Betala av csn eller investera

Jag har cirka 500.000kr i studieskulder, och betalar av cirka 1700kr enligt avbetalningsplanen, med typ 2 procents ränta betalar jag nu typ 900kr i månaden bara i ränta, som läggs på skulden. Detta kan ju också förändras, både upp och ner. Men det känns såklart surt att halva amorteringen går upp i rök.

Har cirka 15k över i min budget varje månad som jag i nuläget bara skjutsar rätt in på lysa. Min fråga är vad det logiska valet nu är. Ska jag börja betala av lånet och bli av med det på lite mindre än 3 år eller ska jag fortsätta investera?

7 procents avkastning över tid är såklart större än 2 procents ränta på lånet, men både logiskt och emotionellt blir det ju knasigt när mer än halva avbetalningen förvinner iom påförd ränta.

Detta är matematiskt irrelevant.

Det enda som spelar roll är vilken ränta du betalar. Räntan är de pengar som går till ränta (de minskar inte skulden).

Amorteringen är den peng som minskar skulden, den är inte till viss del ränta.

Så du betalar ca 900kr i månaden i ränta och du amorterar ca 800kr.

Amorteringen är ekonomiskt samma som ett sparande med avkastning på samma procentsats som räntan. Just nu 2%.

Varje krona du betalar in som extra amortering (minska skulden) är ekonomiskt ekvivalent med att spara med en ränta på 2% och noll risk. Det är mer eller mindre sämre sparande än att sätta pengarna på bankkonto idag.

3 gillningar

Generellt säger man att ekonomisk skall man inte betala av en skuld om du får bättre avkastning någon annanstand, emotionellt kan det vara bra för sömnen att betala av skuld oavsett ränta.

Liknande diskussion om man skall amortera bolån eller inte.

Huh? Ingen amortering går upp i rök. Du väljer att inte amortera mer än så, och räntan är vad den är. Med samma logik går mer än 100% av mina amorteringar på min nordnetbelåning upp i rök varje dag eftersom ränta påförs varje dag samtidigt som jag inte betalar av något.

Jag har också ganska hög studieskuld (betalar 1300 i månaden), men det känns bättre efter att jag satt det på månadsvis autogiro istället för manuella inbetalningar varje kvartal. Nu märker jag knappt det (irrationellt jag vet).