Hej Ohm,
Jag har gjort en snabb googling och menar på att om man skriver ut på detta sätt, så finns det inga direkta skillnader jämfört med kolumndagbok som jag fyller i för hand. Min slutsats är således att det borde kunna vara okej, men sedan är jag inte utbildad inom bokföring utan bara tänker högt… kalla det “tankespjärn” om du vill.
Är du av en annan åsikt så får du gärna förklara hur du tänker, hade verkligen uppskattat att höra dina tankar!
Edit:
Bokföringen kan göras manuellt eller i ett bokföringsprogram. För dig som bokför manuellt har BFN tagit fram dagboksblad som du kan skriva ut och använda när du bokför. Det går också bra att göra egna dagboksblad eller använda en köpt kolumndagbok. Det är inte tillåtet att bokföra i ett program där registreringen kan ändras i efterhand, till exempel Excel.
Källa: https://www.bfn.se/redovisningsregler/vad-galler-for/enskilda-naringsidkare/
Jag menar, om jag kan skriva ut ett ark och bokföra manuellt med penna på det - så borde jag kunna bokföra det elektroniskt i Excel och sedan skriva ut det… Det är ju exakt lika svårt att ändra dom två i efterhand menar jag på.