Billig lunch: gröt/nudlar

Då jag ganska ofta skippar frukost helt och äter lite mer vid lunch och middag, dock inte av ekonomiska skäl, tycker jag att vad man än trivs med och energimässigt funkar med är bra. Finns massor med billig och lättlagad mat som man kan variera med.

Gröt, bruna bönor, äggröra, lite finare mackor, en del färdigrätter. På tal om nudlar så är äggnudlar och frysta wokgrönsaker väldigt billigt och har lång hållbarhet och kan ätas som ramen (tillsätt önskad buljong/fond) eller stekas i lite olja efter kokning och krydda med t.ex. curry efter smak. Många billiga proteiner passar bra till. T.ex. tärna upp en billig julskinka i små bitar. Ett eller två kokta ägg. Lite köttfärs. Potatis är lätt att köpa billigt, så det blir då även potatismos, klyftpotatis i ugn m.fl… rotfrukter överlag är ofta billigt, bara att klyfta, olja och krydda och in i ugnen.

Att äta billigt behöver inte vara svårt eller smärtsamt. Att ha lunchlåda kräver bara att man lagar en portion extra till att värma senare.

Ett annat snåltips är att baka sitt eget bröd. Godare än från affären och mycket billigare. Väldigt enkelt när man fått rutin. Dessutom en otrolig känsla med doften av nybakt bröd.

För oss som inte gillar gröt.

3 gillningar

Nej, för viktigt att äta bra. Inte det jag vill spara pengar på.
Tråkigheten hade jag kunnat stå ut med. Men vill ha mer näring än bara gröt.

1 gillning

Tänk att ett så billigt livsmedel som havregryn också har visat sig vara bra hjärthälsan :heart:

Havregryn – Ett fantastiskt hjärtvänligt livsmedel som innehåller betaglukaner, en löslig fiber som kan sänka kolesterol och ge ett stabilt blodsocker. Havregryn består av 100 % fullkorn!
(Källa: Blodtrycksdoktorn”)

4 gillningar

Vet inte om man kan kalla de för snåltips då… Själv tycker jag att egen bakat bröd är flera gånger godare än de som säljs i affären..
Fördelen är att man vet vad brödet innehåller samt man kan tillsätta både nötter, frön å torkad frukt efter egen smak..

1 gillning

Gröt är som Timon å Pumba säger… Slemmigt men mättande…

1 gillning

Skulle inte klara en vecka ens! Behöver verkligen variation i kosten från dag till dag. Maten är nästan det jag ser fram emt mest under dagen :stuck_out_tongue:

Skulle nog behöva vara i rejäl ekonomisk knipa eller pistolhot för att ens fundera över gröt till både frukost och lunch under så lång tid.

3 gillningar