Vi tar 15% av dotterns lön, då vissa månader jobbar hon mer och vissa mindre.
Mina barn har ett antal år kvar innan det gått ut skolan, men jag tänker att när de väl går ut gymnasiet så får man bo gratis hemma om man studerar, väljer man att jobba betalar man kanske 4000-5000 kr. Pengar som vi föräldrar investerar och när de väl flyttar hemifrån så får barnen tillbaka pengarna de betalt i hyra för att använda till sitt boende.
Jag har siktat på att göra något liknande
Det beror väl på barnet också skulle jag säga, är barnet inte särskilt intresserad av att flytta skulle jag ta en hög hyra bara för att öka motivationen. Att bo hemma när man är 25-30 är för mig helt världsfrånvänt, jag betalade en rätt låg summa den korta tid jag bodde hemma men det fanns inga tvivel i världen att jag drog så snart jag kunde.
Jag gick fyra år i gymnasiet varav fjärde året var ett sorts lärlingsår med väldigt låg lön. Så snart det var klart flyttade jag.
Det är inte världsfrånvänt , tror snittålder i Europa är runt 25 års åldern.
Nja. Är väl snarare runt 45?
26 efter lite snabb googling (i Europa)
säkert högre om man kollar globalt
Jag fick 44.7, vi kanske har olika Google. ![]()
Sicken tur jag skrev för mig då, jag kan inte förstå hur man kan vilja bo hemma i vuxen ålder. Men det är ju såklart min åsikt vilket jag ändå tyckte jag var tydlig med.
Flyttar du vid 30 är du “vuxen” vid 40…
Återigen, personlig åsikt ![]()
Fattade nu, jag googlade på snittålder, inte snittålder när man flyttar hemifrån. ![]()
Jag flyttade hemifrån vid 21.
Det håller jag inte alls med om. Det här handlar om att ge en mjuk ingång till erfarenheten att uppehället kostar och som vuxen behöver man kunna planera för att lösa det.
Att lära mina barn självständighet har alltid varit viktigt. Att serva dem med allt och inte göra någon skillnad ens när de är vuxna och de har heltidsjobb ser jag inga fördelar med öht.
Vill inte ha några pengar från dottern som bor hemma, jag har däremot som krav att delar av inkomsten ska sparas. Anser att barn lär sig mer om ekonomi genom att förstå hur sparande/fonder/börsen etc fungerar än att de varje månad ska ge mig en tusenlapp eller två (som jag dessutom inte behöver). Vad lär de sig av det? Att det kostar att ha ett boende? Det förstår de självklart ändå om man pratar om ekonomi och ger dem ett sunt förhållningssätt till pengar genom hela deras uppväxt.
Vet många föräldrar som tar ut ”hyra” från sina barn där sen föräldrarna förvaltar dessa pengar för att senare ge tillbaka till barnen. Här anser jag att det är tusen gånger bättre att de själva lär sig att förvalta sitt sparande och inspireras och motiveras av att se effekten av sparandet. Det tycker jag verkligen är att lära för livet om ekonomi!![]()
Vissa verkar missa att många föräldrar har låg inkomst, som min mamma hade när jag bodde hemma.
Att som vuxet barn ha en lön och då inte betala för sig hemma hade varit otänkbart för mig.
Lär dem att spara när man kan ,”nu är ni hemma och har möjlighet att spara”.
Jag var alltid med när mina föräldrar betalade räkningar , alltid haft full insyn i alla konton. Det finns flera sätt än att ta en hyra.
Jag kan förstå om man tar en hyra som barn sedan får tillbaka, men även här är jag nog mer för att lära barn göra rätt från början.
Mina föräldrar kom till Sverige 90-talet med lågbetalda industrijobb hela livet . Finns dem som har det sämre absolut. Men jag betalade ingen hyra.
Konstigt, tycker jag.
Tycker alla i samma hushåll med lön ska betala för sig.
Jag står nog snart och kliar skägget i den här frågan. Det finns många olika scenarior:
- Bo kvar och jobba
- Bo kvar och plugga
- Flytta till släkting med sämre ekonomi, på annan ort och jobba
- Bo kvar, söka jobb men inget få
- Flytta (till typ studentkorridor) och plugga
- Skaffa eget oavsett syssla
Det som komplicerar är att vi föräldrar tänker olika och att äldre syskonets tid efter skolan hanterats på ett visst sätt hos hans mor och det yngre nu bor hos mig. Jag anser också att rättviseaspekten bör vägas in.
Men… jag hoppas han jobbar ett år, för det är vad han vill.
Jag förstår att du tycker det är konstigt, det ÄR konstigt i Sverige att man inte tar hyra från sina barn.
Men bara för att lyfta diskussion är vårat sätt ganska unikt om man ser det internationellt . Därav menar jag på att poängen med att det är ett sätt att lära barn ekonomi inte är rättfärdigad , om ingen kan visa att det faktiskt har effekt ? (Tacksam hänvisa källa)
Jag tror det har en negativ effekt på familjerelationer och ekonomi. Tror ex detta bidrar till att ekonomi sätter spärrar i relationer , äldre som hamnar på boenden istället för att tas hand om av sin familj. Jag tror att man i vuxna relationer också får ekonomiska spärrar sinsemellan.
I mitt fall hade det varit tvärtom. Kan man ställa upp för sina närmaste, så gör man det, även ekonomiskt. Att sitta med en lön och 0 omkostnader och få allt servat och betalt av någon med små marginaler är inte vettigt.
Men i mitt fall så försökte min mamma inte lära mig något, det var en självklarhet, från min sida.
Och vi umgås, hjälps åt och lär av varandra fortfarande. Är tacksam för att ha en vettig och snäll familj, vissa har tyvärr motsatsen.
Det är en stor skillnad på att ge föräldrar stöd villkorslöst om det är det du menar att du gjort , då är det fint. Jag gör samma.
Men det är inte samma sak som att betala en hyra.