Boende i hyresrätt en vinnare (för en gång skull)?

Det är den stora osynken mellan dessa som gjort att denna fråga överhuvudtaget kommit upp på tapeten. Så beror helt på löneutvecklingen framåt skulle jag säga, får folk sänkta reallöner slår det även mot lönsamheten.

Kommer vara gröna siffror även fortsatt för de allra flesta. Några har badat nakna, men så är det alltid.

Även SvD har en artikel om samma ämne: Första hyreshöjningen klar – Fastighetsägarna: Helt orimlig | SvD

Reaktionen från Fastighetsägarna är föga förvånande.

Resultatet kommer som en överraskning för Fastighetsägarna Sverige.

– Balder är inte medlemmar hos oss, säger Tomas Ernhagen, Fastighetsägarnas chefsekonom som ser nivån som ”helt orimlig”.

Enligt Tomas Ernhagen talar kostnadsutvecklingen egentligen för 25–30 procent högre hyror nästa år.

(Min fetstil.)

Lite mer förvånande är reaktionen från Balder själva.

Ni accepterar hyreshöjningar som är mycket lägre än vad andra fastighetsägare kräver. Är ni nöjda?

– Ja. Det är ju en förhandling och läget har varit lite speciellt både för hyresgästerna och oss. Men vi har landat i något som båda parter är nöjda med, säger Eva Jonasson, presskommunikatör vid Balder.

Intressant.

Förvånande lågt måste jag säga. Men som jag förstått den trepartsöverenskommelse som finns mellan HGF, Fastighetsägarna och Almämnyttan så ska man bland annat titta på en treårscykel avseende de ekonomiska bitarna, varför höjningarna kan komma att släpa efter en del.

Vi får se. Men blir det 3-4% per år i flera år blir det så klart saftigt

Min bild för nästa år är att allmännyttan kommer landa på 3-4 procent. Hyresgästföreningen har precis fått goda argument för 3,25 procent. Att man gått ut men tvåsiffrigt från bostadsbolagens sida är inget konstigt, men jag tror man även från deras sida har fattat att slutsiffrorna kommer bli betydligt lägre än så. Personligen är jag i alla fall väldigt nöjd med att bo i hyresrätt just nu.

3 gillningar

Balder ingår ju inte i den, så 3-4% är vad man kan räkna med. Alla får vara med och dela på härligheterna när inflationen skenar och vi avvecklat vår egen kärnkraft.

Löntagare får tillfälligt(?) se sina reallöner sjunka, fastighetsägarna får se sina marginaler minska något pga räntan etc. Det är om inflationen (och därmed högre ränta) samt vår hemmasnickrade energibrist blir långdragen som det blir intressant på riktigt.

Tänk om vi haft överskott på el trots att vi exporterade så mycket kablarna mäktade med, vilken fruktansvärd konkurrensfördel vi haft genom detta. Fundera på det nästa gång ni överväger att rösta på galningar som vill avveckla samhällskritisk infrastruktur innan alternativen är på plats.

4 gillningar

Men är det inte risk att vi fått bygga ut våra kablar för att exportera mer till kontinenten om vi producerade mer el?

Det skulle förstås varit en mycket bättre situation än nu ändå

Det europeiska samarbetet kring elhandel är just ett samarbete. Det stora bekymret i den aspekten dagsläget är Tysklands motvilja att använda sin kärnkraft. Istället köper de el från sina grannars kraftverk samt eldar brunkol av värsta tänkbara sort. Då finns det lite olika scenarion, men det finns ingen självklar rätt för Tyskland att få importera vår el för att de vill slippa ta jobbiga politiska beslut.

I dagsläget ser vi mellan fingrarna (ex. inte inför Vänsterpartiets förslag, men heller inte avfärdat det helt) för att hålla ihop EU när Ryssland håller på i Ukraina. Men den situationen kommer ju snart stabiliseras eller få ett slut.

Får hoppas det ordnar sig.

Ingen (inte heller tyskarna) kan ju vara nöjda med att de importerar el från sådana kraftverk som de själva lägger ner.

När man pratar med tyskar själva (väldigt litet urval såklart, men det bekräftade mina fördomar) så är det mycket ”not in my backyard”-tänk. Så länge det inte är på deras territorium och de betalar för en vara/tjänst så är de inte så intresserade av vad som händer.

1 gillning

Och givetvis vet du allting som vanligt (en liten följetång på detta forumet, att Guldfeber har alltid rätt och kan aldrig ta kritik). Otroligt hur mycket du generaliserar.

Jag är tysk, från Bayern, och vi är väldigt lika er “svenskar” i sättet, d.v.s. ingen i Tyskland tycker om detta, men vi har inget val i dagsläget.

Kan förstå att Bayrare är negstiva, eftersom Tyskland vägrat införa elprisområden trots det borde gjorts. Merparten av produktionen i norr, vilket hade underlättat för Sverige.

Tyskland dumpar sina energiproblem på resten. av EU och har gjort sig beroende av fransk kärnkraft och rysk gas för sin energiförsörjning.

Varför man inte underlättat mer för att ersätta gsspannor med värmepumpar är för mig obegripligt. Bränner du gasen i ett komikraftverk och producerar el med den kommer det ge lägre koldioxidursläpp med en värmepump än om den används direkt i en gaspanna.

När jag diskuterar detta med bekanta i Tyskaldn förstår de inte frågan, utan pratar om batterier och solceller för det är subventionerat. De tror att en värmepump är en AC.

Ja, jag vet att det sker förändringar inom området i Tyskland och Baerbock pratat om 5 miljoner värmepumpar. Men wtf, det är så dags nu. 75% av naturgasen används till värmeproduktion. Den skulle vara ett utmärkt komplement till värmepumpar dock iatället för den berömda elpatronen.

1 gillning

Tillbaka till frågan om hyreshöjningar.

Fler och fler resultat kommer in.

En del förhandlingar verkar ha strandat men för de som är klara verkar höjningen hamna långt under värdarnas yrkande. Närmre 3-4% än yrkade 10-15% typiskt sett.

Duktigt förhandlat av Hyresgästföreningen? Eller en pyrrhusseger för hyresgästerna?

Kommunägda hyresvärden i Kristianstad har i december skickat ut timglas till sina hyresgäster för att förmå de att ta kortare duschar och därmed spara pengar åt hyresvärden!

För varje minut minskad duschtid sparar bolaget 1,2 miljoner kilowatt timmar per år. (…)

– Timglaset är på fyra minuter och vi informerar hyresgästerna att de gärna får duscha ännu kortare tid om man kan, säger Jonas Rosenberg

Kommer vi att få se fler likande initiativ om det är så att värdarna inte får föra vidare ökade kostnader till hyresgästerna?

Som jag har skrivit tidigare ska det bli intressant att läsa kommande årsredovisningar för olika hyresvärdar för att få se hur stora kostnadsökningar de nu tvingas absorbera.

2 gillningar

Ganska självklart för alla med något hum om ekonomi.

Ganska idiotiskt initiativ till att försöka få folk att vara sparsamma (vilket naturligtvis är hedervärt i dessa tider oavsett boendeform och ekonomisk status) eftersom det precis som du framställer det upplevs som snålhet snarare än något annat och därmed kan få motsatt effekt.

De som inte varit för oförsiktiga med belåning kommer klara sig utmärkt. Resten kan få bekymmer, som sig bör.

1 gillning

Jepp satt o kolla på lite fastighetsbolag på börsen och där ser man klart o tydligt det fastighetsbolaget som stått stabilt trots rådande läge är den med bäst soliditet det är i dessa tider man ser vilka som tagit för mycket risk de med låg risk kan ofta bara vänta ut stormen medans de med hög risk kommer spolas bort.

Man kan se det hela som en naturlig utrensning därför det också är viktigt att staten ej går in o räddar företag eller hushåll för den delen då det bästa är att dålig framförhållning måste straffas för att folk/företag ska bättra sig för framtiden och ej göra om samma misstag.

Ännu en hyresvärd som inte kan föra sina kostnader vidare tvingas till drastiska åtgärder. Krambo i Kramfors kommun tvingas till varsel, kallställer fastigheter och skjuter även planerat underhåll på framtiden.

En del är att flera personer nu har varslats.

– Det är nio stycken tillsvidareanställda enligt varslet. Det här är ungefär tio procent av hela personalstyrkan och det är all typ av personal – administrativ, fastighetsskötare, tekniker och lokalvård

Bolaget ska även försöka spara in pengar genom att på sikt kallställa fastigheter i en del områden i Kramfors kommun.

Omställningen i organisationen kommer även innebära ett minskat planerat underhåll av fastigheter. Däremot menar bolaget att de inte kommer att sluta med reparationer av lägenhets- och fastighetsanknutna funktioner, men att underhåll av exempelvis fasader skjuts på framtiden.

Vad blir de långsiktiga effekterna av att hyrorna inte tillåts följa den allmänna kostnadsutvecklingen? Är de resultat av förhandlingarna vi ser en vinst för hyresgästerna eller är det, som jag spekulerat kring tidigare, en pyrrhusseger?

Man måste ju kunna tänka längre än här och nu. Precis som att en privatperson skjuter på fasadrenovering när energipriserna och råvaror är tillfälligt höga, företag slimmar ner personalstyrkan (finns många gamla stofiler som inte utför något av värde på lönerullarna, särskilt inom kommunala bolag som detta handlar om) när räntorna ökar etc. är det helt naturlig att fastighetsbolagen gör samma sak.

Att bara låta dem ”följa den allmänna kostnadsutvecklingen”, särskilt när vissa av posterna kan vara högst tillfälliga, är ju totalt hål i huvudet.

Ganska spot on för min hyreshöjning, landade på strax under 4%. Men då har vi fjärrvärme både för varmvatten och värme. Hade hyresvärden haft större beroende av el, hade det troligen blivit värre.

Det är lite mer än en dubbling av förra årets höjning, så blir nog tufft för många. Troligen finns det många med sämre marginaler än jag. :pensive:

För min del blir det 3,95%

1 gillning

Nja, det skulle inte göra någon större skillnad. För det första är uppvärmningssystemet hyresvärdens problem, så har den något i stil med direktverkande el får den skylla sig själv. Ganska naturligt när man tänker efter, smarta sätt att sänka kostnader ska premieras.

Sedan är en sån sak som elpriserna något som (förhoppningsvis, för Sveriges ekonomis skull) är övergående medan en hyreshöjning i regel är permanent. Då är det bättre med något slags tillfälligt kristillägg.