Knappast samhällets fattiga som skulle köpa deras villor om de såldes… just sayin’
Är det att skatten inte kommer in så behöver du inte heller oroa dig, för husen kommer att säljas en dag och då kommer skatten in…
Knappast samhällets fattiga som skulle köpa deras villor om de såldes… just sayin’
Är det att skatten inte kommer in så behöver du inte heller oroa dig, för husen kommer att säljas en dag och då kommer skatten in…
Inge vidare bra förslag då…
Märks nästan att du inte vet hur de drabbade människor…
Tycker kommentaren visar nada respekt för medmänniskorna det berör i det här fallet…
Uppväxten spelar nog roll. Är man uppvuxen i hus är det nog svårt att “klämma in sig” i en lägenhet i den andra änden av livet. Jag är uppvuxen i hus och skulle klättra på väggarna i en lägenhet. Får jag problem att sköta hus och trädgård själv kommer jag att anlita någon som kan göra det. Att ta hand om sitt boende skänker mening till livet. Att bara sitta i en funktionell och bekväm lägenhet skulle nog dränera mig på livslust.
När sen allt bara blir bökigt hoppas jag att jag har förnuft nog att flytta. Jag tror inte att det handlar om ekonomi i första hand för de flesta utan om livsstil, livskvalitet.
Stämmer klockrent på mig, flyttade till en lägenhet/brf när jag var 21 år och höll på att få spader redan första veckan…!
Är nu strax över 60 och kommer inte att flytta förrän det blir absolut nödvändigt. Har redan börjat ta lite hjälp med städning, trädfällning och lite annat men kommer att utöka den listan av sysslor när så krävs. Har alldeles för mycket prylar i hus och uthus men har sagt till barnen vad som gäller och att det står dom fritt att ta av arvet och låta något företag köra hem en container och slänga allt.
Annars är planen att vid pensioneringen åka på någon form av longstay söderut under vintern och njuta av det vi redan har idag resten av året!
Uppväxten spelar nog roll. Är man uppvuxen i hus är det nog svårt att “klämma in sig” i en lägenhet i den andra änden av livet. Jag är uppvuxen i hus och skulle klättra på väggarna i en lägenhet.
Jag förstår hur du menar men håller inte med om slutsatsen av det.
Man kan ha bott i villa hela livet och älskat att vara i trädgården. När man blir gammal kan boendets storlek göra så att man inte längre har förmågan att komma ut i trädgården.
Om man istället flyttar till en lägenhet med trädgård kan man få det så mycket bättre men alla verkar inte förstå det.
(Jag menar inte att du inte förstår det utan att en del gamla inte förstår det.)
Om man istället flyttar till en lägenhet med trädgård kan man få det så mycket bättre men alla verkar inte förstå det.
Varför skulle man få det så mycket bättre av att flytta till en lägenhet och i stället sitta och stirra in i en betongvägg på andra sidan gatan? Plus buller, dålig luft och allmänt mer osäker omgivning. Då skulle jag hellre sitta i mitt eget hus och titta ut i trädgården, på fåglarna och allt annat som ger mig lugn och frid i själen.
Håller med dig om att det säkert finns en del äldre som kanske inte tänker helt rationellt i det här fallet men det är nog fel att generalisera eftersom någons livskvalité är vanskligt att värdera av någon annan.
Så är rationellt att tänka när man är yngre men desto svårare när man väl står där i situationen. Det löser sig ju alltid på något sätt och ibland får man kanske bara låta saker hända i den takt de vill. Att planera allt passar inte alla. För min egen del låter jag ofta saker hända och löser det efterhand. Är man van vid det är min förhoppning att man också är mer tolerant.
Det finns gott om “fina” hyres/bostadsrätter också, med fin utsikt och nära naturen. Det är inte så svartvitt. Men det som vanligtvis menas är ju att det är mycket lättare fysiskt att bo i lägenhet, och inga eller få måsten att ta hand om. Men håller med om att det inte är för någon annan att värdera vad som är livskvalité, även om det ibland gör lite ont när hus och trädgårdar förfaller för att ägaren inte orkar ta hand dem.
Här jag bor bor det gott om 80+are i gamla 70 tals hus strax norr om göteborg, de flesta jag pratat med här tänker bo där tills de dör. tror inte att de inte vet sitt eget bästa som du påstår.
Men håller med om att det inte är för någon annan att värdera vad som är livskvalité,
Håller med men ibland kan man se på personen att livskvaliten inte är på topp och utifrån att man har en kunskap om personens tidigare liv kan man ändå dra korrekta slutsatser om vad som är livskvalite.
Här jag bor bor det gott om 80+are i gamla 70 tals hus strax norr om göteborg, de flesta jag pratat med här tänker bo där tills de dör. tror inte att de inte vet sitt eget bästa som du påstår
Utan att känna alla väldigt väl kan man omöjligt dra några korrekta slutsatser men jag är väldigt säker på att en del av dem skulle få ett bättre liv om de flyttade till något mera praktiskt.
Här jag bor bor det gott om 80+are i gamla 70 tals hus strax norr om göteborg, de flesta jag pratat med här tänker bo där tills de dör. tror inte att de inte vet sitt eget bästa som du påstår.
Varför ska dom inte få bo kvar i sina hus då??
Jag har förstått att du tänker så
Jag är inte emot att gamla bor kvar i sina hus, tvärtom. Jag argumenterar för att gamla ska bo vart de vill och jag påstår inte att de kommer få det bättre i lägenhet.
Varför skulle man få det så mycket bättre av att flytta till en lägenhet och i stället sitta och stirra in i en betongvägg på andra sidan gatan? Plus buller, dålig luft och allmänt mer osäker omgivning. Då skulle jag hellre sitta i mitt eget hus och titta ut i trädgården, på fåglarna och allt annat som ger mig lugn och frid i själen.
Man kan förstås tycka olika. Det jag menar är att man kanske hellre har en liten trädgård som man kan komma ut i än en stor trädgård som man inte kan komma ut i.
Att bo i lägenhet betyder inte heller automatiskt att man behöver stirra in i en betongvägg på andra sidan gatan. På sommaren ser jag knappt något annat hus när jag tittar ut utan bara träd och buskar.
Att bo i hus är inte så jobbigt faktiskt, ganska enkelt skulle jag påstå, har bilen parkerad 2 meter ifrån dörren, har robot som klipper gräset mexitegel så jag behöver inte måla, plastfönster som är underhållsfria, allt är inte slit o elände med villa,
Oki, jag uppfattade fel då… Tänkte att om någon kommer å säger att man inte får eller ska bo kvar i sitt hus för någon annan kommer å säger att man är för gammal att bo kvar… Då tänker jag direkt, va fan…
Att bo i hus är inte så jobbigt faktiskt, ganska enkelt skulle jag påstå
Trappor och en kuperad tomt är svårt för den som behöver rullator för att ta sig fram.
Att bo i lägenhet betyder inte heller automatiskt att man behöver stirra in i en betongvägg på andra sidan gatan. På sommaren ser jag knappt något annat hus när jag tittar ut utan bara träd och buskar.
T.ex. min kära mor har endast utsikt över en park och en sjö från sin lägenhet. Det är bättre utsikt än vad mina föräldrar hade när de fortfarande bodde tillsammans i villa.
Tänkte att om någon kommer å säger att man inte får eller ska bo kvar i sitt hus för någon annan kommer å säger att man är för gammal att bo kvar… Då tänker jag direkt, va fan…
Jag är absolut för att man ska få bo kvar om man vill men många skulle få ett mycket bättre liv om de bodde mera bekvämt.