Exakt hur mycket pengar lägger du på alkohol per månad? Hur räknar ni andra alkohol? Som en kostnad på matkontot eller något annat? Intressant att veta för en som aldrig använt alkohol…
Det varierar väldigt beroende på om jag har gäster hemma och går till systemet, eller om jag är ute och äter, om jag kanske firar någon kompis och bjuder den etc. Mellan 100 och 1000 kr är det nog.
Har alkohol som en egen post då jag aktivt velat minska den kostnaden. Vi lägger numera endast någon tusenlapp per år och då är det speciella tillfällen som resor eller högtider. Annars tycker jag alkolfritt många gånger är väl så bra och vi mår bättre och det är betydligt billigare.
Väldigt lågt räknat kanske 1500 kronor.
Eftersom vi gillar Champagne kan det vissa månader bli MYCKET mera.
Jag har 3 utgiftskonton
-
Fasta utgifter = lån samt avgift till bostadsrätt, internet + tv, hemförsäkring, mobil, gym, alla kostnader för kissarna.och sparandet!
-
Mat =livsmedel, shampoo, tvål,
-
Alkohol, utekvällar, kläder smink
Potatis och löksoppa är gott och väldigt billigt.
Igår lagade jag något gott som är hyfsat billigt. Ungsrostad vitkål med grillade kyckingklubbor (som ofta säljs på extrapris) med chipotleyoghurtsås till.
Vitkålshuvudet skivas i 2cm skivor och penslas med vitlöksolja (pressad vitlök i rapsolja) in i ugnen 225C i 15 min. Kycklingklubborna kryddas så som man gillar dom och läggs på ett galler som man sätter över vitkålen efter 15 min. 20-25 min senare är allt klart (kycklingen ska vara 75C vid benet). Såsen är lika enkel som god. 2dl turkisk yoghurt blandas med några teskedar chipotlepasta till önskad styrka + lite salt.
Wow vad mycket tips det trillade in! Det trodde jag inte när jag startade tråden. Hoppas fler än jag har glädje av all erfarenhet som delas.
Nu är ju mina matkostnader relativt höga med tanke på att jag äter så stora mängder, men ”ekonimiskt” tänker jag:
Mycket ris, gryn etc.
Billiga proteinkällor, bönor, linser m.m.
HEMMALAGAT!
Om man som jag är högenergiförbrukare - tänk kronor per kalori. Som idrottare behöver man ibland ta till ”snabba” kalorier, en stor chokladkaka, glass (inte av lyxvariant), godis… ![]()
låter inte ekonomiskt, men är faktiskt ganska billigt om man räknar pris per kalori.
Tänk på miljön. Det är bättre att inte träna för att värna vår planet. Om man tränar behöver man mer energi och det leder till att jorden kommer gå under snabbare än vad som annars skulle vara fallet.
Tror mig komma ihåg att du är cyklist ![]()
Man kan göra egen sport dricka (har aldrig provat) för de man köper drar lätt iväg.
Göra egna energibars - även om förpackningen kan vara en utmaning om man ska ha dem i fickan som sen ligger i solen
på ryggen sen. Annars finns matspar som ibland har bars osv som reas ut och även om de har kort datum så funkar de oftast bra lite längre.
Jag är också en sån som lägger mycket på mat men tycker det är så pass viktigt att ha rätt näring för att orka med träning, livet och framtiden. Så ser det som en investering i hälsan för framtiden.
Använder matpriskollen för att ha koll på sånt som är lite dyrare och passar på när det kommer erbjudanden. Kaffe går en hel del i familjen exempelvis så där kan man spara mycket om man passar på.
Gör massor med storkok av proteinkällor så det finns i frysen på vardagarna så man snabbt kan komponera ihop en bra måltid och kokar man potatis så gör man lite mer som klarar sig i kylen några dagar.
Vi lagar lite roligare middagar på helgerna då man har tid och det är kul att göra mat tillsammans.
Der här med näringstäthet i mat tycker jag är ett intressant ämne.
Som ett exempel så innehåller den allra billigaste kycklingen betydligt mer vatten än den dyraste. Enligt egen erfarenhet blir man mätt på mindre mängd av den dyrare - så frågan är om den är dyrare med kronor/kalori tänket?
Ett annat exempel är sallat, isbergssalladen är vad jag har förstått en riktig miljöbov… Och inte inte innehåller den mycket näring - så inte särskilt prisvärd.
Baljväxter är, som nämnts, små (hyfsat) billiga energibomber som går att dryga ut det mesta med.
Tränar man mycket är rätt näring och tillräcklig vila det viktigaste. Jag tror de flesta “högenergiförbrukare” gravt överskattar mängden kalorier kroppen behöver för given aktivitet. Springa marathonlopp på 3–4 timmar motsvarar väl en pizza i kalorier.
![]()
Jo det är det nog för många ”motionärer”, men för elitidrottare är det ofta tvärtom - man äter för lite i förhållande till förbrukning. Finns rätt stora problem med relativ energibrist inom idrotten idag, speciellt i unga åldrar.
Lägg därtill en viss utbredd vikthets inom framförallt konditionssporter som cykel, löpning, skidåkning där man oftast gynnas av en lägre vikt förutsatt att man har samma styrka som någon som är tyngre.
Verkligen! Talar (tyvärr) av egen erfarenhet. Och har man en gång fått ”hjärnspöken” är det otroligt svårt att bli av med dom… man måste vara extremt försiktig med hur man pratar kring mat/vikt/träning med våra barn och ungdomar!
Fungerar ChatGPT till att sno ihop recept som fungerar? Ofta blir saker över eller så vill man prova någon grej men vet inte hur man lagar till den.
En generellt bra matmodell är att ersätta salllad med kål, helst spetskål. Det är en grönsak som brukar finnas på Lidl och vara överkomlig i pris.
Att köpa en ”korv” med ärtsoppa och ha en flaska senap och kanske lite knäckebröd stående på jobbet är en billig ersättning för matlåda.
Karma är generellt väldigt bra men är beroende av lokala förhållanden. Jag brukar köpa gårdagens sallader på Pressbyrån för att äta som matlåda på jobbet. Även när man är på stan och blir hungrig är Karma bra. Det fungerar även för barn. Om de får några alternativ att välja på så brukar det gå bra.
Så kallad plåtmat är generellt ekonomisk. Vi brukar oftast laga kyckling och rotfrukter.
Vi lägger nog i snitt ca 2500 - 3000 kr i månaden på alkohol.
1 flak öl (350 kr) samt 2-3 flaskor vin/ bubbel (300 -400 kr ) per vecka. När vi och våra vänner träffas tar vi alltid med oss 1 flaska vin/ bubbel som gåva till värden samt varsin flaska till oss var + minst 1 i reserv. Alla vänner gör samma och vi kör alltid så att alla delar, dvs vi öppnar 1 flaska bubbel som ALLA dricker, sedan tar vi kompisens flaska osv.
Kommer mannens vuxna barn (eller andra gäster) till oss så bjuder vi alltid på öl eller vin.
Både jag och min man kommer från andra länder där det är vanligt att man frågar sina gäster om de “vill ha öl eller vin” när de kommer på besök, även om det är en tisdag eftermiddag. Jag frågar aldrig " vill du ha kaffe eller thé" då jag inte dricker något utav det men bjuder förstås på det om gästen frågar.
Hos oss finns inte “det typiskt svenska” att man super till på helgen och har ett flak fre-lördag utan vi dricker mer 2-3 öl eller glas vin per dag.
Jag går även på AW en måndag och delar på en flaska cava med kollegan.
Vi är verkligen inga medelSvenssons och skulle lätt kunna spara nästan 20.000 kr var per år genom att bli nykterister.
Men då skulle vi säkert börja dricka läsk/ energidryck/ kaffe/ thé istället (vi dricker inget av det idag) och då hamnar vi kanske på ca hälften, ca 1000 - 1500 kr
Äter mycket animaliskt då det är svårslaget billigt räknat i mängd biotillgänglig näring per krona. Ofta kort-datum-fynd dessutom. Och billigare bitar som t ex högrev, lever och njure som dessutom är extra näringsrika. Blir också billigt genom att ge kanonbra hälsa - sällan krasslig, inga mediciner, behöver inte en massa tillskott.