Betala Akassa ända fram till pensionsdag?

Ponera att du har beslutat gå i pension ett specifikt datum. Kommer du betala AKassa hela vägen fram tills dagen du säjer upp dig eller skulle du gambla lite och avsluta Akassa ännu tidigare?

1 gillning

Bra fråga! Spontant skulle jag säga att jag skulle ha det kvar. Dels är kostnaden i mitt fall låg (130/mån.) och dels känns de pengarna som växelslantar om nå’t oklart kring anställningen skulle uppstå under uppsägningstiden.

2 gillningar

Själv gick jag ur ett drygt halvår före jag slutade. Beslutet kan givetvis variera beroende på branch etc

4 gillningar

Såvida man inte avser gå tidigt kanske risken få gå ökar närmare pensionsdagen? Och oavsett, att som arbetslös 63-åring hittat nytt jobb borde vara utmanande, helt utan age-ism, så anställer man någon med 2-4 år kvar i yrkeslivet.

1 gillning

Är det här beslutet ens värt att optimera? Man kanske kan spara runt en tusenlapp en gång i livet.

1 gillning

Är man också med i facket så är det lite större fråga och handlar om kanske 5000 kr eller så.

Har en kollega som fyller 63 i år och har 12 månaders uppsägningstid från arbetsgivarens sida. Han börjar fundera på varför han är med i fack/a-kassa, vilket jag tycker är rimligt.

1 gillning

Kan väl vara ett slags försäkring att betala fram till dagen man säger upp sig i alla fall. Det kan hända saker som gör att man ångrar sig och jobbar kvar längre. Sjukdom, ändrade familjeförhållanden, sämre ekonomi etc.

1 gillning

Klart det är, vad tar det max tre minuter av ens liv att säga upp akassan, rätt bra timpenning på det. :smiley:

Till TS frågeställning, så klart man ska säga upp det innan man går i pension, hur långt innan får man förstås riskbedöma själv när det är värt risken det skulle innebära.

2 gillningar

Att bli uppsagd 15 månader innan dagen D är ju ren bonus om man är försäkrad.

3 gillningar

Haha en sån här fråga kan ju rimligen bara ställas på ett forum likt detta…Jag ska nog åtminstone se till att säga upp försäkringen/medlemsskapet innan tiden till pension understiger uppsägningstiden. Inte en jättevinst utslaget på ett helt arbetsliv men många bäckar små…

:smiley:

1 gillning

Uppsägning här och nu skulle vara jackpott, men det är nog att hoppas på för mycket.

1 gillning

Varken eller: har aldrig gått med i någon a-kassa.

Ka-ching ! :slot_machine:

1 gillning

Va’?! Uppsagd eller sagt upp a-kassan?

2 gillningar

A-kassan är kvar.

2 gillningar

Då säger jag grattis! :partying_face:

2 gillningar

Hur lyckades du med det?

Ballongdansen genom lunchmatsalen? :grinning:

Tips emottages!

1 gillning

Är kanske en dum fråga men är a-kassa värt att ha om man är etablerad på arbetsmarknaden? Särskilt om man inte har barn och då får 150 dagar till på de initiala 300 dagarna.

Får ihop ersättningen efter skatt från ett års arbetslöshet till 117 000 utan medlemskap i a-kassa (grundbelopp) mot 226 000 med (maxbeloppet utan annan försäkring).

Skillnaden är då totalt ca 109 000 vilket är så att säga maxbeloppet som man kan få tillbaka från a-kasse medlemskapet.

Men det förutsätter att man inte lyckas få ett nytt jobb på ett år.

Handläggningstidern för de som inte är med (alfa-kassan?) har tidvis varit väldigt lång. Finns så klart andra a-kassor med handläggningsproblem.

För egen del är jag med i a-kassa, har inkomstförsäkring (med förlängd ersättningstid). Tror det kostar mig runt 250 kr i månaden. Men en månadslön på 48k ser det ut så här för mig.

Tur med timing.
Ibland känns det som om livet är ett lotteri.

2 gillningar