Restid till och från jobbet varje dag är definitivt en stor faktor. Det finns gott om studier som visar att längre än 30min restid enkel väg är direkt negativt för livslyckan.
Personliga preferenser får avgöra, ingen kan egentligen hjälpa dig där.
Jag störs dock av förespråkarna för cityliv som samtidigt gnäller, ja gnäller är vad det handlar om, på att det är så dyrt osv. Utbud och efterfrågan, tillgänglighet till service mm, varför skulle det vara samma pris? Ibland låter det som att man ska ha tillgång till allt inom 5 minuter men inte vara beredd att betala för det, men självklart så behöver det finnas en liten affär nära sommarstugan där man kan köpa mjölk och bröd, kött och annat är för dyrt där så det får man ta med sig osv.
Bor liknande själv. Mindre ort med bra anknytningar, affärer, grundskolor etc. Ja, det är mycket billigare så länge man inte kompenserar med massa pendling.
Känner folk i storstäder med mycket högre löner som har mycket svårare att spara.
Så om det passar era liv absolut. Jag gillar inte att bo i städer så för mig är det bara bonusar att bo som vi gör. Många stora städer inom 30-60 min med bil men inget behov av att pendla regelbundet.
Ett undantagsfall, men; Jag hade nog haft obelånat boende oavsett var. Det som inte är låst i fastigheten växer på börsen. Då blir det hugget som stucket, tror jag. Möjligen bättre att ha pengarna på börsen än i boendet t.o.m. Både sett till avkastning och likviditet.
Precis!
Man köper för att man vill bo, allt för många är för fixerade i pengar som argument.
Tycker inte det är ett övervägande problem.
Däremot om man arbetar totalt över 10 h per dag så man tappar rutiner för vad som är viktigt med träning, sömn och bra mat då blir det ett hälsoproblem.
Mår man bättre med pengar på börsen än låsta i boendet?
Tänker att en rimlig balans är viktigt, sprida riskerna etc.
Men jag håller med, boendet ger absolut ingen avkastning men ger livskvalitet. Man kan inte bo i en indexfond, den ger ingen livskvalitet.
Du vistas väsentlig del av ditt liv i boendet så investera i hälsan, men vad är rätt eller fel? Känslor eller avkastning, både och?
Ja, det tror jag faktiskt. Iom att billigare boenden ger mer yta för både boende, transporter och fritid så ökar frihetskänslan. Naturnära som vissa lyfter, eller snarare andrum från civilisationen. Billigare=bättre, på det viset åtminstone.
Om man tänker sig standardboendet som finansieras med lån så är man ju inte lika tvungen att jobba när man inte har samma krav från banken heller. Det påverkar säkert måendet att minska den sortens press. Likviditeten på börsen ger en frihet som minskar känslan att vara “instängd i ett liv”.
Storstäder, där man mår dåligt borde ju ha lägre pris per kvm egentligen
Jag instämmer i den andra halvan av det du säger, men du kan inte avfärda etablerad fakta med en personlig åsikt.
Det är ju jättebra att du upplever det så, men som sagt de många många studier som gjorts visar att mer än 30 minuter restid till jobbet är direkt korrelerat med mindre lycka. Det stärks också om jobbet är lågavlönat, vilket kanske inte träffar speciellt många på detta forum, men likväl relevant att ta upp.
Ex:
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S2214140523001263
https://www.understandingsociety.ac.uk/news/2017/10/24/job-satisfaction/
osv.
Tänk, DET kan inte jag förstå alls. Hur kan man INTE vilja bo nära naturen, utan förestrar storstadens hets, stress och surr??
Studien du refererade till såg ingen linjärt samband till pendling och hälsa, en oberoende variabel.
De fanns andra faktorer som gav mer lycka, som bra ekonomi och bra relationer. En svag studie helt enkelt.
Studien gav inget svar om människor på landet/mindre ort var mer eller mindre lyckliga.
Däremot finns vetenskap som säger att mer än 40 h arbetsvecka och mindre än 11 h sammanhängande dygnsvila på 24h kan leda till stress och tidigare död. Sök arbetstidslagen och Arbetsmiljöverket, det är vetenskap på hög nivå som är tydliga i sin sambandsbedömning.
Allt fler jobbar ihjäl sig idag pga långa arbetsdagar.
Se i USA där 10 % av befolkningen står på antidepressiva, i Sverige ca 6%
Intressant tråd. Vår erfarenhet efter en liknande resa är att det kan fungera bra under småbarnsåren - förskola, lågstadiet.
Det börjat svikta rejält på mellanstadiet - dåligt utbildningsklimat. Gladeligen flydde vi därifrån så att barnen slapp högstadiet och gymnasiet på den lilla orten.
Gällande fritidsaktiviteter så beror det mkt på era barns intresse och slumpen.
Vissa aktiviteter finns inte alls inom rimligt avstånd. Piano stod vi i kö i 2-3 år till i den lokala kulturskolan. Dans, gymnastik och stråkinstrument 1 år. Ingen möjlighet såklart att få välja lärare, veckodag eller tid.
Obefintliga möjligheter att byta jobb eller skola om någon av familjemedlemmar inte trivs.
Kan ni båda få jobb på orten?
Inte ovanligt att någon i paret kommer ha svårare att få jobb, byta jobb eller få utvecklas.
Var beredd på att dina kollegor som är födda och uppvuxna på orten ni flyttar till kommer ha mer flyt karriärmässigt och högre lön oavsett kompetensen.
Beror ju på vad man anser som viktigt.
Är inte för alla att bo på mindre ort, liksom det inte är för alla att bo stad…
Då borde väldigt många som köar i städerna vara olyckliga…
det beror på som sagt.
Vi behövde inte köa till pianolektioner i Sthlm, fått dessutom välja lärare, önska dag och tid
Vi bodde också i en stad på 15k (30k i kommunen). Husen där centralt gick dock på 3-5 mille.
Är det verkligen så? Jag har hört andra siffror. Här skriver de t.ex:
Totalt hämtade 1,2 miljoner patienter ut antidepressiva under 2023 vilket motsvarar drygt 11 procent av befolkningen. Användandet var högst i åldersgruppen 75 år och äldre där 23 procent fick denna typ av läkemedel. Cirka 150 av 1000 kvinnor och ca 75 av 1000 män använder antidepressiva läkemedel.
Kvinnor och äldre jobbar väl minst ? Man får ha i åtanke att Dagens Arena driver en agenda och väljer fakta som gagnar den. De beskriver sig själva som radikala:
Arenagruppen är en ideell förening som bedriver en radikal och progressiv idé- och opinionsbildning. Vi ser med nyfikenhet på samtidens problem och framtidens möjligheter. Arenagruppen är partipolitiskt obunden.
Arenagruppen är radikal i meningen att vi grundligt vill genomlysa olika samhällsproblem utifrån de grundläggande värderingarna om jämlikhet, jämställdhet, social rättvisa, solidaritet, hållbarhet, internationalism, demokrati och frihet.
Arenagruppen är progressiv i betydelsen att vi inte blickar bakåt. Men vi betraktar inte heller framtiden som given, utan möjlig att påverka, styra och förändra.
Var tjänar en truckförare 46.000 kr i månaden? Jag flyttar direkt.
Nu känns det som att vi pratar om äpplen och päron, men restiden till och från jobbet är ju en del av arbetsdagen för individen i min bok. Det är obetald arbetstid kort och gott.
Norrbotten…
Då finns det bara en arbetsgivare jag kan tänka mig: Billerud.
Nope,LKAB…
Dom har fina värderingar och representerar inga politiska extremorganisationer.
Det som skriver är referat till starka studier, om att allt fler jobbar ihjäl sig.
Vilket stämmer, det finns mkt starka evidens för detta.
Det är väl nog illavarslande, hur många av dom yngre mår skit och är underbehandlade.
FHM är det yngre kvinnor < 29 som mår sämst men dom äldre mår bättre och har behandling.