Berätta om era mentala knep för att klara av att sitta still i båten vid en börskrasch! :muscle:t4:

Mina 5 cent

Jag har varit med sen 1988 på börsen så känner mig luttrad av alla kriser som passerat

Så bästa rådet från mig är att tänka långsiktigt och köp inte de som är hetast just nu, sprid sparandet.
Var inte för aktiv på börsen, ha rejäl buffert så du sover gott, och se till att inte ha krediter eller abonnemang som inte går avsluta snabbt. Att kunna mer än halvera sin levnadskostnad på några dagar ger en väldig harmoni när de blåser på börsen.

Jag har ofta 10% kassa på räntekonto för att kunna öka aktierna vid nedgångar, samt köper lite papper som kortar index när de är högt värderat.
Tycker inte man ska behöva låta bli kolla på marknaden utan istället träna sig att koppla loss känslor och se de som produkter för att skaffa framtida avkastning. Att lära sig om sig själv är viktigt och att aldrig reagera direkt utan gå ifrån och tänka till lite innan man agerar.

5 gillningar

Jag tror det är omöjligt att låta bli att kolla läget på Avanza när det rasar, oavsett vad vi försöker intala oss. :slight_smile:

Jag har loggat mitt innehav månadsvis i Excel i snart 4 år, och just det ser jag faktiskt har hjälpt mig både i höstnedgången 2018 och Covid. När jag kollar statusen på Avanza är det omöjligt att inte jämföra “hur många månader back är jag nu” (oavsett hur sunt det är). I djupaste Covid-dippen kunde jag konstatera att jag var tillbaka till min nivå “bara” 9 månader innan, i juni 2019. Man blev överöst med negativa börsnyheter just då, så känslan skrek att det var mycket värre än så. Så det här hjälpte mig definitivt att sitta mer lugnt i båten.

Dessutom, om jag tittar tillbaka på min Excel-graf över hösten 2018 kan jag konstatera att “det där var egentligen inte så farligt”, trots att det absolut kändes så då. Börskurvor tenderar ju plattas ut naturligt över tid.

Givetvis vet jag inte om jag är hjälpt av detta i alla krislägen. Det kanske kommer stressa mig mer i ett annat läge. En 50%-ig nedgång skulle rycka bort 3 års utveckling, så det skulle fortfarande rymmas inom min Excel åtminstone. :slight_smile:

1 gillning

Man får pausa sig från att gå in på forum som Rikatillsammans. Fokus på annat. Brukar tänka på min sambo som fullständigt skiter i hur det går. Hon loggar aldrig in och det är bara jag som tittar då och då. Hon behöver inte pengarna på hennes fondkonto utan hon månadssparar.

Under februari förra året så struntade jag i att kolla på några nyheter överhuvudtaget. Rätt skönt när man kom in och kikade under juni.

1 gillning

När det rasade nu senast undvek jag länge att logga in faktiskt. Lite strutsbeteende fast ett bra sådant. ^^

Jag måste tillägga, jag har väldigt hög andel aktier, och hade före Corona under många år funderat och förberett mig på hur jag skulle agera vid en börskrasch (2008 tittade på från avbytarbänken). Jag hade en tydlig strategi för exakt hur jag skulle agera. Jag var inte så orolig egentligen, men jag funderade ändå kring om jag kan ha överskattat min förmåga att hålla mig lugn när det väl börjar storma.
När det väl kraschen kom kunde jag hålla mig lugn, det störde mig inte nämnvärt med alla röda siffror. Men en jättestor hjälp i detta var RikaTillsammans communityn. Jag var inte aktiv här då (forumet fanns väl inte?). Men aktiv i Patreon och lyssnade som vanligt på Podarna. Det var ändå jäktigt skönt att få lite ryggdunkningar och bekräftelse på att man gjorde rätt.

Så det är väl då mitt tips.
Ha en jättetydlig strategi för hur du ska agera.
Fokusera på möjligheterna med kraschen i den strategin. Typ öka månadssparande eller belåningsgraden i portföljen, etc.
Och se till att ha människor om kring dig som delar din uppfattning (IRL eller på nätet) och som tänker likadant och kan hjälpa en att hålla rätt kurs.

För antagligen så är det är:

1. Bäst att sitta still i båten
  2. Näst bäst att hoppa av båten och försöka hoppa på en ny båt lite senare
  3. Överlägset sämst att först försöka sitt still i båten och sedan ångra sig mitt på öppet ha och försöka simma i land
4 gillningar

Under Coronakraschen tog jag bort Avanzaappen från telefonen och när det var tungt gick jag en promenad. Under promenaderna blev jag påmind om att livet till >99% handlar om saker som händer utanför börsen så det hjälpte mig fokusera på livet och inte på börsen.

7 gillningar

Som jag ser det finns det två sätt. Antingen gör du ingenting eller också går du ur tidigt. Jag har provat båda och föredrar att sälja tidigt.

Men det beror på din situation och vad du prioriterar. Vad du väljer får konsekvenser och det är bra att vara medveten om dem.

Jag värnar mitt kapital i första hand, även om det skulle innebära sämre avkastning. Jag är villig att betala det priset. Men sämre avkastning är något jag har möjlighet att göra något åt. Hur man gör det, eller om det ens är möjligt, råder det som bekant delade meningar om. Men alla förstår att om man inte försöker kan det garanterat inte att gå.

Om man månadssparar kan man ta större risker med sitt kapital eftersom man hela tiden tillför nya friska pengar som stöttar upp de gamla. Har du en fast klumpsumma blir det tuffare att reparera skadan av ett ras eftersom du bara kan göra det med avkastningen.

Kanske ska man fundera på vad man vill med sitt sparande först och sen bestämma sig för tillvägagångssättet. Det jobbiga är att det är så svårt att veta vad man vill.

Det här är alltså en genuin fråga. Varför sänker du inte bara risken genom mindre andel aktier om bevara kapital är prio ett?

Just att inte jaga hög avkastning ger ju jättrebra möjligheter att diversifiera bort massa risk och öka den riskjusterade avkastningen. Utan att ha dyra fonder som göder banken och ökar din risk.

Har den nedgång vi sett denna veckan gjort att du har sålt?

Minskar jag min exponering till 0% riskerar jag inget men du ska inte ta mitt “prio ett” så bokstavligt. Jag vill hitta en balans som passar mig.

Ja, jag har sålt en del. Dock inte allt.

Jamen jag menar ju sänka. Inte att sluta med aktier. Det jag menar är varför du tillämpar marknadstajming för att sänka risken istället för ombalanseringen och tillgångsdiversifiering?

Det sistnämda har stöd i forskning att det skulle ge dig mer avkastning till samma risk eller mindre risk till samma avkastning.

Det enkla svaret är att jag gillar dynamiken med marknadstajmning.

Även om forskningen visar att det är en sämre metod (sett till riskjusterad avkastning)?

Jag skulle säga att det viktigast för att mentalt klara av en krasch är att förbereda sig innan. Och det finns två val, och du ska välja redan idag vilket du kör på.

• Man månadssparar precis som innan, och går inte in och kollar på sitt konto.
  • Man försöker utnyttja kraschen till sin fördel.

Den första är lättare och den jag valt. (Jag tror de flesta kommer klara sig bäst med denna metoden.)

Väljer man den svårare så gäller det att ha en plan redan idag. När går man ut/in? När fyller man på? Hur mycket? Vad vill man ha mer av vid kraschen? Har man ingen plan utan kör lite på känsla så tror jag inte att det lär gå så himla bra för dom flesta.

3 gillningar

Jag har inte hittat någon forskning som är applicerbar i mitt fall. Dessutom har jag för vana att dagligen fatta beslut som inte är styrkta i “forskningen”. Ibland måste man våga lita på sitt eget omdöme och utvärdera efterhand.

För mig har den här diskussionen varit nyttig och gjort att jag ställt vissa frågor till mig själv (och till andra).

Det fick mig också att läsa artikeln om fyra hinkar-strategin, som jag tidigare bara hafsat igenom. Här landade jag i att det är dags att göra lite omfördelningar och skaffa mig en mellanhink :slightly_smiling_face:

Tidigare har jag bara haft en väl tilltagen buffert samt ”passiva hinken” i form av 100% aktiefonder. En del av omfördelningen som jag nu gör är enbart mental bokföring, men jag tycker att detta också har sin plats då det blir lättare för mig att se den totala risknivån.
Jag skapade helt sonika ett extra sparkonto som är öronmärkt för kontantdelen i mellanhinken. Så nu har jag ett sparkonto för buffert (den hinken är full) och ett sparkonto för mellanhinken (fylld till hälften). När mellanhinken är full så kanske jag t.o.m. öppnar ett tredje sparkonto som ska representera kontantdelen i passiva hinken. Mycket mentalt, jag vet… men det känns bra.

Det som sker nu är att jag håller på att anpassa min risknivå, vilket i praktiken innebär att jag säljer av lite fonder för att fylla upp mellanhinkens kontantdel. Min mellanhink ska bestå av 40% kontanter och 60% aktiefonder. Jag har helt slopat räntefonder.
I kronor blir det 100k kontanter och 150k i aktiefonder. Eftersom jag idag har drygt 250k på mitt ISK, behöver jag alltså sälja lite för att få till önskad fördelning.

Nöjer mig dock med ett och samma ISK-konto för både mellanhink och passiva hinken. Här tycker jag istället att det bara skulle bli krångligt att dela upp det. Jag ser det som att 150k på mitt ISK tillhör mellanhinken och resterande tillhör den passiva hinken (efter att mellanhinkens kontantdel är full).

Månadssparande löper på kontinuerligt, men nu blir även detta korrigerat efter den procentuella fördelning jag vill ha i den passiva hinken. Just nu väljer jag att låta 80% gå till ISK och 20% till sparkonto.

Förändringen totalt blir en ökad andel kontanter på bekostnad av fonderna. Lägger mig alltså medvetet på en något lägre risk än innan.

Och allt detta startade med en viss oro för en framtida börskrasch. Nu har jag agerat och korrigerat till en risknivå som jag är mer bekväm med.

2 gillningar

Grattis! :smiley: Du har nu nått level 3 på Nattugglans helt arbiträra skala!

4 gillningar

Wow! Inte varje dag man levlar.
Det är en stor dag idag :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 gillningar

Bara att gratulera dem som fortsatte månadsspara mellan 1929 och 1959 då.

1 gillning