Boende i hyresrätt en vinnare (för en gång skull)?

Nej det blir nog svårt skulle jag tro :slight_smile: Det är väl om du hittar någon som har ägarlägenheter att hyra ut.

1 gillning

Kostnaderna för att bo i en hyresrätt, åtminstone här, har inte ökat särskilt mycket de senaste åren. Jag tror nog att det är ett bra alternativ, om det är ekonomin man tänker på, just nu när priserna på eget ägda boenden sjunker och räntorna stiger.

Vi har allt vi behöver men det är klart att det finns nackdelar även om de är ganska få/små. Vi skulle t.ex. inte få något rutavdrag om vi skulle vilja bygga en trall. Vi har en jättebra inglasad altan med plats för både matbord och en loungesoffa men skulle också gärna ha en trall ute i solen men det känns onödigt dyrt att bygga just nu.

Att inte kunna ladda en elbil hemma är den största nackdelen.

1 gillning

Inflationsscenario: Följer USA med några månaders fördröjning. Deras senaste siffra är 9.1%, det har vi också om 6 månader
Räntescenario: Följer USA med några månaders fördröjning. Räntan måste till slut vara högre än inflationen. Dvs vi kommer ha ränta på inflation% + X%.

Håller med att det är skönt att amortera ner boendekostnader. Dock har inte alla gjort det när räntorna varit låga, för de har fått tipset att istället maxa lånen och använda pengarna tilll annat, och de kommer inte klara det när räntan mångdubblas.

Månadskostnaden för boende i BR med hög belåningsgrad kommer öka mycket mer än månadskostnaden för en HR. Kanske dubblas för BR medan HR kanske ökar med 5% eftersom hyressättningen inte är fri.

Så man ska vara obelånad eller ha låg belåning, med bundna räntor, eller sitta i HR de kommande åren för att gynnas av situationen - kunna köpa bostad till lägre pris alt köpa aktier och fonder till rabatt.
De med höga rörliga lån får det jobbigt.

3 gillningar

Sitter också i en hyresrätt, vilket jag är väldigt glad över. Men tänker precis som dig att nu framöver kan det nog verkligen vara läge att köpa ett mindre hus. Ser priserna där jag bor har redan sjunkit rejält.

1 gillning

Varför ”måste” räntan bli högre än inflationen? Inflationen bromsas av högre räntor. När inflationen börjar gå nedåt kommer man sänka räntorna. Det finns dock inget samband att räntan måste bli högre än inflationen för att detta ska ske.

6 gillningar

De senaste årens låga inflation har avspeglat sig i måttliga årliga hyreshöjningar. Men som jag skrev förut: om inflationen biter sig fast och 1970-talet upprepar sig kan den snart ligga på 10-15% årligen.

Varför överhuvudtaget bygga något för egna pengar som hyresvärden ändå kan tvinga en att riva efter eget godtycke?

Googla: riva altan site:hemhyra.se

Flera hyresgäster Hem & Hyra pratar med säger att deras uteplatser har stått där sedan de flyttade in och förstod ingenting när brevet från Värmdö Bostäder meddelade att de måste riva de uteplatser som är för stora.

Källa: Hyresgäster tvingas riva uteplatser - Hem & Hyra

Jag fick en chock när jag fick beskedet och är besviken, när vi byggde den för 12 år sedan sade en person på Värmdö Bostäder att det var okej att bygga den

Källa: Hyresgäster tvingas riva altaner - Hem & Hyra

Jag fick lov i vittnes närvaro att bygga och göra vad jag ville i min trädgård men kunde inte kräva ersättning vid flytt. Ett år efter skulle de rivas, alla mina pengar åt skogen, känner mig väldigt lurad, skriver en av hyresgästerna i handlingar till hyresnämnden.

Källa: Uppmanas riva ”svartbygge” – hyresgäster protesterar - Hem & Hyra

Hyresgästen Juan Riviera fick krav på att riva sitt uterum eller bli uppsagd.

När lägenheten besiktades vid inflyttningen tyckte den dåvarande hyresvärden Hyresbostäder att altanbygget kunde stå kvar. Men de nya ägarna till området, Subnova, hade inte samma uppfattning

Källa: Altanbyggen synas i Atrium - Hem & Hyra

Att vi har inflation, att den för närvarande är fortsatt hög eller kanske fortsätter uppåt, och att Riksbanken i närtid behöver tackla det är nog alla överens om.

Det intressanta är hur scenariot fortsätter.

Antingen knäcker Riksbanken inflationen. Kanske med massiv lågkonjunktur som följd. Då åker räntan ner i källaren igen och BR blir åter vinnare.

Eller så misslyckas de. Och då måste (min åsikt) lönerna börja komma ikapp. Proppen måste ur. Allt annat är oundvikligt eftersom överenskommelsen att hålla sig kring 2% bygger på att Riksbanken håller sin “part of the deal”. Och då är 1970-talet tillbaka med allt vad det innebär. BR återigen vinnare.

Det enda sättet för HR att bli vinnare är att inflationen på något magiskt sätt både ska vara permanent hög och samtidigt inte spilla över på varken hyror eller löner.

Jag skulle väldigt gärna få en hypotes för ett sådant scenario beskrivet för mig. :blush:

3 gillningar

Det räcker ju med att inflationen stävjs men att räntan stabiliseras på en högre nivå än de senaste 10 åren, säg 3-4%. Då kommer det ta tid innan nuvarande prisbild är möjlig igen, och de som köpt till en lägre ränta nyligen kommer sannolikt att uppleva ett sämre utfall än om de hyrt motsvarade boende just nu. Realt ännu längre, kanske orimligt längre tyvärr.

Men allt är ju rent räntespekulation. Samtidigt så ja över tid kommer hyran ikapp, men varje år som det tar är ju år som den högre hyran inte behöver betalas fullt ut. Pengar som kan investeras eller konsumeras i stället.

1 gillning

Varför skulle inflationen går ner när realräntan är negativ?

Det är sånt trams Peter Schiff tutar i sina följare…

1 gillning

Men tråden handlar om “nu”.

Man kanske vill ha något byggt och är beredd att ta risken? Det som finns byggt när man flyttar in anses ingå i lägenheten så det kan absolut inte bli aktuellt att man får betala för att riva något som fanns när man flyttade in.

Den helt avgörande skillnaden är ju just att lönerna hängde med inflationen på den tiden.

Varför måste lönerna börja komma ikapp, hur är det oundvikligt? Finns mycket som talar för reallönesänkningar några år framöver, men hur det slutar står ju skrivet i stjärnorna.

Jag skulle säga att det absolut minst sannolika scenariot är att sakernas tillstånd tillåts återgå till hur de var på 70-talet just pga de erfarenheter vi fick då.

Vad är “nu”?

Min uppfattning är väl snarare att det inte alls har hänt så mycket just nu utan det intressanta är vartåt det barkar.

För egen del har räntan på lånet på mitt fritidshus gått upp från 1.25% till 1.47%. Ett par hundra extra i månaden. Och lånet på lägenheten är bundet på 1.02% fram till mars så där har det hänt ännu mindre.

Kris? Inte “nu” i alla fall.

Därför att annars blir V näst största parti i valet 2026.

Men visst skulle man kunna tänka sig en inflation på kostnadssidan som innebär årliga hyreshöjningar på 10-15% utan att lönerna hänger med. Då blir det svettigt på riktigt.

Det håller jag med om. Och det kräver att Riksbanken knäcker inflationen. Eventuellt med massiv arbetslöshet som följd.

Varför skulle det helt plötsligt bli hög inflation på kostnadsposterna för hyresfastigheter när det inte har skett hittills? Måste säga att jag har svårt att finna någon röd tråd i dina resonemang, du får gärna utveckla djupare.

Riksbanken kan inte göra så mycket, utan parerar bara åtgärderna från omvärlden bäst de kan. Min syn är att vi får synda för amerikaners och andras överstimulanser under covid, där de delade ut helikopterpengar samtidigt som folk satt hemma och rullade tummarna samtidigt som vi höll igång allt ungefär som vanligt. Trots detta är dollarn förhållandevis mer efterfrågad än svenska kronan idag, när det i en rationell värld vore tvärtom.

Men att knäcka inflationen behöver inte leda till arbetslöshet så länge vi undviker frestelsen att höja lönerna, eftersom vi då blir mycket mer konkurrenskraftiga (läs billiga) för omvärlden.

1 gillning

Du har rätt, det beror på vad man menar med “nu”.

Jag tänker att “nu” sjunker värdet på boendet, räntan går upp och elpriserna är höga men det ger förstås inte genomslag för alla “nu”.

Ja för en gångs skull efter ett antal årtionden så är det nog som du säger.

Sen tror jag det också är ett tillfälle att köpa en bostad - om man tänkt göra det någonsin - när bostadspriserna når någon typ av botten. Oavsett om det skulle vara ”bara” -10% eller -50%.

Precis som med börsen så är kan det vara svårt att köpa när det är nere och tidningarna kör horror stories om folk som fick gå från hus och hem. Men det är då man ska köpa… om man tänkt köpa :slight_smile:

3 gillningar

Vad menar du med att det inte har skett hittills?

Hyresförhandlingen för 2023 sätter igång i september (Så går en hyresförhandling till - Hyresgästföreningen) så det är inte konstigt om den inflation vi sett under våren inte fått genomslag i hyressättningen än.

Jag är övertygad om att landets hyresvärdar kommer att yrka på en hyreshöjning i linje med den allmänna kostnadsökningen i samhället. Skulle faktiskt inte förvåna mig om de drar till med just 10% eller nåt sånt för att ha ett bra förhandlingsläge.

Små hyresvärdar kan säkert försöka göra det. Större hyresvärdar där de boende faktiskt indirekt äger hyresbolaget får nog svårare att dra till med stora ökningar pga. inflationen om inte också lönerna ökas mycket.

Vi känner oss väldigt lugna när det gäller både hyreshöjningar och eventuella krav på “lika utemiljöer för alla i området”. Vi har sagt att om vi får för dåliga grannar eller om de bestämmer sig för att riva våran inglasade altan så har vi möjlighet att flytta. Vi kan antingen köpa något eller flytta till något nybyggt som passar oss. Just nu känns det osannolikt att hyresvärden anser sig ha råd att riva alla “specialuteplatser” eftersom de då också måste bygga något likadant till alla lägenheter.

1 gillning

I mitt allmännyttiga, kommunala bostadsbolag fick vi en höjning på 2,15 procent. Då hänvisade man till ökade kostnader för innevarande år. Visst kommer de att begära mer nästa år, men några 10 procent lär det handla om om inte inflationen sticker iväg utav bara fan…