Självklart skulle det gå. Min frukost består av gröt eller 1 kopp grönsaksbuljong. Lunch är matlåda från gårdagens kvällsmat.
Kvällsmat är ris och linsgryta, grönsakscurry, daal med kikärtspannkaka, nudelwok etc. Veganskt och prisvärt. På detta sätt får vi råd att åka utomlands 2-5 gånger per år
Bra att du tänker på miljön.
Nä jag skulle inte göra det valet av annat än av absolut nödvändighet.
Men i grunden för det ju inte särkilt svårt. Det är en måltid per dag av 6 i mitt fall. 4 av de måltiderna ät dock identiska nästintill varje dag redan förvisso
. De sista två är också samma på veckobasis.
Utgår din ironi ifrån att veganvalet är etiskt motiverat samt att alla utlandsresor görs med flyg?
Lyxigt. Låter gott också.
Vad för slags gröt? Havre, Risgrynsgröt eller vad?
Havregryn. Köper ett jättepaket frysta blåbär för färska är tokdyra. ![]()
Hah, mjölk och äppelmos, lyx!
Nämen allvarligt talat, har nog ätit havregryn till frukost de flesta dagar i mitt vuxna liv. Dock sällan som gröt. Just nu tillsammans med lite valnötter, banan och lättmjölk. Kan ofta bli samma lunch ofta om jag hittat något gott/enkelt/nyttigt/prisvärt. Middag mer varierat.
Bara för att det sparar tid och disk och gör en mätt och belåten länge jämfört med många andra alternativ. Det är gott om den som tillagar det inte är dålig eller oerfaren. Det är därför många ser det som svårätet, antar jag.
För att spara pengar skulle jag nog börja med att se över andra saker. Om du äter gröten till middag och middagen till frukost så har du väl inte vunnit något?
Provat att göra nån risgryta med strimlad kyckling? 2-5 min att värma i mikron. 2 min om det är kylskåpskallt
Har du något smarrigt recept på havregrynsgröt?
Nej, och inte för att spara pengar.
Men det är rätt gott med pimped up lyxgröt som nyttig brunch. Gröt på mandel mjölk med quark, lite granola och banan eller bär.
Kanel såklart om man bara kör banan
Sen en hemlagad berry infusion shot ![]()
Att det är billigt är en trevlig tillfällighet. ![]()
Tänkte också rekommendera ärtsoppa. Billigt och gott.
… Glöm inte att det är torsdag idag!
Yes; många kokar den för länge så den blir som klister. Jag värmer den hellre “för” lite/ för kort tid. Vissa har för lite salt i eller inget sött som tar fram smaken. Jag vill bara ha lite salt och lite socker för att ta fram smaken av havre (jag gillar t.ex. havrekakor och chokladbollar). Det är inte onyttigt med en halv tesked socker+salt, men det gör en jädra skillnad i smak.
Sedan kan man laborera med s.k. overnight-oats där det finns en massa varianter eller bara köra mjölk, havregryn och salt. Många kombinerar med allt möjligt de gillar, men jag tycker faktiskt det sabbar gröten att ha nötter, russin, bär, mos, kanel, kokos, ägg, smör och annat i.
Sedan lider jag iofs mycket av hunger. Det sätter sig på humöret, orken och koncentrationen. Misslyckas en portion så är jag nöjd ändå för att jag blivit mätt snabbt utan en massa disk. Brukar få komplettera med havregrynsgröt 1-3 ggr per dag.
Tror inte man sparar några pengar jfrt med potatis. Bara tid och disk som sagt.
Upp till tre grytor, tre slevar, tre tallrikar och tre skedar utöver annan disk för riktiga måltider är väl inte obetydligt?
Äta mackor skapar mindre disk till exempel. Dock inte lika snabb mättnadskänsla
Ja, det är också en miss folk gör. Sätter man in en skål i micron så behöver man varken gryta eller slev. Torkar man ur den så är den är redo för nästa omgång direkt.
Gör samma. Havregryn frysta blåbär och lite solrosfrön för extra crunch.
Ska pröva en bit hackad mörk block choklad nästa gång… Bör inte göra det till en vana dock ![]()
Det kan man absolut göra. Frågan är om du kan stå dig på det till middag på kvällen.
Jag blir hungrig ganska snabbt efter att jag ätit gröt. Kan vara en god idé att lägga till protein, t.ex ägg. Det borde funka ![]()
Men alla är ju olika.
Menar du att den godaste gröten görs i mikron? Eller att du värmer upp gröt du kokt tidigare?
Varför inte? Mörk choklad är nyttigt. ![]()
![]()
Jag glr gröt i micron. Dom 3 minuterna det tar gör jag situps i olika former. ![]()
![]()