Boprisfallet är nära eller bara skrämskott? (del 1)

Inga garantier och riskerna är nu större än någonsin för högt belånade föreningar av nyproduktion.
Det otänkbara sker nu med att tvinga dumpa priser eller hyra ut osålda br.
Frågan är vad som kraschar först, bostadsutvecklarna eller föreningarna?
Banken kommer kräva att få in sin deg oavsett, får dom inte det så hamnar vi på obestånd.

Jag har aldrig sett en plogbil eller någon som skottar snö här nere på Falsterbonäset, så länge jag bott här nere.

1 gillning

Inflation på 6% så naturligtvis blir det fortsatta höjningar av räntan och sänkta bostadspriser. Mycket bra.

1 gillning

En stor del av inflationen kommer från de höga räntora, det vet alla förutom expaten.
Jag hoppas tvärtom att vi är teknokrater och höjer endast om det verkligen behövs och tvärtom. Ser helst att vi inte upprepar övergödning av räntan och sen paniksäkningar ala 2008-2009 igen.

1 gillning

Räntan är på 4% alltså historiskt helt lågt och långt under inflationen. Att höja räntan är det enda sättet att få stopp på inflationen, och medför att en massa luft går ur tillgangspriser som aktier och bostäder i Sverige. Vilket är perfekt. Tror nog att både aktieindex och bostadsindex ska ner >30%.

3 gillningar

Swedbank förutspår att räntesänkningarna börjar i juni 2024 av riksbanken.

Varför sänka?

Antagligen signaler från FED och ECB att räntesänkningar kommer ske under våren 2024, då följer riksbanken efter till sommaren.

Finns en länkad avhandling i artikeln att grotta ner sig i. Det kanske man gör :smiley:

3 gillningar

Tror du blandar ihop grejer här. HSB/Riksbyggen etc. har inget ägande i föreningar. Det har bara föreningens medlemmar. Om HSB/Riksbyggen eller vilken förvaltare det nu må vara gör konkurs påverkar inte det föreningen mer än att man måste byta förvaltare.

1 gillning

Ska inte grotta ner mig i avhandlingen men faktum är att svenska bostäder inte är speciellt dyra utifrån ett globalt perspektiv. Problemet uppkommer först då man ska betala för sitt bostadsköp med intjänade svenska löner i kronor.

Problemet är som vanligt alltså inte att det är objektet som är för dyrt, det är du som tjänar för lite :slight_smile: ?

3 gillningar

Tittar jag snabbt på sparräntor verkar det som 3mån-1år ligger på runt 3,75-4,25%

Tittar jag på att binda över längre tid 2-5 år så ligger de runt 4% för kortare bindningar och faller neråt 3,5-3,75% på lång tid.

Så frågan är vilka räntesäkningar vi talar om? Är de signfikanta? Kommer det innebära en puh, vad skönt det är över känsla för pressade bolånetagare ? Frågar åt en kompis …
(nej, jag är inte pressad själv)

Nu var det sparräntor, det går såklart att titta på andra räntor över olika tider.

För många tjänar för lite och skatterna är för höga. Dessutom verkar inte Euro utlänningar intresserade att köpa. Allt fokus ligger dock på räntor.

Kommer inte också en del an inflationen från den svaga kronan? Så om förväntningen blir en ny period av nära-noll-ränta så lär kronan fortsätta neråt?

Rimligen bör väl realräntan vara positiv dvs önskad inflation+ X %?

1 gillning

Allt beror på ditt historiska perspektiv och hurvida du tittar på real eller nominella räntor. Men i rådande system, där en inflation om 2% är målet, finns risken att vi upprepar de felaktiga historiska besluten. Dvs att höja när man inte borde och tvärtom.
Som tur var tar inte Riksbanken hänsyn till hemvändande expats. Men jag tror ändå själv att det blir värre innan det blir bättre för huspriserna (om nu ens önskan är höga huspriser), vi kommer ha relativt höga räntor de närmaste åren.

1 gillning

Jag var Euroutlänning fram till finanskrisen och återvände hem till en växelkurs som inte var så olik dagens. Det var inte dumt.

Ren valutaspekulation :slight_smile:

Lycklig timing. Jag har fortfarande min portfölj i USD efter 30 år utomlands men behöver tyvärr inget hus.

Intressant! Nu orkade jag inte mer än läsa abstract och skumma, men om man räknar månadskostnaden och inte köpeskillingen, borde man då inte också ta hänsyn till vårt svenska hyressättningssystem? Så länge det finns kvar så är det ju fortfarande väldigt billigt att hyra i jämförelse (i det iofs krympande äldre beståndet), vilket borde påverka i andra riktningen. Men det kanske han gör i rapporten också… :grimacing:

Danska inkomstskatter är ju skyhögt högre än de svenska, ändå är deras bostäder dyrare?