Har varit i ett liknande sitts men nu har vi även gemensamma barn.
Vi räknar allt som röra familjen (hyra, försäkringar, bredband, bilen, avgifter för förskolan osv) som gemensamma utgifter och delar/betalar vi det efter förmågan. Jag har högre lön och betalar större procent av de gemensamma utgifterna.
Exempelvis om jag tjänar 30’ och hon 20’ och vi har gemensamma utgifter på 30’ då betalar jag ca. 60% och hon 40% av det. Dvs 18’ resp 12’.
Sen betalar vi CSN, fack och lite andra saker själva samt spara i egna sparkonton.
Får inte heller någon bra magkänsla. Det är en annan grej om man har gemensamma barn, då kommer det dessa till fördel oavsett vad som händer. Samtidigt har TS valt att flytta ihop med en ensamstående mor med ett strulande ex.
Att man betalar mer i avgift när hushållet har mer inkomst, är för att det finns mer ekonomiskt utrymme då. Jag förstår att din sambos ex inte är så sugen på att betala mer i barnomsorg för att din sambo fått mer pengar att röra sig med. Att ni flyttat ihop påverkar ju inte sambons ex inkomst.
Om din sambos ex tjänar exempelvis 30 000 i månaden kan jag tycka det är rimligt att hon betalar hälften av vad ett hushåll med 60 000 i månaden skulle betala för en förskoleplats.
Vi har alla olika prioriteringar/gränser vi ej vill rubba och detta är min “regel” jag ser dock ej ner på andra män som tar hand om andras barn men det är ej mig grej må låta konstigt/gammeldags men så är det.
Du gör nu ett val för all framtid. Du bor med mamman och det finns ett barn i förskoleåldern. Antingen agerar du som en man och blir barnets manliga förebild eller som man även säger - pappa. Eller så är du en chum och lägger grunden för att barnet inte ska känna sig älskad, du blir irrelevant för barnet som får växa upp utan en manlig förebild.
Barnet har inte valt att växa upp med separerade föräldrar, men det finns plats för både en biologisk och en befintlig pappa.
Du måste inse att det har främst med din relation till det lilla barnet att göra. Om du inte betalar förskola nu, skabdubinte betala kläder, mat eller presenter till barnet heller.
Gå nu till din sambo och säg “jag har tänkt på saken, och jag vill finnas där för henne precis som om hon vore min egen dotter” och hoppas att sambon går med på att gå in med sina pengar till en gemensam bostad. Inse att detta räntefria lån som aldrig betalas tillbaka, kommer att gynna dig långt mycket mer i sparade lånekostnader/bokostnader än föreskoleavgiften.
Jag tycker det är ett konstigt resonemang. Då kan man ju likaväl vända på det och hävda att om trådstartaren sambo inte tar alla kostnaderna, så tycker hon inte om sitt eget barn.
Känns som en väldigt obehagligt och dömande sätt att resonera på.
Jag tycker man istället får se över hela parets gemensamma ekonomi, och försöka hitta en balans som är rättvis. Dessutom har ju sambons förra partner delad vårdnad, så han borde väl betala underhåll?
Måste ”pitcha in mina 2 cent här” jag med. Givetvis ska TS sambos ex vara med och betala. Det är väl hans barn också? Bara att ta ansvar och betala. Vet ej om det hjälper att vända sig till Försäkringskassan här men troligtvis, om det är delad vårdnad (=delat ansvar). Har inget med TS föräldraroll att göra i deras nya hem.
Dock är jag också lite tveksam till det ekonomiska mellan raderna i TS hushåll där nya sambon verkar ha gott om kapital men förväntar sig betalningsansvar från TS på någon rättvisegrund jag inte begriper, pga studier just nu? Självklart ska den i hushållet som ”drar in mer” också kunna bidra mer men då måste också TS sambos kapital vägas in. Antingen är man ett hushåll eller inte.
Märker att det är en del förvirring kring underhåll här i tråden. Om de har delad vårdnad eller inte, om pappan träffar barnet eller inte etc. är separata frågor från underhållsskyldigheten. Den kommer man inte undan oavsett, och vägrar pappan betala är det bara att vända sig till tingsrätten.
Det borde sambon ordna med omedelbart. Man kan kräva upp till tre år retroaktivt.
Nej, inte enligt kommentaren i trådstarten som säger:
Dvs trådstartarens sambo vill att den andra biologiska förälderns nota ska skickas till trådstartaren.
PS. Den här delen av citatet ovan är dock lite oklar: “det inte är “hennes fel” att hon flyttat ihop med någon annan”
Ska det tolkas som att barnets föräldrar är ett samkönat par som skaffat barn via tex insemination? I så fall blir ju senare referenser till “biologisk förälder” lite otydligt. Eller misstolkar jag något?
Blev kanske lite otydligt. Men den andra föräldern anser att det är min sambos problem med avgift till förskola då hon valt att flytta ihop med någon som arbetar (jag). Sambon studerar och har således haft fri förskoleavgift tidigare.
Gammal tråd men tycker det verkar lite ensidigt kring exets ansvar. Mycket riktigt ska exet betala sin del. Men då avgift till förskola/fritids baseras på hushålletsinkomst har ju knappast exet något att göra med erat hushålls inkomst. Rimligen har de ju en delad plats och således kommer en faktura till din sambo och en faktura till exet avseende deras dotters fritids avgift.
Så fungerar det iaf för mig och exet i vår kommun. Jag står för min del som då baseras utifrån mitt hushålls inkomst och exet för sin del utifrån sitt hushålls inkomst. Jag ligger på maxavgift, det gör inte hon.
Så kort och gott. Exet har helt rätt i sin åsikt i det här fallet. Sen borde ju han står för vissa kostnader avseende dottern om hon nu bor mer hos er. Men det är ju egentligen en annan fråga.
I så fall var uppstår problemet i det här fallet, om de två fakturorna betalas av de två personerna fakturorna skickas ut till (dvs till sambon respektive exet)?
Ser att det i trådstarten står:
Men jag förstår inte vad det är för ”fight” som sambon inte orkar ta med exet? Exet får väl en faktura, så den måste han väl betala och det behöver inte tas någon ”fight” för det?
Förstår inte varför sambon själv väljer att ta hela kostnaden själv (dvs inkl den del som exet ska betala)?
Precis. Framgår ju inte hur de har det. Får bara hon en faktura bör de ju börja med att se till att det blir en delad plats så de står var och en för sin del. Det andra som inte framgår, är vistelse behovet lika för båda föräldrarna? Om inte, ännu större anledning till delad plats. Den andre ska ju inte betala för ett behov den inte har.