Det är att binda som innebär att spekulera. Då spekulerar du i att utvecklingen blir helt annorlunda än den allmänt etablerade prognosen. Ibland händer det men att mer aktivt tro på det framstår inte som någon vettig strategi.
Tog du action och band? Eller ligger du kvar rörligt ännu?
Hej. Jag har inte bundit utan ligger kvar på rörligt 4,65. Ny tremånadersperiod nu till månadsskiftet och 4,55% då om de inte sänker ytterligare.
Vill invänta räntebeskedet 8 maj och se vartåt det barkar.
Hej,
Har fått erbjudande på 3.15 % binda 2 år.
Vad tror ni om det ?
Får en känsla att bankerna tror att styrräntan kan hamna under 2 % om 2 år eller snabbare.
Beror på om du behöver det eller inte? Jag ser bindning av räntan som en försäkring som jag förmodligen får betala ett premium för över tid.
Nu sänkte RB med 0,25 igår. Sänker dem 3gånger till i år(som dem hintat om att de plannerar) och min bank sänker i samma takt/summa så har jag 3,04 till årsskiftet. Stannar det av eller att RB börjar höja så får jag samma ränta som nu eller mer.
Jag ligger på en nivå där jag är bekväm med alla alternativ och har därför rörligt. Hur din ekonomi ser ut och vad du är bekväm med kan bara du svara på.
Bind om det får dig att sova gott, ha rörligt och shoppa runt bland de som visar direkt på nätet(typ SBAB etc) vad du kan få i rörligt om du är bekväm med din nuvarande räntekostnad.
Oddsen att du kommer tjäna kronor och ören på att binda är låg, men den finns där. Så välj efter vad som får dig att sova gott utan oro för din ekonomi.
Ekonomin är god och klarar mig på att ligga rörligt.
Men tyckte ändå att 3.15 är helt okej och kanske kan tjäna på det.
Jag har Swedbank med rörligt idag 4.39. För att jag ska hamna på 3.15 ungefär så tror jag att styrräntan behöver ligga på 2.50. Men känslan är att styrräntan kan hamna ännu lägre om 2 år. Sen är det ju också hur snabbt vi kommer ner till dessa nivåer.
Eftersom banken lånar pengar av vissa kunder och lånar ut pengar till andra, och med tanke att bankerna är vinstinriktad organisationer, det ska finnas ett samband mellan sparränta och låneränta.
I detta exempel ovanför, från fasträntekonto, ser vi räntor till olika bindningstid perioder.
Vi ser att räntan för 3mån bindningstid är likt med räntan till 6mån.
Vi kan gissa att banken tror att styrräntan osv. kommer inte ändra sig så mycket under den tiden.
Däremot vi ser att räntan för 1 år bindningstid är lägre än räntan för 6mån så vi kan gissa att banken tror att styrräntan kommer att sänka lite vid den tiden.
Exemplen visar att räntan för 2 år bindningstid är betydligt lägre än för 3mån (kan också ses som nuvarande tiden). Det belyser att banken tror att styrräntan kommer sänka ännu mer inom 2 års tid.
*Detta är bara tankar som inte baserad på fakta och rekommenderar inte att man agerar på något sätt.
Som många andra sagt så är bunden ränta en form av försäkring, man betalar (troligtvis) lite mer för att ha en garanterad högsta månadskostnad för en period. Då bankerna vill göra vinst så erbjuder de alltid en ränta som de, givet nuvarande prognoser, tror att de ska tjäna på.
Att binda i en nedgång känns lite sådär, helt ärligt. Rörlig ränta är historiskt det billigaste över tid och i en nedgång är tiden verkligen till din favör. Jag själv band min ränta när räntorna började smyga uppåt och tycks ha haft mycket bra timing, men även om inte så var det i mitt fall mer värt en ev. merkostnad för att inte drabbas av skyhög räntekostnad. Det känns inte som om det är så troligt i ditt fall, därför skulle jag hata tveksam till att binda.
Jag går i samma tankar och så jag får ihop matten så verkar det vara till min fördel att binda räntan på två år.
Om man räknar på en standardbostad i Stockholm som är värt 6,5 miljoner och ett lån på 2,5 miljoner dvs en belåningsgrad under 50% så kan man idag få en tremånadersränta på 3,82% via SBAB. Om man binder räntan på två år kan man få 3,01%.
Räntan lär förmodligen sänkas framöver frågan är hur mycket. Riksbanken sammanträder 5 gånger årligen och vi kan leka med tanken på att räntan sänks varje gång med 0,25 även om det känns osannolikt. Det skulle ge en räntekostnad på ca 147.000 fördelat på 8 kvartal enligt följande.
• Kvartal 1: 23 875 kr
• Kvartal 2: 22 312,50 kr
• Kvartal 3: 20 750 kr
• Kvartal 4: 19 187,50 kr
• Kvartal 5: 17 625 kr
• Kvartal 6: 16 062,50 kr
• Kvartal 7: 14 500 kr
• Kvartal 8: 12 937,50 kr
Om man istället bilder räntan till 3,01% blir det ca 18.812kr varje kvartal, dvs ca 150.000kr. De första året borde man dessutom kunna spara ca 11.000kr extra (kvartal 1-4 blir ca 86.000 och 18.812x4 ca 75.000kr).
Ni får gärna påpeka om jag räknat fel. Magkänslan säger att banken borde se till att tjäna på att jag bilden, men så verkar inte vara fallet.
Alltså.
- Obunden under 24 månade med räntesänkning på 0,25 punkter varje sammanträde blir ca 147.000kr.
- Bunden ränta på 3,01% blir 150.000kr minus 11.000kr första året.
Jag tror inte det blir sänkning varje möte under två år så alternativ 2 är säkert ännu mer fördelaktigt i praktiken.
Tankar på det?
Dom sammanträder väl normalt sett 8 gånger per år numera?
En detalj jag tycker ofta verkar glömmas i spekulationerna kring framtida räntesänkningar, är att diffen mellan styrränta och genomsnittsräntan är hälften så stor nu som den var när räntorna var som lägst för några år sedan. Med andra ord, tror ni verkligen att boräntorna kommer fortsätta ned i samma takt som styrräntan även när styrräntan eventuellt närmar sig riktigt låga nivåer (typ 1-2%)?
Men om du räknar med att det sänks
0,5 i nov
0,25 i dec
0,25 i feb
0,25 i apr
Då ser kalkylen annorlunda ut…
Fråga är vad som händer, om bankerna skruvar i listräntorna, eller låter dem följa reporäntan och sedan skruvar i de individuella rabatterna istället för att inte få så mycket skit av media?
Styrräntan förväntas ju vara under 2% redan tidigt nästa år, så din uträkning blir ju helt fel.
Kolla vad marknaden tror om räntorna så kommer du nog inte binda just nu.
Här kan du läsa lite om hur storbankerna ser på framtiden:
Styrräntan kan nå 2 procent, enligt Nordeas nya prognos
Just nu ligger styrräntan på 3,25 procent. Nordea tror att den snart kommer ner till 2.
"Men risken är att Riksbanken fortsätter ned under 2 procent då inflationen lär vara låg även nästa vår”, skriver Annika Winsth i nya prognosen.
Nu talar allt för en dubbelsänkning den 7/11 och en enkelsänkning i december, storbankerna tror dessutom på ytterligare två enkelsänkningar (minst) under vår. Eftersom att sänkningarna sker nu i närtid så blir det en mycket kortare period som den bundna räntan ligger “plus”. Om vi tar exemplet med tvåårsränta på 3,01%, min rörliga ränta är nu 3,74%. Redan i december ligger jag på (baserat på prognos) 2,99%. Två sänkningar till under våren så är det 2,49%, alltså majoriteten av tiden ligger den rörliga under den bundna. Ytterligare sänkningar därtill ger än större vinst för den rörliga.