Bo, 83, lever på burkskinka och gröt

Har inte klankat ner på gröt, sa bara att kattmat är värre. Är uppväxt på 60-talets havregrynsgröt.

Brukar slänga i lite frön och ibland bärblandning när det ska lyxas til rejält.

På vintern är havregrynsgröt min absoluta favoritfrukost. Vet inte varför men det passar säsongen tycker jag.

Då lär han få Vitaminbrist.
Icke varierande kost.
Om inte hemtjänsten ger honom en massa tabletter.

Så pass att han får symptom?

Man verkar kunna leva rätt länge på t.ex bara potatis.

Svårt att minnas detaljer då det var över 10 år sedan jag läste och starkaste minnet är att det slutade med havre till lunch. Automatisera var nog även fel ordval. Har för mig att det handlade om att ha ett mindre antal nyttiga ingredienser som du kunde göra en lunchmeny på måndag-fredag, när du har en bra veckomeny så ser du alltid till att ha ingridienserna hemma och repeterar den varje vecka, övrig variation får ske på övriga mål. Med reservation för otillräckligt minne.

1 gillning

Ok, tack! :pray:

Han är inte ensam om att vara fattigpensionär!

“Idag har blott 30 procent av pensionärerna enbart pension baserad på sin inkomst; resten får olika slags tillägg.”

"Allt fler får garantipension, bostadstillägg eller inkomstpensionstillägg. Bara sedan 2020 har andelen som tar emot någon av grundskyddsbidragen ökat från 35 till 74 procent, skriver Folksam. Mer än fördubblats, alltså.

Drygt 5.000kr/mån blir det att klara sig på, vilket många i tråden redan kommit fram till.

Lite info om pensionärers alla “gratisbidrag” som vissa tror pensionärerna badar i.

Max bostadstillägg; max 7290kr/mån. Resten betalas av pensionär. Är behovsprövat, progressiv (fyller i princip upp till fattignivå).
Besöka sjukhus: 250kr tills 1300kr , högkostnadsskydd.
Glasögon: betalas helt av pensionär.
Ligga i sjukhussäng: 150kr/dygn i avgift.
Ambulansfärd, kostnad: 400kr i avgift.
Vissa operationer: Betalas helt av pensionär.
MEDICIN: Pensionär betalar fullt till 1300kr. Fritt från 2600kr.
Apoteket bestämmer vilken medicin du får, även om du mår bättre med en annan.
“Apoteken är skyldiga att erbjuda dig läkemedlet med lägst pris när det finns likvärdiga, utbytbara alternativ.”
“Om du önskar det läkemedel som står på receptet kan du motsätta dig utbytet, men då måste du själv betala mellanskillnaden”

Tandvård: Betala upp till 3000kr själv. Därefter 50% av priset.
Tandvård blir väldigt dyrt för en pensionär, därför har många äldre gluggar i käften idag.
“Tandläkarens pris för Eriks tandvårdsbehandling var 11 570 kronor och hon drog på grund av högkostnadsskyddet av 4 285 kronor från hans räkning. Efter avdraget betalade Erik totalt 7 285 kr.”

Rätt chockande att se gamlingar sakna tänder faktiskt. Ett fattigland helt enkelt.

Den som äger sin obelånade bostad får inge bostadstillägg…

Nja.

” Bor du i eget hus eller egen bostadsrätt räknas värdet på bostaden normalt inte som en tillgång, om du bodde i bostaden även den 31 december året innan du ansöker. Bostadens värde påverkar då inte din rätt till bostadstillägg. Endast i undantagsfall räknas bostaden med som en tillgång: om du ägde bostaden den 31 december men inte bodde i den då.

Är dina totala inkomster före skatt lägre än fribeloppet, det vill säga 127 575 kronor för ensamstående per år (gäller från januari 2023) och 115 500 kronor för gifta per år (gäller från januari 2023), kan du ha rätt till maximalt bostadstillägg beräknat utifrån din bostadskostnad. Fribeloppet är ungefär lika stort som beloppet för garantipension och det räknas om varje år.

Är dina inkomster högre än ett fribelopp påverkar det bostadstillägget. Dina skattepliktiga inkomster som till exempel allmän pension (undantaget inkomstpensionstillägg), tjänstepension, privat pension, kapitalinkomster och arbetsinkomster räknas med när vi beräknar ditt bostadstillägg. Även vissa skattefria inkomster påverkar bostadstillägget.

Tillgångar över 100 000 kronor, utifrån vad du hade den 31 december förra året, räknas med i form av ett förmögenhetstillägg. Har du andra skulder än bostadslån räknas dessa av från dina tillgångar

Förmögenhetstillägget är 15 procent av tillgångar över 100 000 kronor för ensamstående. För gifta, sambos eller registrerade partners är det 15 procent av hälften
av gemensamma tillgångar över 200 000 kronor.”

Men är osäker på vilka bostadskostnader som räknas om man bor i villa. Men i bostadsrätt så bör månadsavgiften gälla. Men jag är ingen expert, så någon annan vet mer.

Källa:
https://www.pensionsmyndigheten.se/content/for-pensionarer/ekonomiskt-stod/fakta-om-bostadstillagg

Har kollat å fyllt i just den sidan hos pensionsmyndigheten å blivit nobben…

Har du ett kapital över 100 000kr? De nekade mig med, har för mycket sparat. Trots låg månadsinkomst, så nekar de om man har tillgångar.

Men jag äger ingen bostad, bara min kolonilott, utöver mitt kapital.

1 gillning

Va inget jag tog me då…

1 gillning

Jag har svårt att förstå FK kriterier om jag ska vara ärlig. Onlinetestet säger att jag har rätt till 700kr i bostadstillägg. Men nekades när jag ansökte.

Ansökte nu igen, efter min sjukersättning utökades, för onlinetestet visar fortfarande att jag kan få. Men det verkar vara skilda världar på FK mellan online och blanketterna. :see_no_evil:

Väntar fortfarande på besked, tydligen cirka 6 månaders handläggningstid.

1 gillning

Jag själv är inte så mycke för bidrag då… Vi har så himla låga boendekostnader så behovet finns inte direkt… Bättre att andra får som behöver de…

Finns tyvärr hur många exempel som helst idag. Här är två till.
Tycker ni ska fråga era gamla släktingar runt 80-90 år helst kvinnor inom vård, skola omsorg, vilken pension de har. Ni kommer bli förundrade.

“Hennes totala inkomster varje månad, berättar Elisabet, är 11 617 kronor, inklusive bostadsbidrag.Efter hyra, hemtjänstkostnader och andra utgifter är betalda ligger hon minus 2703 kronor. För att ha råd med mat samlar hon burkar. Det är hon långtifrån ensam om.”

“hennes bästis Yvonne, 72, som lever på 3032 kronor när hennes hyra är betald, de enda som kan tänka sig att ställa upp och berätta om sitt liv.”

“Dessutom skulle hon gärna gå till tandläkaren. Men det skulle kosta henne 19 000 kronor.
– Jag kommer aldrig ha råd att fixa det där. Jag ligger redan på minus. Jag får söka socialbidrag för det, sen får vi se om jag får tillåtelse.”

===========================================
“Med 12 000 kronor i pension är besöken till soppköket viktiga för att få ekonomin att gå ihop.”

“Och med en lägenhetshyra på 8 000 kronor blir det inte mycket till övers i slutet av månaden.”

1 gillning

De här historierna visar verkligen att det är viktigt att ta ansvar för sin egen ekonomi och sin egen pension. Förväntar man sig att politiker och arbetsgivare ska ta hand om en är risken betydande att man får panta burkar och äta på soppkök.

2 gillningar