Bör man sprida investeringar (isk) till flera banker?

Börjar med att säga att det alltid är bra att vara försiktigt när det gäller ens sparpengar! :+1:

Men kan ge min bild av risken från vår sida, vilken jag anser är väldigt, väldigt liten. Däremot är det en del saker man bör ha koll på.

Insättningsgarantin gäller när pengar ligger på ett konto, oavsett vilken typ, men inte när de är investerade. Skulle det hända att banken/institutet går i konkurs, täcker staten pengarna på konton upp till 1 050 000 kr samt möjlighet till större ersättning i undantagsfall. Insättningsgarantin har nyttjats tre gånger sedan införande 1996.

Investerarskyddet gäller investerat kapital samt ger ersättning upp till 250 000 kr. Till skillnad mot insättningsgarantin, är det ändå rätt mycket som ska behöva ske för att insättningsgarantin ska behöva träda i kraft och det ansluta bolaget behöver indirekt ha begått en del regelbrott för att det ska kunna bli så.

När man har pengar investerade så blir motpartsrisken betydligt lägre än pengar på ett sparkonto, det vill säga om man bortser från marknadsrisken med investeringen. Att sprida investeringarna till flera olika banker är enligt mig inte nödvändigt så länge det är via en seriös aktör man investerar (rätta tillstånd från finansinspektionen, täcks av investerarskyddet samt insättningsgarantin m.m.). Däremot är det ju självklart viktigt att sprida risken i sina investeringar. Dels för lägre marknadsrisk, men också t.ex. som någon påpekade tidigare fick vissa fondbolag likviditetsproblem vid corona-dippen.

Att till exempel en bank, förvaltare eller fondbolag går i konkurs kommer självklart medföra en hel del huvudvärk samt att det antagligen kommer ta längre tid för att komma åt sina pengar. Det är något som man bör ha med sig och ett bra sätt är att man har ett lättillgängligt buffertkonto med pengar som man kan tänkas behöva inom snar framtid.

Anledningen till att det är lägre risk när pengarna är investerade, är för att du då äger investeringen och dina pengar är separerade från aktörens verksamhet. Just denna punkt och säkerhet kring register är något som följs upp på väldigt noggrant samt löpande av finansinspektion. Skulle t.ex. ett fondbolag gå i konkurs, äger du fortfarande din del av investeringarna och det är inte verksamheten du har investerat i. Då kommer en konkursförvaltare se till att din del antingen säljs av och betalas ut till dig igen eller att tillgångarna överförs till en annan aktör.

Det som kan vara bra att tänka på är att om man har stora summor på till exempel ett investeringssparkonto som inte är investerade, är det insättningsgarantin man får förlita sig på. Insättningsgarantin gäller även bara per institut, så använder sig alla aktörer t.ex. ens bankkonton, förvaltaren och fondbolag, ökar motpartsrisken mot det institutet. Att dock dra paralleller till de nu drabbade nisch-bankerna i USA och de svenska storbankerna är enligt mig långsökt, det är helt enkelt för stora skillnader mellan dem.

Hoppas det ger lite mer insikt och återkom gärna! :raised_hands:

Mvh,
Viktor på Opti

15 gillningar

Förmodligen inte så genomtänkt och lite amatörsmässigt men jag slänger ut det ändå :slight_smile: Om det nu är så osannolikt att man skulle bli av med sina investeringar hos en seriös aktör som storbankerna eller nätbankerna i Sverige, varför är då investeringsskyddet begränsat till 250´?

1 gillning

Intressant fråga. Jag har själv aldrig tänkt på saken. Om jag skulle komma med en gissning så misstänker jag att skyddet av svenska kronor anses vara överordnat investeringar i värdepapper som medför en risk.

1 gillning

Mycket bra fråga som jag tyvärr inte har ett svar på.

Jag gissar dock på att det kan bero på det EU-direktiv som skyddet är baserat på och att det bara skulle nyttjas i specialfall. Som sagt, bara för att ett institut skulle gå i konkurs bör inte investerarskyddet behöva användas, utan du ska kunna få dina tillgång till dina pengar ändå. Det är om institut har begått regelbrott och investeringarna inte kan knytas till dig.

Det är nog inte heller tänkt att skyddet skulle täcka din investeringar till fullo, utan att det skulle vara mer troligt att det är vissa delar som du saknas som ägare på eller att t.ex. ett köp för en insättning inte har gått rätt till. Därför skulle jag inte se investerarskyddet som en säkerhet på samma sätt som insättningsgarantin och att det blir viktigare att det är en aktör som inte lättvindigt begår regelbrott.

/Viktor på Opti

4 gillningar

Hej !
Tack för bra förklaring !
Du nämner att Insättningsgarantin har nyttjats tre gånger sedan införande 1996.
Vad hade hänt vid de tillfällena ?
Ha en Trevlig dag !

Roligt att du uppskattade det! :+1:

Custodia Capital, 2006 - Kreditmarknadsbolag, stängdes av Finansinpektionen pga dåliga rutiner och kontroller
Allmänna Kapital, 2006 - Kreditmarknadsbolag, gick i konkurs pga dålig lönsamhet
Capinordic Bank, 2010 - Dansk bank med filial i Sverige, saknade kapital i allrahelst Danmark och blev tvingade att stänga

Hoppas det ger en bättre bild och ha det bra!

Mvh
Viktor på Opti

4 gillningar

Håller med! @janbolmeson och @carolinebolmeson kör ett avsnitt om stresstest för oss aktie/fondsparare! Pleeeeease hundögon.
:wink:

Ta med nån expert från Avanza/Nordnet tex!

8 gillningar

Håller med att detta känns rimligt, men jag får inte riktigt ihop det varför man i USA i så fall garanterar ända upp till $500 000, medan Sverige ligger på mycket låga $24 000.

Jag tycker att det är svårt att jämföra då det är så stora skillnader mellan länderna när det kommer till de ekonomiska systemen och även övriga skyddsnät spelar en roll.

Sedan kan jag för lite om de skydd som finns i USA och regelverket kring finansiella institutioner. Det jag har förstått är dock att kraven i allrahelst Sverige är betydligt hårdare. Jag faller också tillbaka att det absolut viktigaste när pengarna är investerade, är att de är helt separerade från aktörens verksamhet. Det gäller även i USA, men vet inte hur det ser ut med kontrollerna för efterlevande av detta, i Sverige är de kontinuerliga av Finansinspektionen.

Jag vill verkligen betona igen att investerarskyddet endast ska behöva nyttjas i sällsynta fall och att lagbrott då har begåtts. Skulle vara intressant att med lite historik när det har använts, men tyvärr inget jag har hittat ännu.

/Viktor på Opti

4 gillningar

En någorlunda relaterad fråga: kan det finnas en vinning med att börja spara på Nordnet upp till 50.000kr med tanke på att deras erbjudande gällande 0 fondavgift?

Har i nuläget endast avanza med ca 300.000 i sparande.

Hej och välkommen till forumet! :slight_smile:

Gratis är ju gott heter det ju. Avanza har väl något liknande? Men om planen är att investera mer än 50k så finns väl kanske ingen anledning att byta plattform om du inte är missnöjd med Avanza av andra anledningar.

Tack!! alltså jag är helt nöjd med avanza men undrar om jag skulle köpa fonder för 50.000 på Nordnet för att utnyttja det erbjudandet. Planerar att ha resten av sparandet på avanza.

Kör 50tkr på Nordnet, 40tkr på Avanza! (Båda har gränsen 50tkr, tills du passerat det första gången)
Å sen resten på Lysa!

Ping sedan mars! :slight_smile:

Hur ser regelverk ut kring registren då? Svaga länken måste ju vara om listan med vem som äger vad raderas av i en attack eller liknande. Sökte på FIs hemsida men ser ingenting om hur kraven på backups är specade.

Då kommer vi ju också in på en fråga som jag ställde i en annan tråd (men inte fått något svar) som berör detta ämne.

Om man sprider riskerna på olika banker så blir det ju väldigt svårt att uppnå PB status (som någon annan också påpekat i denna tråd). Och då förlorar man ju möjligheten till förmånligare bolån hos tex Avanza/Nordnet.

Så är riskspridningen värt detta? Eller kan man visa gammelbanken ens totala sparade kapital (spritt över olika banker) och de då matchar PB räntan från tex Avanza för att man har ett högt sparat kapital?

För om gammelbanken INTE kan matcha det så blir det ju mycket annars att fundera. Risk vs förlorad PB ränta (för de som uppnår det dvs) vs etc etc.

1 gillning

När jag skulle omförhandla mitt bolån med storbanken brydde de sig inte ett jota om hur mycket jag eventuellt hade investerat isk, trots att jag erbjöd dem att flytta allt till samma bank. Inte heller kunde Stabelo eller andra nischbanker matcha.

Jag är inne på att ha fler isk. Dock måste det vara smidigt. Swedbank hade visst ett erbjudande om gratiscourtage, men hemsidan oerhört rörig samtidigt som det ej gick att öppna isk direkt där. Deras kundservice, som jag även var i kontakt med, var medioker.

Jag tycker det är viktigt att kundservicen fungerar någorlunda om det ska vara värt att ha isk, sen bör courtaget vara förmånligt och plattformen måste vara anpassad för 2024. Vilka aktörer mer än avanza och Nordnet lever upp till de kraven? Någon som testat aktieinvest?

Håller fullständigt med om Swedbank. Synd, då deras Robur Access är riktigt bra.

1 gillning

Tja, bolånen via nishbankerna är väl inte mycket stå efter numera? Åtminstone mina kontakter på LF verkar numera inte se dem som några problem komkurrensmässigt.

Att man skall sprida sina risker via flera ISK har jag inte ens reflekterat över. Till skillnad från Konsum, Svenska kyrkan och ett antal kommuner är de större bankerna duktiga på back up.

1 gillning

Vilka banker är det som har säker backup? Jag upplever att plattformen är bra mycket bättre på Nordnet och Avanza än storbankerna, men frågan är hur säker plattformen är? Hur ser det ut med uppstickare som Savr och Lendler?

1 gillning

Riskspridningen är värd mer, ja. Vill man samla allt på ett ställe finns det andra fördelar med det, men är man noggrann med risk så är man.

Kan bara tala för egen del men jag har inget intresse av PB eller rabatterat bolån (avbetalt redan). Sprider på flera banker. Diversifierar bland tillgångsslag. Både AF, KF och ISK på olika banker då alla har för- och nackdelar och politisk risk. Har såklart såväl t.ex. cash, räntefonder (olika valutor, duration, osv.), aktiefonder, aktier, råvaror samt även lite hedgefonder. Ser över beloppsgränser för investerskydd, insättningsgaranti och fördelar på banker och kontoslag för att parera säkra beloppsgränser i rimlig utsträckning. Självklart även madrasspengar i viss mån, reala tillgångar, konst osv.

Kan ju skita i mycket av detta och köra 100% LF globalAvanza eller så, men det är inte min kopp té. Med Murphys lag i åtanke så får väl då helt plötsligt Michael Burry rätt och det är en bubbla i indexfonder, eller brott har begåtts och alla fonder med swappar brinner upp och fondandelarna är vajsing. Då kanske det är bättre att stå reggad i aktieboken hos Investor och äga aktier direkt. Samt att cash is king, speciellt om pensionen ligger mestadels i indexfonder redan…

Klart att skiten träffar fläkten någon gång igen. Då sover man gott på natten med valet att riskspridning går först.

2 gillningar