Många föreningar ser över möjligheten - även tidigare. Anledningen är ju bla kraftigt stigande priser på lägenheter och då ser föreningen möjlighet i all ”död” yta. I Bromma har några föreningar byggt om tvättstugor till lägenhet och även lokaler kan ibland bli lägenheter. Föreningen får in cash o kan beta av lån och minskar risken för hyresförluster.
Det kommer garanterat komma lättnader i amorteringskravet. Kanske redan i regeringsförklaringen under oktober.
Om det är bra eller inte kan såklart diskuteras - men nu gäller det nog att hålla upp lite efterfrågan i ekonomin.
Misstänker det också, finns en risk för att unga med låga löner och bostadslån går hungriga.
Det centralbankerna vill med höjda styrräntor är att dämpa efterfrågan i ekonomin.
Det skulle bara leda till att Riksbanken måste höja räntan ännu mer, så det tror jag inte. Meningen är ju att minska efterfrågan rejält så att inflationen kommer ner ordentligt.
Ja det är möjligt - men nu pratar vi realpolitik. Det är ju som att ge alla som råkar var reg på en bil 1 000 kr eller belöna de stora villorna i Luleå med en rabatt på elen även fast deras elpris är mycket låga. Det är ekonomiskt tossigt - men likväl verklighet.
Ja vi får se vem som får rätt. Jag har inget emot att få fel denna fråga.
Kanske något sånt kommer men jag tror politikerna aktar sig för att driva upp räntan ännu mer.
Egentligen tycker jag att det skulle vara upp till varje bank att avgöra om en låntagare måste amortera eller inte, men det har ju visat sig förr att en del banker tar för stora risker och eftersom de inte kan tillåtas gå i konkurs så blir det tyvärr nödvändigt att ha dem i koppel. För att inte staten ska behöva gå in och rädda dem förstås.
En fråga angående detta med 21 kontra 30%, det måste väl räknas per person och inte per bostad? Dvs ett par kan ha upp till 200 000 i räntekostnader om de delar på lånet?
Det har egentligen ingenting med bostäder att göra alls faktiskt. Du får samma ränteavdrag om du har blancolån också! Det har med lån att göra. Och ja, det är per person.
Ang ränteavdrag - där har vi konstigt nog 0 debatt. Det faktum att staten dvs vi skattebetalarna lägger rätt mycket pengar på att subventionera lån till tex båt, bil och resor. Denna andel av lönen är rätt liten - men deras andel av räntekostnaden har blivit betydande.
Man beskattas individuellt i Sverige, så ja, har man 50% av lånet (formellt skall det stå så i lånepappren) och därmed har man tillsammans 2X100 000 i avdragsmöjlighet.
Om det kräver att man står som 50% av ägare till bostadstillgången är väl upp till banken?
Det går säkert att skatteplanera lite om man har olika inkomster och skatt i förhållandet. (fungerar utmärkt med ROT och RUt också)
Känns i så fall som scenariot som DI tar upp i trådstarten är väldigt sällsynt. Det allra vanligaste med den bostadsstorleken och med så stort lån måste vara att man är två med hyfsade inkomster.
Person B tror jag är mycket vanlig. Person A - troligen inte. Men lägenheten är en 3:a så rätt typisk bostad för frånskild med ett barn som sålt villa i förort och stoppat in pengar och har hyggligt men inte hög inkomst.
Har man barn krävs det verkligen att man har en jättelön och ett extremt risktagande för att ligga på så hög belåning. Skulle gissa intuitivt på att vi pratar om färre än tusen pers i Sverige som känner igen sig i det exemplet med de siffrorna.
Att äga bostad för den pengen är inte så konstigt men att inte ha högre handpenning att stoppa in måste vara ovanligt. Särskilt eftersom man måste ha en riktigt hög lön.
Ja A är ovanlig - men B lägger ju in 50% vilket motsvarar ungefär snittbelåningen i Sverige. Det hushållet har fått dubbla kostnader och risker också förlora 2 miljoner i värde på bostaden. Det är rätt tufft.
A är nog rätt vanlig i centrala Stockholm senaste åren.
Enpersonhushåll med de siffrorna? Då hade de nog otur när de tänkte. Eller så har de en absurd marginal på kalpen och då kvittar det. Jag tror inte de är många.
Tvåpersons, missuppfattade bilden.
Okidoki, ja, det är betydligt rimligare i 08-land.
A hyggligt vanliga bland förstagångsköpare av 1-2 rok i Stockholm. Händer även mer ofta nu att de kompletterar med ett blancolån för att täcka delar av kontantinsatsen.