Japp
30% per låntagare
Står två på lånet är det 30% per person upp till 100.000:-
Vad jag har förstått går det åt väldigt mycket energi för att rengöra vatten. Energin har varit mer eller mindre gratis fram tills nu då det skjutit i höjden. Lägg till en ökad kapitalkostnad för investeringar i infrastruktur, inventarier och löner nu när inköpspriser och räntor ökar pga inflationen. Eftersom vattenbolaget måste täcka sina kostnader blir de tvungna att höja priset ut mot konsumenten.
Nu är man glad att man är en sån galning som har privatekonomi som hobby 
Återigen då: För singelhushåll? Om man hostar upp nästan tio mille med blancolån till del av kontantinsatsen så förtjänar man nästan att åka på en fel ekonomisk smäll nu. Oansvarigt är ju bara förnamnet. ![]()
Är man två är det en annan sak, men så är inte exemplet skrivet.
Absolut. Har man överköpt sig så pass mycket att man inte kunnat (eller inte velat) lägga undan för sämre tider med högre ränta och energi priser så bör man själv få ta smällen.
Många som inte kan köpa bostad, avstått eller köpt mindre, pga att de oansvariga trissat upp priser. Nu ska de ansvariga vara med och betala statens subventioner till de oansvariga.
Staten lägger sig i för mycket. Låt ekonomin ha sin gång så stabiliserar sig den på en rimlig nivå, det är jag övertygad om.
Läser runt på forumet och hittar inte svaret på den fråga jag ställer mig.
När går gränsen till att man har förköpt sig? Ingen här verkar tycka att just de har förköpt sig. Finns svar ens på den frågan?
Det jag har märkt är att de tror att det är vanligt. Jag tror inte det om det nu finns att “rätt” svar på frågan.
Många verkar dock tro att alla som köpt något för 10 milj. också har närmare det i lån. Det är verkligen inte min erfarenhet när jag hör bekanta berätta.
När och vem bestämde “taket” på 100tkr för ränteavdraget och tror ni något hindrar att man börjar snegla på att höja detta tak eller kanske sätta det baserat på basbelopp?
Med förestående räntehöjningar kommer jag slå i detta taket vid kring 4% ränta och börjar nu fundera på att starta upp amorteringar igen.
Förköpt sig har man i min mening gjort när man köpt så mycket att det orsakat problem.
Nej, säger jag.
Varför? För att KALPen har gått ihop och då har man inte det. Men med tiden kan man ju landa i att man inte kan leva det vardagsliv man drömt om när man inte får ihop både Tesla, Thailandsresa, ridlektioner/hockeyträning och pool. Men det beror ju snarare på att de sakerna inte ingår i KALPen.
Så, livsstilsinflationen är ett större problem för de flesta… tror jag.
Om det nu är en känsla hur kan då andra människor uttala om att någon har förköpt sig. Den som köpt sin dyra lägenhet/hus kanske inte känner det.
Om den som känner så går omkring och klagar och gnäller så märker (vi) andra det.
Så tror jag med. Vi köpte verkligen på toppen, har rörlig ränta och rörligt elpris (bergvärme som tur är). 80% belåningsgrad. Vi skulle ju nästan kunna vara arketypen för den som förköpte sig kanske om man bara ser till när och belåningsgrad.
Räntan har för oss gått från 1,89 de tre första månaderna till 3.29 de kommande tre månaderna ![]()
Inte superskoj, men vi har inte heller någon direkt panik. Såklart att vi får skjuta på en del grejer som vi tänkt göra, men det är ju inte hela världen. Elen hade vi redan räknat med minst det dubbla, räntan trodde jag skulle vara lite lägre och hamna på 3,5% först 2023, men vi har lagt undan mer än vad den varit på från början.
Nu efter senaste ökar vi upp så vi ”betalar” 4,5% istället (sparar mellanskillnaden från 3,29 till 4.5). Det vi plockar av är ren lyxkonsumtion dock, inget som är ett måste att betala som en leasad bil eller privatlån på köket, utan lite från utematen, lite från semestern, lite från onödigainköpskontot typ. Hade vi haft en till bil, en leasingbil eller annan ”lifestyle creep” som man vant sig vid skulle det antagligen känts lite mer svettigt, särskilt om man inte kan avsäga sig utgifterna från en dag till en annan.
Det vi har gjort som känns lite tråkigt är att omdirigera en liten del av investeringarna från fonder till sparkonto. Vi säljer inget, men fyller inte på lika mkt som tidigare för att ha en större buffert tillgänglig. Det är dock mer för sinnesfriden med inspiration från avsnittet om ekonomisk brandövning.
KALPen har ju dock enbart gått ihop när kreditprövningen gjordes… Vet flera bekanta som köpt hus och senare under året bytt både en och två bilar
Precis. Bilbytet räknar jag till livsstilinflationen.
Ja men om Du bor i en villa i närförort alt lägenhet i stan och skiljer dig och det finns 1 el 2 barn så måste Du ju ha en 3:a. 75 kvm och drygt 100 000 kr/kvm då är Du ju nästan där. Blancolån mest för förstagångsköpare.
Nej ser man till hela befolkningen så är lönegraden ungefär 50 % och många har inga lån alls. Det är en storstadsfråga. Bor Du i Sveg och har lånat 80% av köpeskillingen till ett hus för 1 miljon är Du inte särskilt räntekänslig. Om räntan går från 2 till 4 % givet att de har rörligt så blir det ca 1 000 kr/månad. Elen också mycket billig där.
Men då har urvalet krympt betänkligt. Det är inte längre en ”typisk” person A.
Jag har märkt en rätt tydlig trend här på forumet att man skuldbelägger folk med höga bolån nu när boendekostnad och räntor stiger. Flera svar ovan som tycker att individen ska skylla sig själv. M a o sitter man inte själv i den sitsen och skäller med en distansering från problemet.
Ja det är/har varit dyrt att köpa bostad
Ja det innebär stora lån
Ja det blir tufft när räntorna stiger
Ja det suger om föreningen behöver höja avgifterna
Ja jag är en av dem som sitter i just en sån sits
Har jag bidragit till att det blivit så här (ökade priser/ökad ränta? Ja troligtvis, och samtidigt nej, jag kör på efter spelreglerna och gör så gott jag kan.
Men vet ni, det är fortfarande värt att dra ner på allt annat (avocadomackor och latte var det va?) för att det är skönt med tak över huvudet och bo där man trivs, nära vänner och den arbetsmarknad jag jobbar på. Man får gå in i solution-mode och försöka lösa det så gott man kan bara.
Nu ska jag problematisera saker jag inte är speciellt drabbad av så ni fattar min poäng:
Ökade elpriser (forumets nya favoritämne)
Varför bor ni inte där elen är billig?
Varför har ni inte skaffat en el-smart bostad?
Varför har ni inte investerat i solceller, kamin och isolerat huset tidigare?
Varför förstod ni inte att ryssen skulle stänga av gasen så att övriga energipriser skulle sticka iväg?
Varför ska staten ge nån elbidrag?
Skyll er själva!
Ökade bränslepriser:
Varför bor ni på landet och inte nära allt så att cykel räcker?
Varför ska era barn hålla på med intressen som kräver skjuts överallt?
Varför har ni inte skaffat elbil för länge sen, ni borde fattat att bensinpriset kan gå upp nån gång i framtiden?
Varför ska staten ge nån bensinbidrag?
Skyll er själva!
De här svaren ser inte jag i trådarna, troligtvis för att de är helt orimliga, men märker en annan ton kring bolån.
Så på samma sätt som det hjälps åt i forumet att få ner varandras elkostnad och välja rätt bränslesnåla bil vore det nice att stötta dem som får nu upplever en smäll av räntekostnader, avgiftshöjningar mm.
Om ni har lite lån och är i övrigt ekonomiskt starka, var glada över det och bjussa på tips och goda råd istället för att shamea dem som har det sämre, oavsett situation eller ekonomiskt trångmål.
Tack på förhand!