Hello gänget
Sitter med val av bolån, har varit i kontakt med:
Danskebank (4,76), SBAB (4,73), Nordea (4,6) , LF (4,42). (Skicka gärna tips om fler smarta rörliga bolån och förhandlingstips)
För tillfället verkar LF vara bäst, men då vill dom att man skall bli “allinkund” dvs att förutom att vi båda måste bli kunder vill dom att man flyttar försäkringar och vårat indexsparande.
-Vardagsekonomi inom bank (lön in, sparkonto, buffert, kreditkort mm.)
-Kapital i fonder i ISK från Lysa
-Ett aktivt månadssparande in på ISK för båda i hushållet
-Försäkringar i så stor utsträckning som möjligt
-Infofullmakt inför pensionsgenomgång (denna var dock inte tvingande om det inte var förmånligt)
Dvs flytta Lysa till LF i en av deras fonder. Men jag som gillar att bara skicka och allt sker auto. Vad blir skillnaden med LF’s motsvarighet? Och någon som har konkreta tips på vad man väljer där som har låg avgift och är lika bred? Idag kör jag 100% aktier på Lysa. Vill helst att allt skall vara auto som på lysa.
Samtidigt behöver jag inte göra typ något med Nordea, hur hade ni gjort?
Förutsatt att du har 100 % aktier kan du få snarlikt sparande hos LF. De länken nedan för fonder att välja (spoiler: DNB global indeks 70 %, plus Allabolag Sverige 20 %, LF tillväxtmarknader 10 %). Du kan absolut få det automatiskt så det dras och investeras varje månad. Balansering mellan fonderna får du ju inte automatiskt dock.
Behöver du flytta verkligen allt då? Eller räcker det om du har, säg, 500kr i månaden? Eller någon viss summa dj kan köra över och sen är de nöjda? Då kan du fortsätta med Lysa för lejonparten av sparandet om du vill det.
Yes överenskommelsen inkluderar även flytt av befintliga tillgångar, LF säger ju även att dom har lägre avgift för motsvarande, men gissar att det är automatiken man går miste om? (dvs man måste balansera själv?)
Ja både balansera själv, hitta rätt risknivå själv, hitta rätt fonder inom aktier och räntor själv, sköta uttag själv, hålla koll på uppdateringar inom resp fondkategori själv och så vidare… Men inget av det är väl supersvårt och kräver inte många minuter/timmar per år.
Jag tycker man ska tacka nej till sådana krav av både princip och rent rationellt.
Oavsett om LF kan erbjuda något liknande eller billigare så vill du, idag och i framtiden, kunna använda den aktör som är bäst inom sitt respektive område. Om du idag exempelvis använder Lysa på grund av automatiken är risken stor att du snabbt ”slarvar bort” besparingen på bolånet på att göra något mindre optimalt val med dina investeringar. Det senare är bara ett exempel men man vill ju även i framtiden kunna använda sig av marknadens bästa aktörer inom respektive område. Oavsett om det är försäkringar, investeringar eller något annat. Storbankerna är per definition sällan först på den bollen.
Bankens beteende bör ju också säga oss något. De vet var de tjänar pengar, annars hade de ju inte erbjudit rabatten mot att du flyttar sitt övriga engagemang.
Många fokuserar på att trycka ned bolånet så mycket som möjligt. Det är såklart i grunden rätt, men glöm inte att se din ekonomi som en helhet.
Jag skulle inte ha sålt min själ till LF för 0,18 procentenheters skillnad i ränta, särskilt inte om man låser sig till att investera i deras egna sparprodukter. Vad gör man om de erbjuder en sämre ränta än konkurrenterna vid nästa förhandlingstillfälle? Säljer av och flyttar tillbaks allting igen?
Kanske kan gå tillbaks till Nordea och nämna vad LF har erbjudit?
Försök kontra LF med att du kan köra sparande i ISK hos dem men inte flytta befintligt. Se vad dem säger.
Sedan kan man tycka vad man vill om att Lysa ombalanserar. För mig är det inte värt det i relation till avgiften och jag har valt att förenkla mitt sparande till “100% Global indexfond and chill”. LF Global/Avanza Global/DNB globl indeks bara välja och sätta upp ett autosparande, det är good enough för mig.
Sant, men i detta fallet så kör ju TS 100% aktier på lysa. Då är det bara att balansera mellan Global, EM och SE om man tycker det är viktigt att ha i portföljen. Annars räcker det med en billig globalfond för 99% av alla som som sparar i 100% aktier.
Japp, redan informerat och sagt att innebörden blir att vi isåfall lämnar nordea helt. För jag håller med dig i sak, men ,18 punkter är ju en del pengar i dessa tider