Alltså; Grupper som jobbar mindre (kvinnor och äldre) mår sämre?
Självklart beror det inte på själva arbetet, det handlar väl bara om att man vill kapitalisera så gott det går på sin förmåga. Jag bara menar att det förmodligen ligger mer bakom måendet. Ganska mycket mer. Att använda korrelationer för att stärka sin tes är ju typiskt tankesmedjor och påverkansorganisationer.
Hur separerade WHO effekten av långa arbetstimmar från t.ex. dålig kost, fysisk inaktivitet, alkoholbruk, stress från fattigdom och livsvillkor när de drog slutsatsen att ökningen bara beror på arbetstid? Det var iaf min första tanke.
Vet inte varför varför jag opponerar mig, jag håller ju i gunden med om det du skrev:
Sambandet är linjärt relaterat till lång arbetstid eller skiftarbeten.
Sedan kan man dra slutsatsen att man äter och sover sämre med ökad negativ stress, sannolikt minskade motionsvanor om man arbetar mycket eller ogynnsamt. Detta är oberoende riskfaktorer.
Jag tänker att det nog är ganska individuellt hur frekventa vårdbesök man har. Dessutom är det förmodligen ganska vanligt att behovet av att uppsöka sjukvården varierar under olika skeden av ens liv.
Inte så pjåkigt hus för 700000kr
Det är inte ens handpenningen till en liknande villa i typ sthlms län. Går det tåg eller buss i närheten så kanske den är av intresse?
Okej, förstår fortfarande inte kopplingen med de två tonårstjejerna som figurerade i artikeln… Tyckte det verkade vara en fantastisk möjlighet för tjejerna att få en fristad ute på landet.
I övrigt kan jag nog inte ge så mycket råd än vad som tidigare sagts gällande just Ånge. Någon skrev något om ”främlingsfientlighet” men mot nyinflyttade och det har jag bekanta som råkat ut för, men i en annan del av landet. Det är alltid en risk man får ta vid varje flytt, oavsett om det är till landsort eller storstad.
Jag har lekt med samma tanke men landat i följande.
Om vi skulle köpa ett billigare hus i mindre ort och därmed bli fria från lån så skulle det “bara” ge en besparing på ca 7000kr i månaden. För visso en del pengar men inget som gör någon stor skillnad.
Jag skulle ha svårt att hitta ett arbete med den lön som jag har idag så risken är att jag skulle minska min inkomst. Dessutom skulle utbudet av arbeten vara mindre. Bor idag 20min från Gbg och har ett stort utbud av arbetsgivare.
Genom cykelpendling och bra kollektivtrafik är vi knappt i behov av bil (även om vi har en). Finns en risk att flytt till mindre ort skulle innebära två bilar vilket nästan tar bort vinsten av billigt boende.
Barnen har otroligt bra möjligheter till föreningsliv, skolor och senare högskola idag. Detta skulle minska på en mindre ort.
Jag är själv uppvuxen på landet utanför en liten stad. Det hade absolut sina fördelar men jag hade hellre vuxit upp där jag idag bor med familjen.
Lite input. Hoppas du landar i ett val som blir bra för er