Fan va trist det låter ![]()
Intressant val av mat, burkskinka för typ 150kr/kg och havregryn.
Havregrynsgröt är en livräddare, äter det 1-2ggr per dag för att få matbudgeten att gå ihop. (Hade hellre ätit mat). Men det är nog det stora lånet för Bo som ställer till det mest. ![]()
Men de flesta behöver också budgetera för lyxiga utgifter som vård, glasögon, skor och tandläkaren. Så det är inte lätt. ![]()
Har inte heller utrymme för färdtjänst i min budget och nästa år blir den 30% dyrare. ![]()
Under 70-talets inflationskarusell kunde man ibland läsa om pensionärer som levde på kattmat då pensionen inte räckte till, snäppet värre än gröt. Undrar just vad Bo spenderade sitt nobelpris på.
Idag är kattmat dyrare än havregryn, men det kanske var tvärtom på 70-talet?
Havregryn kostar cirka 20kr/kg.
Torrfoder kostar cirka 40kr/kg.
Burkmat kostar cirka 25kr/kg.
Brukar FN-soldater kallas för nobelpristagare? Jag har inte stött på det innan. Vid några tillfällen har ju Nobelpriset tilldelats en grupp av något slag. Ofta har väl då någon organisation eller fond kopplad till gruppen fått priset. Jag tror inte att de fått en 500-lapp var på ett utbetalningskort men jag kanske har fel.
Vill någon kalla sig nobelpristagare så är det kanske inget regelrätt fel i det. Det ser bara lite udda ut.
Det är utan tvekan en tragisk situation för Bo, men för att lyfta blicken lite kan nämnas att i Sverige lever bara 1,3 procent av alla pensionärer i absolut fattigdom (kan inte betala normala levnadskostnader), vilket är lägst i hela EU.
Inte för att det gör Bos situation mindre sorglig, men ändå.
Men vadå ett billån som togs på 80-talet som pga arbete i Afrika… vad…? Glömdes bort?
![]()
![]()
![]()
Just den biten känns snurrig, man kan ju inte hitta på ett lån? Kanske hade han förträngt det? ![]()
Sen borde någon tipsa Bo om att det går smidigt att koka risgrynsgröt i riskokaren, mycket billigare än Felix gröt. ![]()
Men inte lätt att koka mat när man sitter i rullstol och har flera funktionshinder, som det verkar.
Jo, man kan förtränga, men om det stämmer att lånet är 35 år gammalt så togs det när han var typ 48 år så det bör inte ha varit ungdomligt oförstånd. Och därefter (antar att det var efter) så bodde han på Filippinerna i 20 år. Kanske hoppades han att lånet skulle vara preskriberat, eller bortglömt.
Trist situation ändå med sjukdom och svårt att få det att gå ihop.
Glöm inte bort att fattigdom i detta fallet definieras som levnadsstandard mot befolkningen i övrigt.
En svensk fattigpensionär har det givetvis mycket bättre i praktiken än i Bulgarien och många andra länder med låg BNP.
Nu ska vi inte begära av SVTs undersökande journalister att de ställer följdfrågor eller så.
Nej, siffran från Pensionsmyndigheten avser absolut fattigdom, dvs. att hushållets disponibla inkomster inte räcker för att betala nödvändiga levnadsomkostnader. Där är det bara 1,3 procent av de svenska pensionärerna som är, dvs. det som skulle kunna kallas ”riktiga fattigpensionärer”. Relativ fattigdom, som jag uppfattar att du är inne på, är ju inte ett särskilt bra mått på fattigdom, utan snarare på ekonomisk jämlikhet (vilket också är intressant men en helt annan fråga) så där håller jag helt med dig om att även den svenska pensionär som relativt andra i Sverige är fattig typiskt sett har det bättre än fattiga pensionärer i andra länder.
Detta inte sagt som kritik mot dig, utan mer som en reflektion.
Däremot kan man vara kristik mot SVT:rapportering i denna artikel, som hänger ihop med artikeln om Bo, eftersom de inte tydligt förklarar skillnaden mellan relativ och absolut fattigdom, vilket ger intryck av att fler blivit fattiga när det som hänt i själva verket snarare är att de ekonomiska skillnaderna mellan folk ökat.
det var alltså nobels fredspris, norrmännen ger det ju till vilka de vill…
Men bo fick inget Nobelpris, det var ju insatsen som sådan, hos FN.
Men är du svensk som var med, kan du köpa ett Nobelpris, helt lagligt, härligt med kapitalism
Detta är ett bra exempel på varför det är så viktigt med finansiell kunskap, oavsett inkomst. Det framgår av inslaget att Bo har en normal pension, men pga. skulder knappt har råd med färdtjänst för att söka vård samt äter risgröt, köttbullar och burkskinka.
Även när man är skuldsatt och har utmätning hos kronofogden har man rätt att behålla ett visst belopp för sin egen försörjning, under 2023 är det beloppet 5717 kr per månad efter kostnader för bostad och resor till arbetet. Man får tillägg för kostnader för läkarvård, mediciner etc. När det gäller hemtjänst så betalar han inget för denna om han har mindre än 6470 kr kvar efter boendekostnad, skatt och den ev. hemtjänstavgiften. För färdtjänst behöver han lösa biljett hos kollektivtrafiken, ett årskort ”senior” som ger ett års resor inom länet kostar i hans område 280 kr per månad. Han skulle säkert kunna ansöka hos kronofogden om att få behålla även denna summa, men vi räknar högt.
Bo har alltså minst 5437 kr kvar till el, hemförsäkring, kläder, telefon/internet, mat osv. Knappast något lyxliv, men tvingad till grötätande är han inte. Det kräver dock att han uppger sina utgifter och inkomster för kronofogden, kommunen etc - annars blir det schablonberäkningar.
Ja, och man får väl ha viss förståelse för att det är lite förvirrande när man är 83 bast och kanske inte hängt med riktigt på sista tiden. Jag hoppas kunna hjälpa min far när han blir så gammal. Och lära mina barn tillräckligt för att de ska kunna ta hand om mig.
Av stat och kommun får man inte särskilt bra hjälp.
Någon måste ju lära gubben att handla mat!
Jag antog att han käkade havregrynsgröt.
Burkskinka och Felix-gröt kostar lika mycket som en varierad kost när jag räknar på det.
Burkskinka är dyrt om man behöver hålla sig inom en budget. Det går att köpa färskt kött betydligt billigare, i alla fall när det är nersatt.
Men gissar att han har svårigheter att tillaga mat, med tanke på riskokaren, de färdiga köttbullarna och burkskinkan. Kan förstå det i det sammanhanget, finns få färdigrätter som är billiga och mättande. Sen är många rätter ganska äckliga. ![]()
Fast människor behöver protein också, att leva på bara makaroner är värre än att äta ris, köttbullar och burkskinka. ![]()
Sen dör man nog av skörbjugg rätt fort också. ![]()
Men jag hoppas att han äter lite mer än ris, köttbullar och burkskinka. Han verkade ha annat i kylen.
Men SVT ville nog lyfta att vissa pensionärer inte har det så fett, inte redovisa Bos årliga meny. Det är väldigt många aspekter som vi inte vet någonting om, klippet var väldigt kort.
Ganska vanligt, men då ska man tilldelas en god man som hjälper till med såna bestyr om man inte har anhöriga.
Ganska dåligt val av SVT. De skulle haft med någon helt vanlig garantipensionär istället.