Skaffa ett gemensamt konto där alla inkomster går in, och från vilket alla utgifter dras. Det gör livet mycket enklare. Ju tidigare ni släpper ”mitt vs ditt”, desto trevligare kommer era liv att bli ihop. Naturligtvis kommer man överens om stora utgifter tillsammans i en vuxen tvåsamhet.
Självklart skall du betala runt 80% jag skulle aldrig överväga ngt annat. Vill du leva tillsammans med en livegen kvinna/man som måste boka och be dig om pengar. För mig en icke fråga. Jag har levt ihop med min fru i snart 30 år och sedan dag 1 när vi flyttade ihop har har vi haft gemensamt konto, en ekonomi, ett gemensamt liv
Din partner verkar vara ovillig att inse pengars värde enligt vad du skrivit. Som man investerar man tid och resurser i ett förhållande. Om du inte kan få henne att förstå pengars vikt i dagens samhälle bör du inte betala 80/20. Närmare 50/50.
Beroende på hur seriöst förhållandet är skulle jag lägga upp det på olika sätt.
Min dåvarande pojkvän lämnade allt han kände till och flyttade till mig med enbart en resväska. Under 2 års tid levde vi på min lön 32k/mån… det är tiden det tog honom att lära sig språket och skaffa ett vettigt jobb. Idag betalar han alla tråkiga räkningar och är dessutom min man, visserligen hade jag kunnat investera pengar på annat, men denna investering hoppas jag håller för livet… Vi har aldrig gjort skillnad på mitt/ditt och jag hade personligen inte velat leva med någon som gjorde det heller…
När min sambo flyttade in sade jag att hon får betala motsvarande hälften av sin gamla hyra, så sparar vi båda lika mycket på att flytta ihop. Jag nämnde inte att det innebär att jag kommer stå för tre fjärdedelar av hyran. Ser man en gemensam framtid spelar det inte så stor roll vem som betalar vad.
Har ni varit tillsammans i 6 månader tycker jag det är självklart att ni kör 50/50, är det ett seriöst förhållande som har några år på nacken tycker jag att du ska betala större delen
Har ni varit tillsammans en kortare tid och flyttar ihop för att se hur det går kan jag förstå att man räknar lite på räkningarna och fördelning. Men när man varit tillsammans ett tag och tanken är att man nu delar sina liv med varandra så är iallafall min inställning att man är ett team och det som passar mig och min sambo bäst är att alla pengar är gemensamma. Skydd och planering kan absolut finnas för scenarion där man inte är tillsammans längre men så länge man lever ihop är man ett team som delar på allt.
Det är mitt perspektiv så jag vill ha det därför är min åsikt och alla andras åsikter irrelevanta för er då det är subjektivt. Fokusera på vad som känns vettigt för er finns nog inga rätt och fel här, det viktigaste är nog att båda tycker att det man valt känns bra och att man när det gäller det fundamentala i ett liv ihop har samma synsätt och värderingar.
Jag skulle dock inte vilja leva mitt liv med någon och sitta och räkna på procent fram och tillbaka. Pengar är bara ett sätt av tusentals större och mindre saker man bidrar med till ett gemensamt liv vilket ofta verkar glömmas bort. Man bidrar med olika saker i ett förhållande och liv tillsammans.