Med risk för att bli alldeles för psykologisk tänker jag att när man har många områden man har hög status på så kan man ju också kosta på sig att ignorera statusmarkörer på vissa områden. Det kan nästan framstå som “finare” att avstå än att kosta på sig trots att alla vet att man skulle kunna. Detta är inte menat som kritik, utan jag syftar på att jag tror att man omedvetet gör vissa avvägningar mot de 10 man speglar sig i, som du skriver om, och utifrån detta bestämmer sig för vad man behöver och kan avstå från.
Sen är man ju inte ett rö för vinden helt utan man kan såklart styra i viss mån genom att välja sitt umgånge, tex inte bo i de allra rikaste kvarteren för att slippa triggas av andras inköp.
Absolut, kan komma på flera sammanhang där första intrycket och därmed ytan eller att ge ett förtroendeingivande intryck (eller åtminstone inte oseriöst) genom hur man är klädd etc. är viktigt. Och då får man göra en cost-benefit-analys.
Däremot tror jag många överskattar hur ofta detta är fallet och därmed lägger för stor vikt/energi/tid/pengar på detta. Ibland kan det dessutom ge motsatt effekt, vilket jag precis som du är inne på tror det skulle göra om Jan köpte senaste Teslan eller om man går uppklädd till en dejt med en gröna-vågen-brud.
Jag gillar känslan att veta att jag har rätt hyfsat med pengar men det syns inte. Man kan gå runt och mysa lite och tänka att jag kunde köpt din belånade bil kontant om jag ville men jag vill inte.
Förresten, vad tycker du om det koreanska alternativet (Kia?) ? Är Tesla så mycket bättre?
Känner igen mig extremt mycket. och precis som du säger - det känns jävligt bra. Du tar eget ansvar för ditt liv helt enkelt. Jag är 35 år och har haft en KATASTROFAL inställning till pengar genom åren. När jag blev pappa för 4 år sedan och hamnade på botten via skilsmässa och allmän livskris så blev det extremt tydligt hur viktigt det är att ta eget ansvar och bygga ett rikt liv (där ekonomi utan tvekan är en stor del). Jag skulle nog vilja byta ut snål och vända det till “eget ansvar” helt enkelt - något som helt klart bidrar till självkänslan, måendet och inställningen till livet på ett positivt sett. Så ge dig själv en klapp på axeln och var glad för att du levlat dit väldigt många aldrig kommer Jag vet iallafall att jag aldrig vill tillbaka till mitt tidigare jag och den inställningen till pengar. Jag kommer göra allt jag kan för att min son aldrig ska ha den synen på pengar/livet. U live U learn
Ett exempel just nu är att jag och min nuvarande sambo pratar om att skaffa bil - en mardröm i situationen där man precis lärt sig om ekonomi fyfasen vilken kostnad det är. Har vänt och vridit på alla scenarior - bilpool/ hyra/taxi/köpa/leasa och räknat och räknat. Hur man än gör blir det dyrt men precis som Jan skrev ovan så är det viktigt att inte glömma bort att investera i saker som ger energi i livet och därför kommer jag nu att skaffa bil framåt (självklart den billigaste lösningen som kändes bra) - och det känns härligt för jag vet att jag tagit ansvar i det beslutet och kan backa upp det för mig själv och andra… för 5-6år sen hade jag leasat en bil för 6000 i månaden och bara blivit olycklig och således investerat pengar i en enorm energislukare, nu hamnar jag på en nivå jag researchat fram som kommer ge väldigt mycket “good life” och underlätta för min tid som 50%småbarnspappa/ge fina stunder med min nya familj i form av semestrar/hälsa på mina föräldrar i staden 7 mil bort oftare/åka till sommarstugan osv osv. Känner mig absolut inte snål men däremot klokare och stolt över mig själv - en härlig känsla
Jag känner igen mig med detta med. Vi har flyttat från lägenhet till hus i November, och jag känner att jag har blivit ‘snål’ nu när våran månadskostnader har blivit betydligt högre. jag försöker spara minst 6000 kr i månaden för att fylla mitt buffert igen. resten försöker jag bara lägga på vårt barn.
känner att jag har svårt att bränna mer pengar, min partner tjatar hela tiden nu för att gifta oss, men jag känner mig mer tryggt för en månads spar till ringen istället. jag hatar spontana köp, när man bara kolla om pengarna finns på kontot. väldigt svårt att hitta en balans
Ja det är en Kia plug in hybrid av modell stor. Teslan var bättre på vissa delar, men Kian känns mer välbyggd. Nu är ett mest min fru som kör Kian, vår andrabil är en ren elbil (prisvärd privatleasing) vilket är den jag mest använder.
Med Kian får vi sällan kommentarer som, ”Vilken kärra!” eller ”Jäklar kör ni Tesla”. Men även om det vid tillfället gav en kort glädje, klarar jag mig bra utan dessa kommentarer.
Det som jag tycker var sämst med Teslan var ständiga funderingar kring värdeminskning. Dessutom la jag alldeles för mycket tid på forum och grupper om Tesla. Tror jag sålde den i rätt tid, kostade mig ca 130 000kr under de två år jag ägde den inkl allt utom elen. Båda bilarna behöver inte jag stå risken för någon värdeminskning, utan jag vet i förväg vad dom kommer kosta.
Jag kan känna igen mig i det du beskriver men jag börjar bli mer och mer kritisk till att det faktiskt leder till någon livskvalité eller glädje egentligen. Risken finns att man bara blir rikare och rikare men att det faktiskt blir helt poänglöst för att det kan vara så att om man väljer att använda pengarna till konsumtion så leder det till andra möjligheter och erfarenheter. Ex, du måste hyra eller köpa golfklubbor för att spela golf. Att spela golf leder till att du får nya vänner på klubben. Du får en massa roliga golfrundor. Och detta missar du om du istället väljer att inte köpa klubborna.
Onödig och slösaktig konsumtion utan respekt för pengars värde är definitivt förkastligt. Men att gå runt och vara rik utan att någon annan vet om det känns inte heller så bra.
För egen del så skall jag snart byta leasingbil. Har kört en Renault Zoe för typ 3500kr/mån i snart 3 år. Kan plocka ut en ny Zoe (eller liknande) för runt 3000kr/mån i 2-3 år till och risken finns att det är vad jag kommer göra. Men jag är ju egentligen sugen på att prova en lite mer spännande bil eller märke. Och jag har definitivt råd, men här sätter snålheten grillor i huvudet på en.
Blir ju inte bättre heller av att jag sitter och läser dessa trådar om sparsamhet här på RikaTillsammans Finns det ens någon här som inte försöker minimera sin bilutgift?
3500 är ju inte så billigt, hur “häftig” bil vill du ha? Om du går upp en tusing i månaden så får du en hyfsat häftig bil skulle jag säga. Kommer på fredag plocka ut min Kia e-Niro, där kommer det hamna på 4500 per månad (inklusive allt). Massa lull lull vad gäller säkerhet och teknik, samt lång räckvidd.
Det är ca 30 % högre månadskostnad mot vad du har nu och vad gäller bil tänker jag att om man lägger många tusen redan, så är ytterligare en tusing inte så mycket, om det ger dig något, i coolhet, i känsla, i smidighet, i räckvidd etc. etc.
Vill du ha Tesla blir det väsentligt dyrare, så då kan man inte övertyga sig själv med riktigt samma resonemang, men drivkrafterna är väl desamma, som nämnts ovan. Ger det dig så mycket som det kostar extra?
Utan att göra detta till en bil-tråd så kan jag absolut tänka mig en e-niro, men som du skriver så är den ju dyrare än en ny Zoe. Audi Q4 e-tron eller en Kia EV6 är väl egentligen de som jag hade valt om jag nu inte hade varit snål.
Tycker att bilar rent generellt tillsammans med resor är något som är ofattbart dyrt men som typ alla runt omkring dig verkar spendera pengar på. En Volvo XC40 recharge får ju ses som en ganska ordinär bil, och den kostar via Care by Volvo 7995kr/mån. Jag får alltså två av min nuvarande bil för det priset och båda löser uppgiften att köra till mataffären och pendla till jobbet.
Så för att återkoppla till TS ämne. Jag tror definitivt att man kan bli snål av att spara. Jag tror dessutom att det finns en risk att du blir beroende av och delvis baserar din identitet på din börsportfölj. Dvs du kan aldrig tänka dig att den får vara värd under 5, 10 eller 20 miljoner och då lever du istället snålt istället för att maximera ditt liv. Men det är bara mina tankar.
Jag skulle inte säga att Volvo är ordinära längre, ute i världen är de premium, och har så blivit även i Sverige, prismässigt.
Men bara för att bli klar med mitt resonemang om snåltänker, så sa du att du hade velat köra något mer spännande, för mig underlättar det att tänka att man redan lägger så mycket, så att någon tusing till inte är så mycket i sammanhanget, förutsatt att det ger dig något.
Den stora besparingen gör du genom att inte ha en bil, så det är en rimlig fundering, men ska man väl ha en bil är hoppet från 3500 till 4500 ganska litet, tycker jag.
Nej, man ska ju absolut inte vara så sparsam så man blir snål mot sig själv. Men inte köpa grejer bara för att alla andra gör det, utan lägga pengar på något man verkligen vill ha. Det skulle ju kunna vara en bil. Själv lägger jag gärna pengar på resor. Då kan det bli rätt dyrt.
Vet inte om jag blivit snål men han nog blivit mer medveten kring mina beslut om pengar.
Jag brukar ofta resonera ”köper jag det här bidrar det till mitt liv” det där kaffet du pratar om kanske gav dig mervärde och det är OKEJ! Det viktiga i kråksången är bara att se till att
man har tillräckligt på äldre dagar för att leva det liv man vill leva.