Boprisfallet är nära eller bara skrämskott? (del 1)

Detta kan även vara ett bra tecken sett till ekonomin som helhet på lång sikt. Rent skit som aldrig funkat utan nollräntor konkar och frigör resurser till vettigare verksamheter.

2 gillningar

Det är därför vi inte ser en krasch.
Tills någon blir av med inkomstkällan.

Svenska hushållen är tungt belånade vilket gör att konsumtionen avtar konsekvens: konkurser arbetslöshet.

3 gillningar

Ja om målet är en stabil bostadsmarknad som förvisso är överhettad men som folk ändå känner tillit till. Jag pratar inte öht om prisnivåer utan om känslan av att marknaden är ungefär den samma från en dag till en annan. Det, menar jag, är en stor anledning till att folk ger sig in på den. Just nu gör de inte det.

Folk verkar tro att om majoriteten klarar sig för vi inga prisnedångar :joy:
Räcker med ett fåtal procent för att det ska bli katastrof.

2 gillningar

Jag håller med dig om att inkomstkällan är viktigt och i vissa fall avgörande. Men vi ska inte glömma att de som bor i dyra hus/lägenheter är oftast höginkomsttagare och därmed personer med eftertraktade kompetenser. Bara för att de blir av med jobbet betyder inte det att de blir arbetslös i all evighet utan de lätt skaffar nytt jobb. Dessutom finns a-kassa+inkomstförsäkring som täcker kostandena under ett år. Utöver det finns låneskydd som vissa också har från sina bank.

Vi ska inte glömma att en bred arbetslöshet (om det sker) händer för alla inte bara de som bor i ägda boende utan de som bor i oftast dyra hyresrätt kommer också blir tvungna att lämna. Vi alla sitter i samma båt.

Det jag försöker säga är att den domedagsbilden några här försöker måla upp är väldigt väldigt långt bort och det krävs otroligt mycket för att vi ska hamna där.

2 gillningar

Vi ska inte heller glömma att Sveriges bostadsmarknad också ingår i en större marknad vilket är EU. det vore konstigt om bostadspriser halverades här men att de vore fortsatt högre i grannländerna. Då skulle det leda till att många från grannländerna strömmar in till Sverige för att köpa bostad och det i sig ökar på efterfrågan. Detta kommer dock inte ske för att bostadspriser i Sverige kommer inte halveras och priserna hamnar i ungefär liknande nivåer som i andra nordiska länder.

Jag är övertygad om att de fortfarande vill. Men de kan inte då problemet nu är att de inte kan pga strypt utlåning. De får inte låna det köparna vill ha. Det är alltså inte självvalt vilket många här tycks tro.

2 gillningar

Därför priserna i Grekland inte nått tillbaka till nivåerna innan 2008? Är ju billigt, så folk borde köpa?

1 gillning

Vad är anledningen till att du gillar jämföra Sverige med de sämsta ekonomiska fallen inom EU? Varför jämför inte du Sverige med andra nordiska länder?

2 gillningar

Varför bara jämföra med dessa länder? Vi kan sluta på vilken sida som helst när detta är över. Jag tror dock vi klarar oss relativt väl som land pga vår låga statsskuld. Men att säg att priserna kommer hålla sig för att vi är med i EU? Det är redan bevisat att EU-medlemskap inte räddar någon bostadsmarknad. Det är min poäng.

Du drog upp det som en poäng, jag kom med ett påstående som ifrågasätter ditt påstående. Inte meningen att vara dum :slight_smile:

3 gillningar

Varför?

Kan man köpa i en nedtryckt marknad, varför ska man inte sälja?

3 gillningar

Vad ska vi med en bostad i Sverige till?

5 gillningar

Fritidshus och kanske Malmö, men vad kan grannländingar göra åt stockholms bostadspriser, utan att flytta hit?

1 gillning

Är det inte lag på att man inte kan bli av med bostaden så länge man betalar räntan?

1 gillning

Rätt. Lag eller inte spelar ingen roll för banken bara vill ha sin ränta betald i tid. Så länge man gör det har banken ingen åsikt om var pengarna kommer ifrån. Sparande, akassa, lön eller något annat.

Däremot ska man öka sitt bolån eller söka hos ny bank kan frågan komma upp.

2 gillningar

Jo, och de ändrade även lagen så att bankerna inte kan kräva in lånet för att säkerheten faller i värde. Tidigare kunde de utlysa tvångsförsäljning om säkerheten (bostaden) föll för mycket i värde.

Detta skickade jag i mail till cornucopia 2014 och han skrev sedan en artikel om det. På tal om att inte vara lite lätt besatt av ett ämne…

Utdrag ur mailet till cornucopia:
Tidigare formulering

"Om säkerhet som ställts för krediten utgörs av förbehåll om återtaganderätt, har kreditgivaren rätt till betalning i förtid på grund av försämrad säkerhet endast om konsumenten uppsåtligen eller genom grov vårdslöshet har orsakat att säkerheten avsevärt försämrats.

I fråga om kredit som är förenad med panträtt i fast egendom, tomträtt eller bostadsrätt eller liknande rätt eller som är förenad med motsvarande rätt i byggnad som inte hör till fastighet och räntan för krediten är bunden för hela eller en del av avtalstiden, dock minst tre månader, har kreditgivaren rätt att utan hinder av första och andra styckena få betalning i förtid på den dag då den tid för vilken räntan är bunden löper ut. Detta gäller dock endast om det har gjorts förbehåll om det i avtalet och det finns synnerliga skäl.

Nuvarande formulering

"Om säkerhet som ställts för krediten utgörs av förbehåll om återtaganderätt, har kreditgivaren rätt till betalning i förtid på grund av försämrad säkerhet endast om konsumenten uppsåtligen eller genom grov vårdslöshet har orsakat att säkerheten avsevärt försämrats.

Om en kredit är förenad med panträtt i fast egendom, tomträtt eller bostadsrätt eller liknande rätt eller är förenad med motsvarande rätt i byggnad som inte hör till fastighet, har kreditgivaren rätt till betalning i förtid på grund av försämrad säkerhet endast om säkerheten har avsevärt försämrats till följd av någon annan orsak än en allmän prisnedgång på den relevanta marknaden.

I fråga om kredit som är förenad med panträtt i fast egendom, tomträtt eller bostadsrätt eller liknande rätt eller som är förenad med motsvarande rätt i byggnad som inte hör till fastighet och räntan för krediten är bunden för hela eller en del av avtalstiden, dock minst tre månader, har kreditgivaren trots förstatredje styckena rätt att få betalning i förtid på den dag då den tid för vilken räntan är bunden löper ut. Detta gäller dock endast om det har gjorts förbehåll om det i avtalet och det finns synnerliga skäl. Lag (2014:201 )."

5 gillningar

För att många vill göra en bra vinst, oberoende av andra faktorer, det känns mentalt bra för många.

1 gillning

Tyvärr kommer denna svacka inte vara kortvarig.
Byggandet har stannat upp.
Utgör nästan 10% av BNP.
Snart har Sverige en arbetslöshet vi inte skådat på länge.

Bostadsmarknaden kommer bottna ännu mer.

Gäller bara att inflationen hejdas snabbt.

2 gillningar

Räntekänsligheten är brutal för vissa precis som prisjusteringar.
Känns som marknaden försöker återhämta sig, men den kommer bli kortvarig.
:cold_face:

Välkommen tillbaka igen (III{!

2 gillningar