Blir Stegra nästa Northvolt?

Där förutsätter du, precis som EU, att resten av världen (läs: Amerika = 1.05 b människor, Asien = 5+ b människor & Afrika = 1.5 b människor) bryr sig om CO2 utsläpp. Så är inte fallet.

Det är min fasta övertygelse att CO2 skatter inte är lösningen på problemet mänskligheten har. Som sagt var…: thorium reaktorer är jättebra. Öppna thorium gruvor vore en god långsiktig idé om man nu är optimist om framtiden

1 gillning

Detta är grundproblemet i det globala världsläget vi har för tillfället.
Marknadsinperfektioner (kunders betalningsvilja) gör att gröna industrisatsningar förutsätter politisk styrning.
Pendeln verkar för närvarande slå åt andra hållet, vilket ökar risken i projekt som förutsätter vissa typer av politiska beslut.

2 gillningar

Grundtanken är väl att utnyttja oanvänd el i någon produktion för att den är billig på vissa tider och platser. Sedan kan man frakta produkten istället för själva elen.

Men om produktionen blir för omfattande och energiintensiv så ökar ju priset igen. Då försvinner den ekonomiska vinningen. Det kanske är en risk för alla projekt med den grundtanken? Oavsett om det är serverhallar, batterier eller stål som är produkten.

Varken du eller jag vet hur det blir. Du är odelat negativ som jag upplever det. Jag håller möjligheten öppen :man_shrugging:

Absolut är det så just nu. Andra mer prioriterade problem. Jag tänker på 10-20 års sikt där nuvarande problem kan ha blåst över och gamla prioriteter seglar upp igen.

Northvolt hade också massa kontrakt, vilket var en av de faktorerna de använde för att ta in allt detta riskkapital. Det var trots det inga problem för BMW och Volkswagen att dra sig ur när det visade sig att Northvolt inte kunde leverera.

Det stål Stegra har “sålt” är villkorat med massa saker. Allt i från pris, kvalitet och att enbart fossilfri el får användas. Stegra förutsätter att de kan bara gå in och använda 7% av Sveriges elproduktion och då enbart vattenkraft och vindkraft. Vad kan någonsin gå snett här?

5 gillningar

Att Stegra inte har någon praktisk kapacitet att leverera detta stål;
Det finns ingen leverantör av malm.
Det finns inte tillräckligt med el för att göra elektrolysen.

1 gillning

Ja Stegras affärsidé är att köpa smutsigt och billigt malm från Brasilien för att sedan sälja till grundlurade idealister inom EU.

Samma grabbgäng som skapa luftslottet Northvolt, blir äcklad ju mer jag läser in om det här.

Hoppas hela grabbgänget får långa fängelsestraff.

Henrik Jönsson förklarar hela lurendrejeriet helt perfekt.

3 gillningar

Jag håller med om att det verkar vara mycket som ska klaffa för att det ska funka. Men ett visst intresse för grönt stål finns uppenbarligen i och med dessa ordrar. Såklart är det villkorat, men säkerligen från båda håll. Det vill säga företagen som lagt ordrar lär inte kunna dra sig ur bara sådär. Men allt förutsätter ju att man faktiskt kommer igång med fas 1 och producerar grönt stål! Frågan är också om man kan lyckas sälja andra halvan av produktionskapaciteten för ett bra pris också.

Här gås utmaningarna igenom också:

1 gillning

När det kommer till kritan så bryr man sig om kvalité och kvantitet. Jag tror inte att man bryr sig om en artellerigranat kör med Stegrastål eller annat svenskt stål. Bara det funkar. Jag tror att många hellre tar 30% fler granater än gröna granater, men vad vet jag om det.

5 gillningar

Ja redan nu finns mer och mindre miljövänliga alternativ av stål. Dock är detta svårt att översätta till priset.

Vilken prispremie Stegra lyckats sälja sitt stål med vet jag ej om det framgår någonstans?

jag tänker att just granater nog inte är största marknaden för grönt stål, men vad vet jag…

Här diskuterar de ungefär TS linje, dvs att något var skumt med hur Northvolt finansierades och samma personer ligger bakom finansieringen av Stegra:

Hur ser du på det @TRSP?

3 gillningar

Huruvida Stegra “lyckas” har jag ju såklart ingen aning om. Men man får väl ändå säga att det är vitt skilda saker som är svårigheterna. Northvolt misslyckades tekniskt för att de aldrig fick igång någon större produktion. Kunderna stod i princip i kö. Stegra försöker sälja en, säkert bra, produkt till högre pris än traditionellt stål. Det kommer ge potentiella problem att hitta kunder. Men de tekniska svårigheterna att få igång produktionen är förhoppningsvis mindre än Northvolts.

Ett av problemen med Stegra är att de inte har tillgång till malm. De köper in den smutsigaste malmen från Brasilien för att göra “grönt” stål.

Det är ett luftslott, med samma ägarstruktur som Northvolt, det är samma grabbgäng som skapat båda dessa monster. De äter upp stora delar av våra pensioner och även statskassan går rakt in i dessa mäns fickor.

LKAB och SSAB driver väl ungefär redan samma satsning med koppling till KTH och LTU i gemensamt forskningsprojekt.

https://www.mse.kth.se/sv/news/major-drive-for-green-steel-1.1252738

“Projektet för grönt stål har också koppling till ”Hybrit”, det pågående forsknings- och utvecklingsprojektet som stöds av KTH och Swerim, och genomförs av stål- och gruvkoncernerna SSAB och LKAB tillsammans med Vattenfall.”

Behöver vi verkligen fler stålproducenter? Eller snarare behöver vi fler stålproducenter som finansierats med offentliga medel?

1 gillning

Jo det har ju varit uppe i media om bråket med LKAB. Men att de köper brasiliansk malm känns väldigt tillfälligt?

Vi får hoppas det, för just nu är ju hela affärsidén riktigt usel. Köpa in smutsigt malm för att göra “grönt” stål och sälja för 30-50% högre pris och hela kalaset ska betalas av skattebetalare och pensionsbesparingar.

Då pratar vi ju denna stund som är nu, precis innan ledningen säljer av sin uppblåsta aktier och hela företaget sätts i konkurs.

Sevärda klipp om skandalen:

Stegra nästa Northvolt? Johan Westerholm

Henrik Jönsson om Northvolt med Aron Flam

Vi får väl ändå sansa oss lite. Äter upp stora delar av våra pensioner gör absolut inte Northvolt eller Stegra.