Billig lunch: gröt/nudlar

Skulle ni kunna tänka er äta gröt med äppelmos och mjölk till lunch i ett halvår eller nudlar? För att spara pengar. Sen frukost och middag äter man annat

4 gillningar

Jag har ätit havregrynsgröt med hemlagad lingonsylt som lunch under ett års tid. Men för mig var det mer att det var gott samt lathet som gjorde att jag åt det som lunch.

4 gillningar

Jag tröttnar snabbt.
Osäker på om jag ens ätit gröt till frukost två dagar i rad.
Hade antagligen inte klarat det till lunch i 6 mån

1 gillning

Wow får motivation nu💪🏾

2 gillningar

Åt gröt och nudlar de tre månader jag blev utförsäkrad. Hoppas innerligt slippa liknande upplägg i framtiden.

Men äter gröt till frukost ibland.

Men variation i kosten är bra för både kropp och själ.

9 gillningar

Äter gröt till frukust varje dag med blåbär, hackad mörkchoklad och musli på. :yum:

4 gillningar

Lätt! Inga problem. :sweat_smile::+1:

2 gillningar

Jag har tänkt testa nästa år de dagar jag jobbar hemma

Dvs tre till fyra dagar i veckan

1 gillning

Absolut :slightly_smiling_face:

(10)

1 gillning

Ätit gröt varje dag till frukost i alla mina år. Eller ja, ett år tröttnade jag och valde yoghurt, men jag suger i mig minst 0,5l till frukost och det är fan inte hållbart, så fick återgå till min gröt.

Till lunch senaste 6 åren har jag ätit Huel. Ibland käkar man “riktig” mat för att man går ut och äter med kollegor på något ställe eller så. Men annars huel. Detta absolut mest pga smidighet men även för att jag är helt ok med det, och då får vi fler matlådor till sambon vid varje matlagning.

Sedan äter man en god kvällsmat hemma istället.

Ilband har jag perioder där jag struntar i frukost också.

Detta är nog det absolut billigaste sättet jag kan komma undan med mat.

3 gillningar

Hade en polare som köpte en gamingdator för alla sina pengar, och valde att leva en och en halv månad på linssoppa. Man kunde då komma ned till 2:- portionen iaf. Han mådde sådär, men det gick.

Lätt, om magen pallar det. Levde på ris och dahl i Indien ett bra tag, mest för att jag efter ett besök på en marknads köttavdelning insåg att kokt mat var bäst förutom frukt man kan skala…

4 gillningar

Älskar daal. Men kanske inte varje dag så länge…

1 gillning

Nix, behöver inte gör det ekonomiskt och skulle inte lira med träningen. Sysslar med vad jag döpt till OPTI40.

Ordning På Torpet Innan 40. Trademark.

3 gillningar

Ja, har gjort det i kortare perioder. Men adderar ett ägg till och ibland nån grönsak. Gott, enkelt, billigt.

Havregrynsgröt äter jag ofta till frukost och ibland som lunch eller mellanmål på helgen. Skippar dock äppelmos och tar någon frukt eller bär istället.

Nudlar är väl inte så billigt, näringsrikt eller mättande egentligen, brukar laga annan bättre mat som kostar lika mycket eller mindre per portion.

Äter sällan ute och i princip aldrig på lunchen men skulle inte kunna tänka mig att sitta och äta enbart nudlar någon längre tid.
Köper mycket mat på extrapris och fryser in och gör oftast mat för hela arbetsveckans luncher på söndag.

2 gillningar

Vad är vitsen att begränsa sig till detta?

Du kan äta ärtsoppa, blodpudding, linsgryta för < 10kr per portion

8 gillningar

Har ett stort paket havregryn i skåpet i omklädningsrummet på jobbet. Börjat micra havregrynsgröt på lunchen. Vi har bara 30 min rast på hela dagen. Värmer hag kyckling och ris får jag kasta lite av maten, för jag hinner inte äta den. :person_shrugging:t3:

Men 1,5kg havregryn blir många luncher och förr levde många på gröt. Idag lever många bättre än kungarna levde förr.

Har inga problem med att äta samma mat varje dag. Jag lever ändå som en robot på mitt jobb, exakt samma sak varje dag, 0 utveckling på 17 år (jävla kapitalism), så varför ska maten vara olika, man vänjer sig. :person_shrugging:t3:

11 gillningar

Jag kör alltid havregrynsgröt till frukost. Ingenting i det förutom vatten och salt. Utöver det kör jag bröd utan någonting annat.

De dagar då jag arbetar hemifrån kör jag samma sak på lunchen.

De dagar då jag är på kontoret, så kör jag lunchlådor. Gör alltid drygt 20 lunchlådor samtidigt, så de flesta andra skulle tycka att det skulle bli outhärdligt, men min egen inställning är att man måste klara av arbetsdagen, ingenting annat.

Jag är inte fattig, men under arbetsveckorna behöver man inte mer än energi. Det handlar om ens egen mentala förmåga.

1 gillning

Carin Götblad berättade på radio för några år sedan att hon åt väldigt lite till frukost och lunch, och till middag samma rätt, varje dag. Spagetti med lammköttfärssås.

1 gillning