Bonusar på flera miljoner | Är det verkligen vanligt? 🤯

Ja, jag uttryckte mig klumpigt. Läs vid intresse, konversationen mellan @Janbolmeson och mig där jag försöker uttrycka mer hur jag menar.

Men detta betyder inte så mycket. Är det inte så att många använder Avanza som typ andra bank eller för att leka lite med aktier? Då kan kunderna ha mycket mer pengar än vad finns bara på Avanza.

Nej, miljonbonusar är inte vanligt, då skulle det återspegla sig i lönestatistiken.

Jag har arbetat som privatanställd tjänsteman (ej chef) i mer än 30 år.
De gånger det har trillat ut någon form av bonus har det som mest varit 5-siffriga belopp.
Den sammanlagda bonusen under hela denna tid är 6-siffrig.

1 gillning

Kommer ni ihåg dessa magstarka bonusar som (enligt mig) gick helt överstyr. Undrar hur det ser i nutid gällande bonusar - är det mer uppstyrt måntro?

ABB, Ericsson och Skandia

2 gillningar

För att svara på din fråga - nej inte vanligt - men förstår att det kan sticka i ögonen att se/höra om sådana bonusar, och det är också därför jag vill fråga om råd angående detta i ett relativt anonymt forum där det finns några i liknande situation då i princip endast min sambo vet om bonusen. Trodde dock inte det skulle skapa en “storm” som denna.

Bonusen i fråga är ingen bonus som inträffar varje år utan om kommande x-års plan går i lås.
Men ja, är det väldigt mycket pengar. Frågan är om jag är värd det? Det är svårt att bedömna då mina kollegor också gör ett bra jobb, men jag skulle säga att jag har skapat mycket värde för bolaget och bolaget tjänar väldigt mycket pengar. Jag lägger också många timmar av min fritid till att vidareutbilda mig och hålla mig “up to date” inom mitt kompetensområde. Dock är detta kanske inte en anledning att förtjäna en hög bonus - det finns såklart många som jobbar mycket hårdare och smartare än mig med en lägre lön.

Bonusen var inte något som var uttalat i annonsen utan något jag förhandlade fram i och med att de erbjöd mig en relativt låg lön. Vet att det är svårt i många traditionella bolag men om det finns något KPI eller mål som du kan direkt kan påverka kanske du försöka få in det som underlag för en bonus. Dock hade jag nog personligen tagit en högre grundlön om bonusen inte kan bli väldigt signifikant (som i mitt fall). Min sambo har en ganska låg grundlön men har en årsbonus som gör att hon i princip alltid kommer upp i en mer marknadsmässig lön. Detta är något hennes bolag har satt i system för att minska risken om det skulle gå dåligt för bolaget. Det kanske också är ett alternativ om ditt bolag inte vill / “kan” ge dig en högre lön - om bolaget går x miljoner i vinst så vill jag ha 50.000 kr i bonus. Tycker inte det känns orimligt då din lön ligger under marknadslön. Jag tycker även inte att du ska vänta till det årliga lönesamtalet utan att försöka förhandla fram så snart du är missnöjd annars går du bara och är frustrerad ytterligare ett år.
Men ber om ursäkt att mitt inlägg fick dig att må dåligt :frowning: hoppas du kommer upp i en lön/situation som du känner dig nöjd med.

Men håller med många i tråden om att lönesättning i många organisationer/branscher är väldigt orättvis - särskilt i bolag med kollektivavtal. Varför ska person x som knappt lyfter ett finger få samma lönehöjning som person y som gör ett riktigt bra jobb? Har tidigare varit för den svenska modellen men tycker mer och mer det känns som den bara sätter käppar i hjulet för de som faktiskt gör sitt jobb / skapar värde för organisationen.

6 gillningar

Gör mig lite sorgsen när jag läser det här, då du verkar vara en sympatisk person, att jag kanske uttryckte mig något burdust. Var inget personligt mot dig och jag önskar dig såklart lycka till och grattis till en fin situation. Men om vi får använda lite humor för att avdramatisera?

Money Crying

2 gillningar

Jag tycker du ska vara stolt över din bonus! Ett vinstdrivande företag delar inte ut pengar till någon som inte är värd det.

Du får inte glömma att du är på en svenskt forum där det ibland sitter i arvsanlagen att vi blir en smula avundsjuka.

Hade det varit på ett amerikanskt forum hade tonläget förmodligen varit annorlunda.

Grattis till din bonus! (ja, jag är avis)

2 gillningar

Klart du är. Att det blir starka reaktioner från jante och diskussioner om “hur någon kan vara värd så mycket” är nedärvt här i landet Lagom.
Stort grattis till att du förstått hur du ska kapitalisera på det värde du skapar.
Skratta hela vägen till banken åt oss också! :kissing_heart:

3 gillningar

Vill bara förtydliga här:

Det var absolut inte min mening att det skulle framstå som att jag inte tycker du förtjänar din bonus. Mina frågor och misstycke handlade mer om att jag känner en frustration i att det inte bara är svårt, utan omöjligt, att försöka hålla jämnt skägg med livspusslet när man hör att folk får ekonomisk tillväxt i sånna här storlekar. Detta utöver de sinnessjuka månadsersättningar som många här har.
För information ville jag inte ens diskutera detta offentligt. Detta var startat som ett PM till Jan. Tänkte han får säkert höra en del gnäll från oss “drängar” som jobbar på golvet och kämpar 6-17 varje dag för en veckolön av genomsnittet som syns här på forumet.

Så känn inte så. Det var absolut inte vad jag ville få ut ur det här.

2 gillningar