Blir Stegra nästa Northvolt?

Får de hållas blir det till slut en stor del.

Nej, det blir det inte. Inte ens i närheten av någon stor andel.

Vi brukar tycka att mer än 0,20% avgifter är dyrt. Nu verkar femte AP-fonden tappa bort 1,5% av kapitalet per år i gröna konkurser i de SVT-stöttade företagen. Det tycker jag är dyrt.

Om jag satt och klabbade bort 1,5% av mina pengar per år på några aktietips jag hittat i media så skulle ni säga åt mig att skämmas. Ännu värre om det var min frus pengar eller min gamla mammas pengar.

Nu har vuxna människor i offentlig sektor “investerat” bort min gamla mammas pengar på några gröna meme-aktier som de hörde något om på golfklubben eller midnattssändningen på SVT24. Om du och de inte fattar att det är pinsamt, så skäms jag å era vägnar.

2 gillningar

Varför skulle det bli det? Det är några få promille av fondförmögenheten som investerats i dessa bolag.

Femte AP-fonden? 1.5% per år av vadå? Investeringarna i Northvolt och Stegra är inte i närheten av några 1.5% som andel av AP-fondernas förvaltade medel, och speciellt inte per år.

1 gillning

Lite självreflektion behövs nog från din sida.

Klassiskt argumentationsfel.

1 gillning

Hur kommer det sig förresten att MP kan tvinga pensionsbolagen att lägga stora delar av våra pengar i dessa hittepå-bolag?

Per Bolund tvingar ju pensionsförvaltare att ge dessa grabbgäng som startar “gröna” bolag våra pensionspengar, hur kan han ha så stor makt?

Sandström: AP-fonderna har förlorat 6 miljarder – vilka partier bär skulden? | Affärsvärlden