Återkoppling: Jag tänker så här beroende på min ekonomiska förutsättningar under kommande månader så jag försöka amortera så mycket som möjligt på billånet.
En månad kan det bli så att jag inte kan amortera mer på billånet, en annan månad kan jag amortera mer, men ska försöka amortera så mycket som möjligt, för att bli av med billånet.
Hej @Progression bra tråd just nu! Jag går med samma funderingar.
Ett alternativ jag är inne på är att lägga upp lånet på 72 mån och amortera därefter.
I min kalkyl räknar jag på 36 mån och lägger mellanskillnaden (mer de månaderna det finns utrymme) i fonder.
Och amorterar ner successivt, med första klumpsumman efter 12 mån. Lånet kan lösas när som helst utan extra kostnader.
Beslutet kommer i så fall baseras på att jag tror att avkastningen blir lika med eller högre än effektiv ränta under samma tidsperiod jag behåller lånet.
Oklart var börsen är om 3 år så det är ju självklart en risk i detta resonemanget.
Jag tror att börsen är billig nu så känslomässigt klarar jag av och kan överväga en sån lösning.
Bör jag sänka insättning till mellanriskhinken med anledning av att bilens värde är placerad i mellanriskhinken eller bör jag forfarande ha samma summa av insättning för mellanriskhinken och passiva hinken?
Hur skulle ni göra och resonera kring insättning i fyra hinkarsprincipen samband att bilen är placerad i mellanriskhinken?
Jag räknar bara bilen som konsumtion och inte som en tillgång. Det finns ingen ekonomisk situation där jag kommer bli “räddad” av summan jag får för att sälja bilen. Nästa stora köp, ny bostad, kommer inte realiseras med hjälp av att sälja bilen. Alltså har bilen inte i min mellanriskhink att göra utan värdet på den är 0.
Bilen är konsumtion. Om du inte ser den öka i värde så är det ju inte mycket av en tillgång annat än om du kan tänka dig att sälja den och byta till cykel.
Det rationella är det rätt, men när det gäller emotionella känns det inte rätt att mellanriskhinken för att betala billånet.
Planen är att investera och amortera billånet aggressivt, bara för att följa citat “just keep buying”, det är nu chansen finns göra goda köp på börsen.
Absolut, så kan du göra istället om det känns rätt för dig.
Om du har möjlighet att belåna portföljen kan ju det vara ett alternativ, om du har ett tillräckligt stort innehav för att få en lägre ränta den vägen. Då byter du bara ett dyrt lån mot ett billigt lån.
Hos Avanza behövs ett innehav på ca 600k för att låna 140k till 2,29 % (effektiv) ränta, eller ett innehav på ca 300k för att låna 140k till 3,59 % ränta. Tror Nordnet har ett liknande upplägg.
Hur mycket har du i övriga besparingar? Hur bedömer du risken att inte ha möjlighet att betala av ditt lån? Kan du, om du hamnar i den situationen, slutbetala billånet? Eller om du står utan inkomst, kommer du behöva bilen eller kan du sälja den? Isåfall försvinner ju lånet och du behöver inte låneskyddet.
Med en sån ränta är amortering överlägset mot investeringar. Framförallt borde du fråga dig vad poängen är med en mellanriskhink är som ger kanske ca 4% avkastning när du har ett lån på runt 7%. Om det känns för emotionellt tungt att sälja aktier just nu så borde du åtminstone sälja alla räntefonder.
Problematiken med skaffa billigare bil, det bli så att underhållet på billen kan lika gärna sticka iväg i kostnader. Ifall bilen går sönder måste jag slösa massa tid och energi för söka en ny bil.
Jag vill ha nöjet att ha en bil som är säker, snygg och driftsäker.
Sannolikheten är ganska låg att jag finner sådan bil, jag alltid haft en dröm äga en bil som jag kan vara stolt över. Tidigare hade jag en Toyota Celica från 1994, billig inköp av men fyfan vad underhållet på bilen var sämst. Rost överallt förutom lacken, delar som gick sönder jämnt och mer problem.
Jag helt medveten om att räntan ganska högt på billånet, men det är priset som jag måste ha för få en bil som jag själv kan vara stolt över. Exempelvis kunde Jan lika gärna köpa en begagnad Volvo, men han köpte istället en Tesla.
Jag tror inte på att man ska spara in på allt, livet är mer än bara förmögenhet på banken, förmögenheten ska kunna användas för att livet ska kunna kännas rik.