Som nybliven villaägare har jag fått höra saker som “nu kan du sluta pensionsspara, amorteringen varje månad är ditt bidrag till det egna pensionssparandet”.
Men jag håller inte med om det. Förmodligen kommer jag bo kvar långt efter pensioneringsdagen och behöver kontanter att leva för. Om allt går väl så bor jag kvar i villan till jag fyller 80 innan det blir för tungt. Amorteringen minskar min skuldbörda på sikt och mina månadsutgifter som pensionär. Men jag kan inte äta väggarna. Kommer att fortsätta spara i det egna pensionssparandet fram till det är dags att sluta jobba.
Kan bara hålla med. Känns som att bostaden har blivit något av en guldgruva som man mer använder för ekonomiska syften snarare än att bo i den. Jag hade gärna sätt att man stramade till möjligheterna att belåna och värdera fastigheter som ekonomiska tillgångar.
Även jag fortsätter att spara, och då inte endast pensionsspara. Finns stor risk/möjlighet att den enda som kommer få ut några pengar av vårt hus är våra barn när jag och frugan gått ur tiden.
Jag hålla inte med, jag räkna amortering som en räntefond och som du själv skriva minskar amorteringen dina månadsutgifter via utebliven räntekostnader. Om man går i pension utan lån skulle allmän pension + tjänstepension vara tillräcklig i många fall samt att man inte behöver stressa längre över hur ränta utvecklas. Om du har 1M amorterad eller 1M lån och 1M i räntefonder är väl nästan samma sak ekonomisk, såklart är det lite enklare att frigöra de 1M i räntefonder, men om du spendera de täcker de ju inte längre dina räntekostnader från lånet, så de sitter ju också mer eller mindre fast om du vill bibehålla månadskostnader. Sedan är det aldrig fel att spara mer.
Angående bostadslån eller lån överhuvudtaget.
Jag har fått lära mig att den Dan du går i pension då MÅSTE du vara skuldfri. Jag är idag 45år gammal å bor i ett hus som har värde kring 2miljoner. Huset är betalt och inga skulder tack vare en snäll far. Men den snälla farsan har även lärt mig att man bör redan vid tidig ålder typ 15-20år innan pension börja spara till den. Så man inte står där typ 14dagar innan, å fan va hände?
Kompisar till mig dom lever loppan å lånar lånar lånar å sen lånar dom. Och ja dom lånar upp på huset. Till slut står dom där den dagen pensionen kommer.
Dom säger, ja men då är huset så mycket värt så de betalar sig självt.
Men lek med tanken säger jag, det blir fastighetskris å räntan stiger, ja när min mor å far hade sina lån på 90 talet typ 15-17% Då kan man hålla sig för skratt. Det jag vill säga är att lånen skall ju betalas den dagen du går i pension. Höga lån stora utgifter! inga lån inga utgifter.
Men då säger mina kompisar, det kommer ALDRIG hända!
Samma sak sa dom om kriget i Ukraina oxå.
Men om du har 1M i lån och 1M (delvis?) i aktiefonder så blir amortering inte lika lockande. Det är väl snarare det vi bör jämföra med. Hur fördelningen mellan räntor och aktier ska se ut beror ju på hur din ekonomi ser ut i övrigt och hur mycket risk den klarar av.
Jag tror vi alla har sett äldre människor i vår omgivning som bor i hus värda miljoners miljoner som inte har så mycket att leva för varje månad. Inte så kul att hamna i en gyllene bur.
Vi ser vår obelånade villa som den sista reserven.
När vi gör en grov uppskattning av vår tid som pensionärer kommer vi bo kvar i huset fram till någonstans runt 75 års ålder då vi flyttar till hyreslägenhet i stan istället med en rejäl slant på banken.
Jag förstår inte riktigt varför äldre människor klamrar sig fast vid sina hus fast de varken orkar sköta om husen, trädgården och oroar sig för elräkningen. Vet flera 80+ då det blivit försent att flytta och barnen och hemtjänsten drar ett extremt tungt lass - det känns inte som livskvalitet.
I min värld anpassar man boende efter livssituation och då är det bra med hus och trädgård mitt i livet när man har barn och tillbringar mycket tid hemma + har lön och råd och ork att ta in hantverkare + fixa själv tex.
När barnen flyttat hemifrån och vi bara är 2 pers då vill jag varken binda kapital eller tid i ett hus utan då är väl lgh eller enbart fritidshuset optimalt- särskilt om man kan gå ner i tid och/eller jobba delvis på distans. Att bo dyrt i villa nära storstäder när man kan sälja och leva mycket billigare i fantastiska lägen i Sverige eller utomlands är väl inte självklart? Men jag förstår att jag är mer förändringsbenägen och inte så fäst vid mitt hus som många andra.
Vi planerar definitivt att vara skuldfria vid pensionen och tittar just på möjligheten att sälja villan och flytta till fritidshuset. Då kan vi nämligen sluta jobba när vi vill efter 55 eller bara ta deltidsjobb/konsultuppdrag. Snacka om frihet! Så ja vårt boende är definitivt en del av vår pensionsförsäkring.
Samma sak kan man ju göra om man är lite förutseende och ställer sig i kö för en hyresrätt. Sälj huset - frigör kapitalet och välj själv när du går i pension.
Antagligen älskar de sitt hem och har inga stora anspråk på livet i övrigt. De kan bo kvar tack vare att de är skuldfria. Att flytta till lägenhet med ett fett bankkonto är kanske inget önskvärt alternativ för dem.
Vi sparar tre gånger mer än amorterar. Den dagen det inte lönar sig att investera byter jag. Om man är lite försiktig kan man också betala av en större del av lånet än om man bara amorterat om man skulle behöva.
Jag kan mycket väl förstå det. Att bo kvar är livskvalitet för dem.
Är man mitt i livet är det lätt att anpassa sig och man har alltid flera alternativ. När man är gammal ser det inte riktigt ut så för alla. Att flytta för att underlätta för andra, hemtjänst och anhöriga, kan kännas uppgivet om man inte vill det av egen fri vilja.
Det stämmer såklart att avkastningen via aktiefonder kan vara mer lockande. Men titeln heter ju “Bostadsamortering är inte din pensionsförsäkring” och andra här i traden argumentera att man skulle anser amortering som en kostnad och det hålla jag inte med om. Är en räntefond då “inte din pensionsförskring” heller? I min tjänstepension har jag till ex. 85% aktieexponering, så jag tycker inte det är orimligt att balansera det lite med amortering på huset. Om till ex. räntor går upp går aktier vanligtvis ner, sedan sitta man kanske med stor bankkredit med ökade lånekostnader och kan inte (eller bara med förlust/mindre vinst) sälja av sina aktier för att snabbt amortera. Det måste varje person bestämmer själv hur mycket risk man vill ta/hur aktieexponerat man vill har sina tillgångar. Men det jag egentligen inte hålla med om är att amortering ska ses som en kostnad och inte som (del av) pensionsförsäkring.
Amortering är ingen kostnad. Det är en utgift. Sen kan det ju vara klokt att ha lite lån på bostaden även när man blir äldre och använda pengarna till nåt kul. Att ha en bostad utan lån när man dör har man ju ingen nytta av. De såm ärven kanske tackar en.
Jag tänker nog delvis på bostaden som ett långsiktigt sparande. Är den väldigt mycket värd i framtiden så är det pga läget och jag tänker mig att jag inte är lika beroende av läge vid hög ålder. Och kan därmed sälja.
Många äldre bor nog kvar pga att de är rädda för att flytta. Ju äldre man blir desto svårare tror jag nya, okända saker är. Det är nog bra att planera tidigt.
Villan ger mig frihet när jag blir gammal. Kan bo kvar om jag vill det, kan sälja den och flytta till något lättskött om jag vill det.
Men pengar behövs för ett gott liv under tiden genom hela pensionärslivet. Dessa kommer från mitt eget pensionssparande. Vill inte vara beroende av att behöva sälja av villan för att ha råd att leva med guldkant. Så tänker jag.
Jag amorterar min lgh varje år med ca. 200.000 extra för min bostad utomlands. Men jag ser det som en inkomstkälla när jag går i pension så får jag in bra intäkter från hyran. Hade jag haft hus så hade jag amorterat och oevt i huset tills jag blev 70 sedan skulle jag sälja den och köpa liten lägenhet och resten kan man använda till annat eller ta lite i taget som månadslön.
Investeringar är alla riskfyllda. Att amortera ner sitt hus till, kanske 25% av marknadsvärdet låter väldigt sunt.
När du gör det har du kanske inte råd att göra andra investeringar.
Att tro att man skall bo i samma hus hela livet är troligen inte korrekt. De flesta flyttar många gånger. Därför är faktiskt amorteringar väldigt bra investeringar. Du åker med inflationen hela tiden.
Hyreslägenheter är naturligtvis i större städer ett väldigt dåligt beslut. Köp ditt boende. Bor du i liten ort i Norrland kanske det inte spelar någon roll.
När det gäller pensionsfonder är de som du inte kan använda förrän du är 55 år en bra försäkring.
En enkel regel, vill du bli rik, bo över dina tillgångar, konsumera under dina tillgångar.