Rådet att du kan ha 100% investerat på börsen / fonder så länge du rätt säkert inte behöver pengarna på minst 10år stämmer vär rätt bra även på bomarknaden… Dvs köp inget boende som du inte rätt säkert kan övervintra tio år i. Så säker man nu kan vara i en relation efter första barnet/barnen.
Fenomenet “boendekarriär” som enda lösning att ha insats nog för ett familjehem är ett otyg i mina ögon och ett rätt märkligt fenomen där man ofta betalar och lånar mer och mer för samma bostäder som fanns redan när man bodde i tonårsrummet hemma hos päronen. Det gör ju också att man från början köper det man kan få lån till, men som rätt säkert är urvuxet innan det gått tio år
Nu i en fallande marknad hamnar väl en del boendekarriärister antingen fast på en tuva eller trillar emellan tuvorna i bo-hoppandet. Och det har väl knappt hänt på +20 år. Alla andra verkade ju ha lyckats och blivit rika på värderingsintyget?
Dessvärre kan man ju inte låta bli att bo, men man kan välja bort börsen
Tråkigt att många riskerar att hamna i kläm. Samtidigt är jag glad om vi kan förpassa fenomenet boendekarriär som det nu varit, på historiens sophög. En pyramid-konstruktion av banker och mäcklare.
Visst har den här Lutherska tagelskjortan av låg skuld skavt de senaste 20 åren medan alla andra blivit bostadsmiljonärer
Nu däremot skulle jag inte gny i ängslan förrän boräntan når 25% Men så blir det inte heller någon större vinstskatt på det här boendet om jag hoppar vidare.
Det lär dröja längre än vad många tror och dessutom går det rakt utför i nuläget.
Ser bostäderna som nu säljs till prisnivåer nominellt som vi såg 2018/19 och realt nere på 2014 nivå!
Nu gäller lärorikt hårt arbete, amortera mera, dra ner på onödig konsumtion och sitta still i båten några år framåt.
Jag tycker mig snarare ha sett en girig marknad och naiva köpare.
Du kanske tycker synd om familjen som överbelånat sig, men för varje överbelånad familj som budat upp objekten har dom lämnat 10 familjer utanför bostadsmarknaden för att priserna trissats upp. Tänker du på dom andra rationella familjerna som gav ett bud dom faktiskt hade råd med? Vad hände med dom? Dom fick nog söka sig till ett annat område, kanske mindre attraktivt område för att kunna leva.
Du får också tänka att det fanns en vinnare i affären, dom som sålde villan. Troligen mäklaren också som gissningsvis fick ett högre arvode för det höga försäljningspriset.
Ja, delar av marknaden har definitivt varit girig, såsom de som köpte nyproduktion utan att flytta in och de som ägnar sig åt att “flippa”.
Om dessa typer av spekulation minskar är det bra.
Dessa är dock en liten minoritet sett till den totala mängden bostadsförsäljningar.
Det är bara att titta på hur många år en villaägare i snitt äger sitt hus för att se att den stora majoriteten köper för att bo.
När jag har räknat på olika föreningars räntekostnader är det intressant hur olika det slår.
En del föreningar har koll och har redan ökat avgiften för att täcka nya räntekostnader. Andra föreningar har stoppat huvudet i sanden och skulle behöva öka avgiften med t.ex. 30%.
Jag undrar hur många köpare som gör sådana uträkningar?
Föreningarna måste väl lägga över alla ökade räntekostnader på avgiften? Eller vad finns det för alternativ? Avvakta och hoppas att räntan går ner? Trixa med bokföringen? Eller vad?
Det finns massa sätt att inte öka avgiften på. T.ex. skjuta på en renovering om man tror som storbankerna, att styrräntan kommer vara under 3% vid 2025.
Många föreningar har ju också buffert, och många föreningar, som min, har ju bundna lån till t.ex. 2026 och 2027. Vi sänkte vår avgift det här året, även om just det är ovanligt.
Att tro att alla bostadsrättsföreningar behöver höja avgiften för att räntan går upp 1-2 år är lite feltänk tycker jag. Förblir räntan på de här nivåerna i 5-10 år så kommer det påverka mycket mer, men om de börjar gå ner nästa år kommer det inte bli så stor effekt på bostadsrättsföreningar.
Hur skulle en relativt nyproducerad förening skjuta på avgiftshöjningarna?
Säg att man lägger om samtliga lån från snittränta från 1-2% till 4-5%. Banken kommer inte ge en fin ränterabatt till en förening med höga lån pga förhöjd risk. Oftast tvingas föreningar även öka sin amortering för att få ner lånets storlek för att få en bättre ränta i framtiden.
Hur skjuter man på avgiftshöjningarna då?
Min observation har varit att föreningar tagit lån på korta bindningstider i förhoppning att räntorna ska ner. Det låter som spekulation, för ingen vet när räntorna ska ner och till vilken nivå. Och ska man köpa in sig i en sådan förening hade jag velat betala mindre pga risken man tar.
En bostadsrättsförening lägger aldrig om samtliga lån samtidigt, utan de är uppdelade på många olika delar. Det skulle vara otroligt oseriöst som BRF att ha en lånedel.
Därför kan situationen du skriver inte riktigt hända. Det blir aldrig så att alla lån löper ut samtidigt. Säg att en sjättedel gör det, ja då kan de använda pengarna som annars skulle gå till underhåll för att inte höja avgiften under 1-2 år nu. Förblir räntan hög i 5-10 år så kan det dock bli riktigt stora höjningar, men ser det som osannolikt just nu då inflationen, KPIF, är 1,8% för 2023.
Kanske är räntetoppen här trots allt? Tror och tycker själv inte detta eftersom jag tror det är bättre med en kortare topp istället för en utdragen puckel. Nu har vi ju fått veta av @Quantifierad att räntenivåer inte har att göra med bostadspriser, men jag tänkte att det kanske är intressant i diskussionen ändå för oss som ändå misstänker ett visst samband. Om inte annat kanske vissa i tråden är i köp- eller säljtankar.
Instämmer. Frågan dock om inte se som sålde villan till dem köpte något ännu dyrare. Eller om det blev en fet husbil? (också det en garanterad förlustaffär, åtminstone realt. Men kanske hinner de köra sönder en del natur och dra i sig ett par pallar lådvin innan den är värdelös)
Totalt sett ger det mig en bild av ett pyramidspel. En del har hamnat i klistret, en del kommer att hamna i klistret. En del har aldrig råd att hoppa in i pyramiden, eller väljer bort det och når kanske aldrig en acceptabel boendesituation. De enda som garanterat verkar ha tjänat på pyramiden är väl banker och mäcklare?
Hur resultatet hos Skatteverket blir i slutänden kan jag fundera på? Drar de in mer på bostadsrelaterad moms (renovering mm) och konsumtion från bostadsbankomaten samt reavinstskatt än vad de förlorar på ränteavdragen?
En bostadsrättsförening lägger aldrig om samtliga lån samtidigt, utan de är uppdelade på många olika delar. Det skulle vara otroligt oseriöst som BRF att ha en lånedel.
Lånen är uppdelade, men löptiden har hamnat på samma datum eftersom bostadsrättsföreningen lagt om tidigare lån med kortare löptid. Gissningsvis trodde man att styrräntan skulle gå ner så man satte kortare löptider på de lån som omförhandlades för 1 år sedan.
Nu löper samtliga lån som föreningar har ut december 2023. Gissningsvis lägger föreningen om samtliga lån med kort löptid (till en högre ränta) igen och hoppas på bättre räntevillkor nästa år. Men banken ställer nog krav på att man ska amortera ner föreningens lån också, som verkar ligga på strax under 15 000kr/kvm. Det ser inte ut som någon stor förening heller.
Det är ingen speciell förening med t ex stora hyresintäkter eller centralt läge. En relativt nybyggd förening anpassat för familjer utanför storstan.
Ja absolut, men glöm inte bort att stora BRF:er har mycket bättre förhandlingsläge med räntorna då det handlar om stora belopp, så räntorna blir inte i närheten av 4-5%, inte ens idag. Så de flesta kanske måste lägga om 1/6 av sitt totala lånebelopp, och då till en ränta på 2-3%, det är ju inte så farligt, om det är temporärt.
Nja, för 20 000 i månaden får du fortfarande ganska mycket boende för pengarna även i en bostadsrätt. Och medan månadskostnader för hyresrätter i princip bara kommer stiga gäller det omvända för bostadsrätten där du generellt sänker dina månadskostnader kontinuerligt genom att amortera.
Under en period, tveklöst. Så är det väl i princip redan idag? Men i framtiden gäller det omvända om det gäller tillväxtstäder och -regioner så länge det inte byggs betydligt mer där.