Betala för sambos barn

Njae… jag lägger ju såklart inte in mina barns avgifter i hushållet utan betalar det själv vilket är en fördel för henne. Så tänker nog inte så mycket på mig i den meningen.

Intäkter som kommer in skulle jag anse är till hushållet. Likaså utgifter.

Kapital och investeringar kan man väl skriva något juridiskt brev om. Om man nu tycker att det behövs. För mig låter det dock väldigt märkligt att skriva juridiska brev om man träffar någon som man vill leva livet ut med. Det finns dock säkert undantag.

Enligt mig så tänker du inte som ett hushåll.

Problemet med ett sådant upplägg är ju att det gynnar den part som har låg inkomst, men stort tidigare sparat kapital. Dvs om man inte också splittar tillgångar 50/50 vid separering.

Skulle det ske en separering, så kommer personen som under förhållandet haft hög lön men litet kapital löpande ha fört över en stor mängd pengar till den andra parten. Den med stort tidigare kapital kommer vandra därifrån som vinnare.

2 gillningar

10 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet

En rätt märklig inställning om man älskar någon och bor ihop.

Trist med den synen mot oskyldiga barn som inte bett om situationen.

7 gillningar

Du tjänar mer och bor med två pojkar och du får nu halva hyran för att din sambo som pluggar med en dotter flyttar in? Låter dessvärre inte överdrivet generöst av dig. Eftersom det är billigare att dela utgifter stiger din sambos kommunala avgifter. Flickans far skulle bära kostnaden för ökad kommunal avgift då ni har möjlighet dela kostnader under ett tak? Varför då? Det här är godispengar. Det som kan ha stor betydelse är om du äger lägenheten, bostasdsrätt då din nya sambo får del i äganderätt till boendet enligt sambolagen. Det kan handla om stora belopp.

1 gillning

Vi delar de fasta utgifterna utifrån % av inkomst och det hade jag gjort om hennes barn inte varit mitt också. I detta fall vore det väl rimligt om hon även gjorde det med hänsyn till dina pojkar, annars är det väl bättre att ni helt exkluderar barnens utgifter från det gemensamma. Just förskoleavgiften påverkas av din inkomst och ni bör dela den utifrån % av inkomst.

1 gillning

Det är inte en så lätt fråga. Men det beror på många faktorer. Hur länge ni bott ihop? Hur stor skillnad det är mellan era inkomster? Om den extra kostnaden faktiskt påverkar ditt liv och sparande nämnvärt etc.

Men jag tycker i allmänhet inte att du ska stå för en del av den upptaxerade kostnaden för förskolan då det är en kostnad för hennes barn och inte ditt, kanske eventuellt något då din inkomst påverkar.

Men samtidigt tycker jag det ska vara så rättvist så möjligt. Då ska hon inte heller stå för hälften av kostnaden för boendet om det inte beror på rumsfördelningen och inte heller matkostnaden, då du har två och hon ett barn. Tips använd kronofogdens normalbelopp för att fördela proncentuellt, dvs få ut procentuellt för din del och hennes då hänsyn tas till antalet familjemedlemmar och barnens ålder. Då blir det kanske lite mer rättvist tycker jag.
Men det kommer aldrig vara 100% rättvist.

Men åt andra sidan varför ska du betala för hennes barn och den kanske påverkar dina möjlighyer till exempelvis pensionssparande, men hon har en framtid tryggad på kontot.

Jag tycker det är många naiva och förenkladede sätt att se på gemensam ekonomi när man bor som sambo. Man pratar om kvinnofällan (när kvinnan är mer hemma med barnen) men aldrig och mansfällan (när mannnen står för mer).
För jag har flera vänner och bekanta rumt omkring mig som fördelat ekonomi procentuellt för att sedan kvinnan avslutat relationen efter studierna med ett bra jobb, lite lån men bra levnadsstandard då partnern stått för 60-70% av kostnaderna i hemmet. Inte rättvist på något sätt! Varför ska en betala 65% av ett boende eller hemförsäkringen eller något annat som båda använder 50%. Man kanske slitit och jobbat för att uppnå sin inkomst medan den andra njutit av livet. Som sagt lite förenklad bild.

Men samtidigt tycker jag inte det är tjust att en har 5000 kr för nöje medan sambon har 1000 kr. Men det kan inte vara heller vara tjust att en ska stå för 70% av boendekostnaden så att den andra ska lägga 5000 kr på kläder, smink och personlig vård.

Har du tillgång till kapitalet efter lägenhetsförsäljningen?
Åtnjuter du på något sätt “vinsten” av din partners sänkta boendekostnader efter att ni flyttade ihop?
Om svaret är “ja” på någon av dessa tycker jag att det bara är att snällt pynta…
Om inte, äter din partner kakan och har den kvar på din bekostnad.
Ex-partnerns resonemang tycker jag inte riktigt håller. Det är ett gemensamt barn med gemensamt ansvar (antar jag). I slutändan är betalningsansvaret gemensamt mellan föräldrarna och det är orimligt att kräva att man ska leva i ensamhet resten av livet för att värna ex-partnerns ekonomi (eller går barnet på annan förskola när när det bor hos den? Då är det en annan femma).

Hade en granne med tre barn som “hyrde ut” ett rum till en bekant. Bostadsbidraget rök när hon blev gravid…

Sedan oktober 2023.
Njae hon har ändå ganska bra “inkomst” med CSN samt extra jobb ca 1 helg i månaden.
Skilljer väl ca 10k i månaden skulle jag tro.

Påverkar väl min ekonomi till viss del i form av sparande. Jag försöker spara så mycket som möjligt inför bostadsköp så jag kommer ifatt henne med insatsen.

Nej, du ska inte betala för hennes halva av hennes barn. Du har inget med hennes samarbetssvårigheter med den andra personen att göra.

Snarare så måste hon ju förstå att hon lever mycket billigare än hon gjorde tidigare, delade kostnader med dig, och utgiften för barnomsorg borde hon ha haft ändå tidigare.

1 gillning

Nej det är helt och hållet hennes pengar. Hon kommer dock använda dessa vid ev. Bostadsköp, men om hon då har höre insats så ska vi reglera det på ett eller annat sätt.

Jag köper heller inte exets resonnemang. Samma sak hde ju hänt när sambon är klar med studierna och börjat jobba. Ska exet vägra betala i de scenariot också?

2 gillningar

Vid delad vårdnad så räknas båda föräldrars inkomst. Så var det när jag och exet separerade. Men eftersom mina döttrar behövde fritids och förskola enbart på mina veckor så ändrade de att endast ta efter min inkomst, då efter ett antal samtal med debiteringsenheten. Och då var båda barnen skrivna hos mitt ex. Vi är bosatta i Malmö.

Hur är det tänkt att regleras? Ska du tex betala 30% an insatsen och hon 70%, men ni kommer äga 50% var av bostaden var?

Och hur nära i tiden ligger bostadsköpet? Letar ni aktivt redan nu så du vet ganska säkert att det kommer bli av, eller är det mer ett eventuellt projekt någon gång i framtiden?

Nej ifall fördelningen är 70/30 så kommer hon äga 70%, alt. Äger vi hälften men skriver skuldebrev för mellanskillnaden.

Verkar som det är ändrat. Nu går man på hushållets inkomst där barnet är skrivet.

Alt1:

Den andra föräldern skall ta sitt ansvar och betala för sitt barn. Förutsatt att vederbörande har delad vårdnad.
Vederbörande har fått en gratis lunch ett tag pga din sambos låga inkomst men den situationen hade ju ändrats förr eller senare. Barnet ifråga tjänar ändå på att modern får det bättre ställt.

Alt2: Din sambo skall istället betala för dina barns kostnader. Internatskola kanske?

Efter att ha läst den här tråden tycker jag situationen ekonomiskt sett verkar väldigt orättvis för trådstartaren.

Jag summerar:

• Trådstartaren kommer löpande få betala mer av de gemensamma kostnaderna, pga högre inkomst. Det hade kanske varit ok om även andra saker hade delats rättvist (tex sparade tillgångar), eller åtminstone beaktats vid fördelning av utgifter. Men så är inte fallet, se övriga punkter.
  • Orsaken att sambon har lägre inkomst är pga av studier. Men utbildningen kan ju ses som en investering i en själv. Trådstartaren kommer dock indirekt bekosta sambons utbildning, genom att ta högre andel av hushållets utgifter under studietiden.
  • Trådstartaren får betala för sambons tidigare barn. Detta trots att trådstartarens sambos förra man har delad vårdnad, men vägrar att betala underhåll. Detta tillåts han av någon outgrundlig anledning komma undan med? Sambon orkar tydligen “inte bråka” med sin förra man, eftersom det är bekvämare att skicka notan till trådstartaren?
  • Trådstartarens sambo har mycket större sparade tillgångar men vill inte att de ska delas 50/50.
  • Trådstartarens sambo sparar mer, men allt det går till henne själv.
  • Eventuellt kommer trådstartarens sambos sparade medel gå till en bostad i framtiden. Men då kommer hon äga den större andelen av bostaden, eftersom hon betalar större del av insatsen pga mer sparade pengar. Så det kommer inte trådstartaren till del.

Jag hittar egentligen ingen punkt som är till trådstartarens fördel ekonomiskt. På alla punkter där det finns ekonomiska skillnader (främst avseende inkomst och sparade tillgångar), så är besluten tagna till trådstartarens sambos fördel.

Jag tycker det vore vettigt att försöka hitta en mer rättvis balans i det hela.

15 gillningar