Får de hållas blir det till slut en stor del.
Nej, det blir det inte. Inte ens i närheten av någon stor andel.
Vi brukar tycka att mer än 0,20% avgifter är dyrt. Nu verkar femte AP-fonden tappa bort 1,5% av kapitalet per år i gröna konkurser i de SVT-stöttade företagen. Det tycker jag är dyrt.
Om jag satt och klabbade bort 1,5% av mina pengar per år på några aktietips jag hittat i media så skulle ni säga åt mig att skämmas. Ännu värre om det var min frus pengar eller min gamla mammas pengar.
Nu har vuxna människor i offentlig sektor “investerat” bort min gamla mammas pengar på några gröna meme-aktier som de hörde något om på golfklubben eller midnattssändningen på SVT24. Om du och de inte fattar att det är pinsamt, så skäms jag å era vägnar.
Varför skulle det bli det? Det är några få promille av fondförmögenheten som investerats i dessa bolag.
Femte AP-fonden? 1.5% per år av vadå? Investeringarna i Northvolt och Stegra är inte i närheten av några 1.5% som andel av AP-fondernas förvaltade medel, och speciellt inte per år.
Lite självreflektion behövs nog från din sida.
Klassiskt argumentationsfel.
Hur kommer det sig förresten att MP kan tvinga pensionsbolagen att lägga stora delar av våra pengar i dessa hittepå-bolag?
Per Bolund tvingar ju pensionsförvaltare att ge dessa grabbgäng som startar “gröna” bolag våra pensionspengar, hur kan han ha så stor makt?
Sandström: AP-fonderna har förlorat 6 miljarder – vilka partier bär skulden? | Affärsvärlden