Eller ett klockrent val, till och med vi på RT diskuterar kring matalternativ, kronofogden, skulders påverkan på ens privatekonomi, hur man har färre val som handikappad, äldre och kass ekonomi och så vidare.
Tycker reportaget borde varit längre och tydligare, mer frågor väcktes än besvarades. Men vem vet, det kanske var det reportern ville?
Av reportaget framgår att han köpte bilen för pengar han inte hade 1988/1989, vilket faktiskt råkar vara samtidigt som han blev “nobelpristagare”. Här hade det varit intressant med ett antal följdfrågor.
Jag bara reagerar på hur tråkigt det låter och även om man har sig själva att skylda (billånet f ex) aå hoppas jag att man inte själva hamner i en sån sits som pensionär.
Jag tänker också ofta på varför inte vi lyxer till det mer för vore pensionister. Är väl en penga och prioriteringsftåga, men Tycker vekligen att man förtjänar att leva gott i sin sista tid oavset vem man är.
Jag såg den där artikeln och kan verkligen känna med Bo, men det gör mig ändå inte mindre kritisk till en del av hans livsval. Hälsoläget kan han inte styra över, men lån och så pass knappt med stålar trots utmätning går inte ihop. Det finns mer här som Bo inte berättar om och ingen frågar om.
Fyll frysen med kassler istället Bo. Godare och billigare än burkskinka.
Ca 6 mål i veckan består havregryn, fröer, banan med mjölk. Ätit detta 2 av 3 mål idag, en gången la jag till ett ägg, andra gången 1 morot. Ätit havregryn i över 10 år, började efter att ha läst The 4-hour body och valde en extremväg på tipset om automatisera veckans mat. Mår väldigt bra av att äta mitt havre
Edit: (oftast lunch måndag - fredag och en gång per helg, då oftast frukost)
Liksom många andra antog jag också att det var havregrynsgröt det handlade om när jag såg rubriken. Att lyxa till det med risgrynsgröt finns liksom inte på kartan om man inte ens att har råd att ta sig till sjukvården.
Min första miljon är uppbyggd med hjälp av havregryn, även om jag inte tycker det smakar så speciellt kul.
Man kanske skulle införa någon form av belöningsprogram för att sporra sig själv?
Första miljonen - havregrynsgröt
Andra miljonen - risgrynsgröt
Tredje miljonen - quinoagröt
Fjärde miljonen - …?
Tror vi kan släppa Bos kost nu, mycket i reportaget fick vi inte veta. Jag gissar att han äter både det ena och det andra som inte togs upp i inslaget.
Jag kan inte låta bli att grubbla på hur Bo hamnade i reportaget.
Fick han plötsligt ett infall att ringa till SVT och övertala dem att göra ett reportage om hans nuvarande liv som nobelpristagare, eller kontaktade SVT en slumpmässig person de hittat i telefonkatalogen – eller är han inplanterad av någon intresseorganisation?
Vad han borde göra är att skaffa en rumskompis, fattade det iaf som att det var fler i samma situation på samma geografiska yta. Halv hyra, sällskap och sedan någon att köpa den nya datorn ihop med.
Har inte läst inslaget men om hemtjänsten är inkopplad “lagar” de aldrig mat utan värmer endast upp färdigrätter. De ställer sig aldrig till att koka varken ris, risgröt eller potatis. Vill brukaren ha det så köps risgröten på rulle, på affären. Gällde med privat och kommunal hemtjänst i sthlm när min pappa gjorde sina sista år i livet.