Billig lunch: gröt/nudlar

Det är 3 ingredienser. Klart man kan göra gröt i micron. :joy:

Det vet väl alla?
Poängen var att @OBWN sa att en del inte vet hur man lagar god gröt och sedan skriver om micro. Kör man i micron lär alla kunna göra lika god gröt…

Japp, utan problem :+1: äter overnight oats eller gröt varenda dag till frukost och ibland även till lunch. Annars blir det oftast rester till lunch (matlåda).

1 gillning

Äter alltid havregrynsgröt till frukost. Och gör den i tallriken i micron.
Förutom havregryn har jag i chiafrön, solrosfrön, linfrön, russin, några hasselnötter och ibland ett torkat plommon. Inget socker, inget salt.
Äter med äppelmos och mjölk. Behöver jag stå mig länge lägger jag till ett kokt ägg.

Förmodligen inte så billigt, men gott :yum:

Mvh Kroken

4 gillningar

Aldrig i livet. Så fruktansvärt tråkigt och så tycker jag det är viktigt att äta god och bra mat.

1 gillning

Skulle säga att kroppen och knoppen behöver näring också :grin:.
Bara energi blir inte bra i längden.

Att äta kost med dålig näringsprofil är ohälsosamt i längden, vilket förr eller senare kommer att kosta pengar. Havregrynsgröt med sylt eller äppelmos består mest av kolhydrater, och de flesta personer skulle må bra av mera protein. Gröten är också väldigt snål på fett.

Jag skulle ta som mest en måltid som består av gröt på en dag, och gärna komplettera med något med protein, t.ex. 1-2 ägg. Jag

Vill man spara pengar så är mungbönor det absolut billigaste sättet att få i sig tillräckligt med protein. Dock har mungbönorna inte alla essensiella aminosyror så ät inte för mycket mungbönor.

Du kanske skulle kunna hitta några recept som bygger på baljväxter såsom mungbönor samt billiga animaliska proteiner till lunch. Ägg och kycklinghjärtan är väldigt kostnadseffektiva alternativ. Även fet köttfärs (~20%) som ger mycket energi till lågt pris.

2 gillningar

Om jag får äta gröten till frukost så går det bra.

Känns väldigt fattigt att typ äta gröt eller nudlar varje dag… Eller samma mat varje dag… Fantasilöst … Sparade ska inte behöva gå över till såna ytterligheter… Skulle tröttna även på oxfilé eller krabba om man åt de varje dag…

1 gillning

Ask and you shall receive:

40 g fiberhavregryn
Lite salt
300 ml vatten

Koka i kastrull, rör om med träslev regelbundet under minst 5 minuter i koktid. Häll upp i skål, strössla 5 g stevia som du rör ner. Perfekt frukost. :rice: :yum:

1 gillning

Samma mat varje dag behöver inte vara enformigt eller av sparande skäl. Äter 6 mål per dag där två ofta förvisso är likadana. Variationen är stor och innefattar olika protein, fett och kolhydratskällor och olika frukt, nötter och bär.
Så mycket mat och så många måltider per dag hade varit för tidskrävande och tagit för stor energi att planera och göra från grunden varje dag. Har 4-5 olika maträtter som alterneras, jag gör matlåda (två per dag) med en rätt för en vecka i taget. Och ca 10 andra kompenerande måltider/mellanmål där det beställs hem ingredienser för 7 portioner av 4 olika vecka. Så äter samma mat varje dag i en vecka där man ofta har favoriter för tillfället så veckor efter varandra kan se liknande ut, men variationen och mängden ingredienser är nog ändå större än för de flesta.
Min fru gör likadant och vår matbudget är mellam 11-12 tusen per månad för två så vi sparar inte direkt in på matbudgeten.

Man kan äta billigt utan att behöva äta gröt och nudlar varje dag.
Jag och min sambo har matbudget på 5500kr/månad och vi klarar oss på det helt utan problem. Många äter redan alldeles för enformigt idag utan att ens äta gröt varje dag, det är inte bara kolhydrater, protein och fett man ska tänka på utan alla viktiga vitaminer och mineraler. Brist på dessa kommer inte synas på måendet här och nu utan om 15-20 år. Spelar ingen roll hur mycket pengar man har då om man inte har hälsan. Folk äter alldeles för lite grönsaker och baljväxter som är billigt och går att fylla ut mycket mat med. Gör jag tex köttfärssås river jag i morötter, palsternacka, rotselleri samt har i belugalinser. Plötsligt blev 6 portioner köttfärs 10-12 portioner mat och så mycket mer näringsrikt. Gröt är inte dåligt men gröt med kvarg på och lite bär kommer inte räcka långt ur ett näringsperspektiv om det är det enda man äter oavsett om man lägger till ett ägg eller 2. Man behöver tex äta ca 12-13 ägg per dag (beroende på vikt) bara för att få i sig den totala mängden d-vitamin som kroppen behöver. Äter man ingen frukost, gröt till lunch och samma typ av middag varje dag så kommer man gå miste om mycket näringsämnen som kan leda till en kass ålderdom.

4 gillningar

Både maken och jag kommer från andra länder och vi vill hemskt gärna besöka familjen, släkt och vänner någon gång per år.
Vi bor i en liten br, har en liten bil som används bara när det behövs, maken åker buss/ tåg till jobbet och jag går till fots. Vi har köpstopp sedan länge. Äter inget kött och all annan mat försöker vi köpa i närheten av lokala producenter. Varken röker eller snusar. Så ja, fastän vi reser utomlands tänker vi på miljön

1 gillning

Ja, det kan jag absolut göra. Min lunchdiet är utelunch en dag i veckan när jag är på kontoret. De andra dagarna går jag runt på cirkusgröt (banan plus ägg), omelett eller någon rest som blivit över. Lyxen med den där utelunchen gör att de andra dagarna kvittar lite.

På kvällen äter vi lagad mat, typ pasta, wok och min man har alltid matlådor till varje vardag.

Har ätit over night oats i flera år som lunch de dagar jag jobbar. Tar 5 min att förbereda hela veckans mat. Sen tar det 3 minuter att käka.

1 gillning

Lätt, inga problem jag har ätit havregrynsgröt till lunch varje dag sedan 2011.
Ingen sylt eller annat trams bara en nypa salt.
Funkar bra har inga planer annat.

1 gillning

Gjorde både nudlar och gröt nyss :saluting_face:

Snabb lunch

Nja, det finns väldigt många människor som motiverar sina extensiva utlandsresor (påfallande ofta med flyg) genom att de minsann värnar klimatet alla andra delar av året. (Läs: folk på Södermalm som flyger till Thailand två gånger per år.)

Personligen så har jag inte någonting emot att släppa ut koldioxid, dvs. de gröna växternas elixir. Problemet kommer när folk säger att de “värnar om miljön” men flyger runt jorden.

Hur kan då detta vara ett problem? Tja, om jag jämför den koldioxid som jag själv släpper ut på ett år med dessa personer, så visar det sig att jag släpper ut mindre koldioxid, trots att jag har som mål att släppa ut så mycket koldioxid som bara är möjligt. Dock har jag mina begränsningar.

Dock blir jag ganska upprörd då dessa människor klagar på att jag kör 1200 mil i min dieselbil varje år. De klagar också på att jag beställer saker från Kina, då de minsann bara köper saker som inte är tillverkade där (prosit). Mina utsläpp från Kinafrakter är ENORMA, då det bara är jag som köper saker som är tillverkade där. Eller hur.

Slutsats. Det som är viktigast är vad man själv säger och tror. Absolut inte en matematisk beräkning av hur det verkligen ligger till.

1 gillning

Gröt. Jag kör over night oat varje vardagsmorgon. Lite socker, kanel och proteinpulver. för mkt mjölk i så jag inte behöver sked och kan dricka det på tåget till jobbet på 5-7 min.

3 gillningar

Många människor äter mer än de behöver eller mår bra av. Lättast är att skippa frukost då sparar du pengar och eftersom du ökar antalet timmar du fastar på dygnet så mår du bättre och lever troligen längre.

Nudlar med ett ägg och grönsaker till lunch och gröt med lite nötter i till kvällsmat?

Annan billig mat är blodpudding. Går att skiva och rosta i brödrosten om du är lat. Krävs lingonsylt för att kunna äta dock.

Köp torkade bruna bönor, gör storkok. Nu kan du lyxa till det och äta bönor med lite stekt fläsk till, snåla dock med fläsket annars blir det snabbt dyrt.

Hmm nu blev jag inspirerad.

2 gillningar