Betala för sambos barn

Efter att ha läst den här tråden tycker jag situationen ekonomiskt sett verkar väldigt orättvis för trådstartaren.

Jag summerar:

• Trådstartaren kommer löpande få betala mer av de gemensamma kostnaderna, pga högre inkomst. Det hade kanske varit ok om även andra saker hade delats rättvist (tex sparade tillgångar), eller åtminstone beaktats vid fördelning av utgifter. Men så är inte fallet, se övriga punkter.
  • Orsaken att sambon har lägre inkomst är pga av studier. Men utbildningen kan ju ses som en investering i en själv. Trådstartaren kommer dock indirekt bekosta sambons utbildning, genom att ta högre andel av hushållets utgifter under studietiden.
  • Trådstartaren får betala för sambons tidigare barn. Detta trots att trådstartarens sambos förra man har delad vårdnad, men vägrar att betala underhåll. Detta tillåts han av någon outgrundlig anledning komma undan med? Sambon orkar tydligen “inte bråka” med sin förra man, eftersom det är bekvämare att skicka notan till trådstartaren?
  • Trådstartarens sambo har mycket större sparade tillgångar men vill inte att de ska delas 50/50.
  • Trådstartarens sambo sparar mer, men allt det går till henne själv.
  • Eventuellt kommer trådstartarens sambos sparade medel gå till en bostad i framtiden. Men då kommer hon äga den större andelen av bostaden, eftersom hon betalar större del av insatsen pga mer sparade pengar. Så det kommer inte trådstartaren till del.

Jag hittar egentligen ingen punkt som är till trådstartarens fördel ekonomiskt. På alla punkter där det finns ekonomiska skillnader (främst avseende inkomst och sparade tillgångar), så är besluten tagna till trådstartarens sambos fördel.

Jag tycker det vore vettigt att försöka hitta en mer rättvis balans i det hela.

15 gillningar