Tips, räkna in låneskyddet som en extra räntekostnad så får du se hur mycket lånet egentligen kostar. Det gjorde jag och ett var %mässigt en ganska stor del av kostnaden.
Det finns många äldre välvårdade billiga bilar till salu som enkelt kan köpas kontant men de kommer utan stolthet, vilket tycks vara ditt egentliga problem. Sorry, men du har inte råd med stolthet.
Jag har själv varit i din situation men valde den skuldfria vägen. Om du ska ha en chans att lyckas ekonomiskt framledes så ska du aldrig ta lån till något annat än en bostad. Jag vet för jag sitter idag bekvämt med facit i hand.
Tråden är färdig med det här - du bidrar bara till OT och särskilt just nu en ganska trist ton
Sanningen är ofta trist och obekväm.
Precis som jag tänker. För mig betyder det att jag köper en ny bil och har den några år. Jag vet att det är dyrt men det är Champagne också, och oxfilé.
Uppdatering som jag har funderat på
Jag överväger att amortera av billånet med kapital från mellanriskhinken och betalar av billånet på 3000 kr varje månad, som jag inser nu summan av amorteringen kan användas till att investera i mellanriskhinken och passiva hinken istället. Saken är det saknas fortfarande cirka 27 000 kr av billånet. Jag blir ändå tvungen att betala av billånet, men billånet har en kortare amorteringsperiod.
Vad säger ni?
En tydlig emotionell och matematisk konflikt, som jag har just nu angående billånet ![]()
Klassiska rådet i ”rikaste mannen i Babylon” är att spara 30 procent av inkomsterna där 20 procentenheter går till amortering och 10 procentenheter går till sparande. Det hanterar både det emotionella och rationella. ![]()
Vidhåller att betala av det så fort som möjligt. Var nöjd med börsracet som varit i år o sälj av ![]()
Jag som förhoppningsvis ibland har inkomst av kapital via 3:12 utdelningsreglerna för småbolag har hela tiden resonerat som följande:
Räntekostnader får kvittas 1:1 mot inkomst av kapital. Om jag exempelvis har 100 000 i räntekostnader och 100 000 i aktieutdelning så betalar jag ingen skatt för den utdelningen.
I dagsläget har jag ett bolån som inte gör att jag kommer upp i mer än 50 000 i räntekostnader på ett år och ett billån likt ditt på cirka 50 000 med 7,2% ränta.
Jag har hela tiden tänkt att dels 30% avdragsrätt och 1:1 kvittningsrätt mot inkomst av kapital gjort att jag kan ligga kvar med billånet. Tänker ni även i mitt fall att betala av ett lån alltid är bäst?
Jag hade absolut betalat av ett lån på 7 % ränta så fort som möjligt, avdrag eller ej
Tack för svaret.
Jag har hela tiden tänkt att beloppet är så lågt att jag hellre har tillgång till likvida medel även om jag förlorar kontra sparkontot 2,5 % och billånet 7,20%. Men med ränteavdrag och möjlighet att kvitta så blir skillnaden försumbar, men som andra redan varit inne på. En direktavkastning på 7% som är 100% säker är nog inget att tveka på.
Netto blir det ju bara 1645kr per år så inget som dödar en ekonomi förhoppningsvis. Tråkigt läckage bara.
Argument emot är att du betalar för att ha en buffert, och hur svårt skulle det vara att få ett ungefär lika dyrt blancolån istället om du faktiskt fick akut likviditetsbrist. Sen så bör du ju även snabbt kunna bygga upp samma buffert om du betalar av lånet idag, och sedan istället börjar använda motsvarande amortering och lånekostnad till sparkontot varje månad.
Hallå igen!
Funderar på att sälja av allt från min mellanriskhink på cirka 106 000 kr. Har från med idag amorterat 22 000 kr och det är cirka 119 000 kr i skuld kvar.
Räntan på billånet är nu på 8.19 % och jag upplever det går alldeles för långsamt med amorteringen på billånet och jag orkar inte få fler fakturor från Audi Finance med såg hög ränta. Betalar cirka 3000 kr månad pengar som jag kunde använda till något annat. Detta stör mig jätte mycket ![]()
Kan ni typ coacha mig, på hur jag ska göra. Ska jag amortera lånet eller behålla lånet?
Hjälp en vilsen själ
Du hade ju samma tanke den 10 april så det känns som något du gått o burit på länge.
Skulle du må emotionellt bättre eller sämre (tror du) av att beta av billånet på detta viset? (Dvs sälja av mellanriskhinken.)
Tänker du mycket på det så varför inte?
Är du bekväm/trygg med bufferten så kör. Sen vet jag inte riktigt hur hinkprincipen är med om du har en långsiktig hink med högre andel aktiefonder
ska inte den (kanske delvis) säljas av då och placeras enligt risknivån för mellanriskhinken.
Hade inte heller velat ha billån med 8% ränta utan hade försökt bli kvitt det.
Ja, ja, ja! Amortera omedelbums ![]()
Inklusive den emotionella biten verkar du ju betala SMS-lånsränta!
Räntan för blancolån kommer att gå upp. Var så säker.
Om du har möjlighet att amortera av lånet, så skulle jag gjort det.
Sälj bilen, med det löses lånen, du tar pengarna som blir över och köper en bil cash PUNKT!
Räntan idag kommer göra att du köpt din bil två gånger om du inte ser till att äga bilen utan låter bilen äga dig.
Behöver du ens en bil?
Jag har bil för att det är gratis, hade det inte varit det så hade jag utan tvekan kört moped till jobbet, det är dessutom ganska skojigt.
Ska jag vara ärlig så upplever jag det som att jag kommer bli mindre förmögen men skuldfri. Jag gillar att se saldot att jag har pengar.
Tyvärr så måste jag ha bil min arbetsplats ligger ute vischan, utan fungerande kollektivtrafik och det bli svårare för mig att åka till vänner och familj utan bilen.