Boende i hyresrätt en vinnare (för en gång skull)?

Blir ju uppätet enbart om du får lönekompensation. I annat fall blir du/vi enbart fattigare.

2 gillningar

Själv har jag väldigt svårt att se scenariot som realistiskt.

Det kräver för det första att Riksbanken överger sin uppgift att få bukt med inflationen. Det kommer de inte att göra även om det skulle kräva en total kollaps av svensk ekonomi.

Och skulle de överge inflationsmålet finns det inte längre något incitament för fackförbunden att hålla tillbaka kompensationskraven. Hey trycket är redan massivt inför 2023 men Riksbankens löfte om 2% inflation är så att säga det enda som håller proppen på plats.

Och om den proppen går ur är det hej hej 70-tal igen. Och bye bye bostadslån.

Så är det. Men det kan man nästan utgå ifrån; att en så pass hög inflation (som i praktiken är en devalvering av valutan) kommer att kompenseras med högre löner. Självklart inte redan vid nästa löneförhandling, men om lönerna inte kommer ikapp inom åtminstone några år så kommer köpkraften minska på ett sätt som skulle vara fullkomligt förödande för ekonomin.

Självklart kommer vi (hoppas jag iaf) få ökade reallöner någon gång i framtiden, men att vi skulle ta igen det vi förlorat nu över några år är inte alls säkert - långt ifrån.

1 gillning

Det handlar väl om vilka marginaler man har eller vill ha och prioriteringar. För mig är eget boende alltid en vinnsre med hänsyn tagen till dom ekonomiska marginalerna.

Hur man vill bo handlar ju om sin inställning till vad som är viktigt i livet och är egentligen i grund och botten ett val av livsstil. Där kommer alla landa i olika slutsater om vad som är bäst för just dem. Det som är intressant just nu är om vi är på väg in i en period där det kanske är tvärt om, att belånat boende inte är en vinnare… personligen, som några före mig framlagt, så krävs det begränsade löneökningar som inte kompenserar för inflationen och ett hyfsat utdraget förlopp. Vi får se vad det landar i, men jag tror att man kommer göra väldigt mycket för att hålla löneökningarna begränsade och hänvisa till att ta samhällsansvar och riksbankens prognos om normalisering inom något år. Jag tror också man kommer att göra det med viss framgång (i Sverige).

Även i min sits med en belåning på 2.8mkr och belåningsgrad runt 80%, så om räntorna går till 5% så är det fortfarande billigare månadskostnad att äga istället för att hyra en motsvarande lägenhet. Bor i centrala Göteborg. Bor du på en mindre ort långt bort kanske det inte är lika fördelaktigt. Men skulle jag hyra motsvarande lägenhet här hade det kostat runt 14k/månad. Det är en 2a på 58kvm.

Det behöver upp på en ränta på 7% innan det blir billigare att hyra.

3 gillningar

Alla sådana jämförelser beror ju på vilken typ av hyresrätt man kan hitta, men med tanke på att det är svårt att landa något man gillar utan eoner av kötid så kanske det inte är ett alternativ för de flesta. Själv bor jag och min familj i en 4:a, centralt i en kranskommun till Göteborg och betalar ca 9 300 i månaden för våra 100 kvadrat. Skulle vi ha köpt något lika stort på ungefär samma plats så hade det legat kring 5-6 miljoner… och då blir ju kalkylen olika.

1 gillning

när det kommer till belåning tänker jag att du har din chans när räntan toppar, säg vid 7%. då bör börsen ha bottnat - belåna 25-50% av portföljens värde och betala av kontinuerligt varje månad. då får du en duktig hävstång, inte lika stor som vid husköp, men ändå riktigt bra.

Jag tror att boende i hyresrätt går vinnande ur den kommande recessionen i de fall de har pengar att undvara för att investera i börsen under samma period, när de med bostadslån istället måste prioritera räntekostnader och amorteringar.

Om hyran går upp 5% istället för 2% så är det ingen stor förändring, jämfört med räntekostnader och BR-avgifter som kan dubbleras.

Jag tror på att köpa index när det gått ner till ungefär samma nivåer som 2008, alltså PE på runt 10. Gärna med belåning.

Finns det alltså lägenheter att hyra i centrala Göteborg, förstahandskontrakt?
I så fall kan man säga att ni har marknadshyror där.

Det finns det väl säkert?
Nu får någon rätta mig om jag har fel, men skälig hyra för en hyresrätt och en bostadsrätt bör väl vara snarlikt? Skälig hyra för min lägenhet om man kollar exempelvis samtrygg ligger i ett spann på 9-12/månad. Det var visst lägre än jag kom ihåg, jag har nog haft den på att lägenheten är möblerad, då är spannet 10500-14000.

Men en snabbregel för att räkna ut skälig hyra av en lägenhet har jag läst någonstans någon gång att 4% av värdet delat på 12 + BRF avgift, då landar det på 14~. Stämmer detta fortfarande?

Min lägenhet är förvisso byggd 2008 och lite smått renoverad för ett par år sen.

Du kan ha rätt i det du säger, jag lägger dock hellre mina pengar på räntekostnader och amorteringar än på börsen närmsta åren. Jag amorterar runt 4% per år och har gjort det sen 12 månader tillbaks. Jag tycker det är skönt att se belåningen minska. Jag kommer nog dock under nästkommande år säkna amorteringen till 2% då jag har hyrt ut min lägenhet till en bekant på 1 års tid från och med slutet av året.

Det var en angenämt låg hyra. Får man fråga om det finns några faktorer enligt bruksvärdessystemet som er lägenhet saknar?

• Extra toalett?
  • Extra badrum/Duschrum?
  • Handduksvärmare?
  • Induktionshäll?
  • Varmluftsugn?
  • Diskmaskin?
  • Tvättmaskin?
  • Balkong?

Etc

Då får du be en stilla bön att inflationen inte biter sig fast och att 1970-talet upprepar sig. Då har du årliga hyreshöjningar på 10-15% att se fram emot (Hyror i Sverige år 1975 till 2009 - Boverket)

2 gillningar

Vi har faktiskt alla utom en av de du listar upp… lägenheter som är byggda i slutet på 80-talet brukar inte vara så dyra i hyra, det var ganska subventionerat då de här lägenheterna smälldes upp.

2 gillningar

Det är angenämt.

Anledningen till att jag frågar är att jag själv haft förmånen att bo i väldigt många år i en “billig och central” hyresrätt av ungefär samma storlek.

Och då gällde det omvända: alla utom en av sakerna på listan saknades. Och jag fick det förklarat av vicevärden att det var anledningen. Standarden hölls lite med flit nere för att hålla nere hyran.

(Också var köksbänkarna för låga också enligt 1950-talsstandard.)

1 gillning

I min lägenhet, en etta på 67kvm, saknas alla punkter utom handduksvärmare. Men har en egen bänkdiskmaskin.

Relativt central, cirka 1,5 km till gågatan i city och jag har utsikt över en minipark.

Hyra på cirka 6.600kr, men jag har inga extra tillval inlagda.

Tillval som till exempel nytapetsering, nyare spis, nyare kyl, diskmaskin och så vidare, höjer hyran.

Det är också ett antikt hus, så vi har tvåglasfönster, så lite svalare på vintern och tokvarmt under sommarmånaderna. Så kanske att det kommer satsas på att förbättra ventilationen i framtiden, om värmeböljorna blir längre och mer extrema.

1 gillning

det är precis därför de i hyresrätt är vinnarna. de behöver inte lägga 4% på amorteringar utan kan köpa aktier när börsen är på botten.

det kan du göra med ditt bolån också.

Den med bolån kan åtminstone trösta sig med att räntekostnaderna sjunker varje månad i takt med amorteringen. Motsvarande möjlighet att “undkomma” hyreshöjningar finns inte.

Vore förresten intressant att få läsa vilket inflationsscenario du tänker dig @chineseinvestor

Förstår jag dig rätt om du tänker dig att inflationen är varaktig men att hyror, och även löner, kommer att undantas på något sätt? Känns som om du cherrypickar dina modellparametrar lite tycker jag.

4 gillningar

Kan du visa på någon lägenhet i centrala Göteborg som går att hyra med förstahandskontrakt utan att man stått i något kösystem? Det skulle förvåna mig mycket.

1 gillning