Bill Bengen släpper ny bok 2025

Jag räknar inte med pensionen i min FIRE-kalkyl utan ser den snarare som en krockkudde. Men siffrorna på minpension.se visar att jag kommer att överleva på den utan att gå från hus och hem. Men som sagt, den är inte en del av kalkylen.

Jag kan definitivt kapa 25% utan att blinka, troligen med om skiten träffar fläkten.

Och: Bolån. Jag har inget sådant så det är en volatil post jag slipper.

Klokt tycker jag, men att veta hur stor krockkudden är tycker jag är nyttigt, åtminstone om man börjar växla ner mot FIRE.

Det såg trevligare ut, förutsatt att de 30 räcker fram till “normal” pensionsålder. Jag räknar på 70 år för sådan för enkelhets skull även om “min” är satt till 68 i systemet.

One more year syndrome. Det är den givna klassikern. Själv följde jag upp under fem år, gjorde regelbundna simuleringar när jag kom på nå’t nytt jag ville testa samt bestämde sedan en tidpunkt och brände broarna bakom mig, en efter en. :joy:

Lätt hänt. :people_hugging:

Det finns i stort sett två skolor. Antingen räknar du på 1% i skatt och har då 3% att leva på om du tänker efter 4%-regeln. Eller så behandlar du skatten som en utgift bland övriga i kalkylarket/budgeten och du fluktuerar den över åren, även om det normalt är ganska långsamma rörelser.

Jag ser skatten som en utgift och tar höjd för den där. Det är ju trots allt pengar som ska ut under våren (oftast i februari).

2 gillningar