Hej forumet! Detta är mitt första inlägg så var snälla med mig!
Jag är en amatörinvesterare som är grovt överinvesterad i kryptovalutor. Vi snackar ca 99% av mina tillgängliga tillgångar förutom buffert ligger i krypto, mestadels bitcoin. Detta i sin tur med ränta på.
Nu till min fråga: Vart tycker ni som verkar ha ett lite mer ”klassiskt” synsätt på investeringar att jag ska börja spara på ett säkrare sätt. (Läs mindre volatilt men ändå exponering mot börs eller liknande)
Jag har inga problem med att min portfölj pendlar med 70% upp och ner på ett par veckor då det är pengar som inte behövs i min vardag. Är mer att jag ändå nyligen klampat över 40 strecket och kanske borde ta lite vuxenpoäng även i min portfölj.
Hade innan jag gick in i krypto mestadels utdelningsaktier men pandemin visade ju hur säkra dessa utdelningar var… nåja. Fonder eller utdelningsaktier är väl det jag funderar på mest.
Ser tacksamt emot förslag på bästa väg framåt.
Mvh Perplex
Hur ser du på att portföljen tappar 99% av sitt värde och inte återhämtar sig? Borde vara mer troligt för krypto än en global indexfond…
Tänker att det beror väldigt mycket på vad du har för mål med ditt sparande, men ja, en fondrobot kan vara ett bra alternativ. Om du inte vill släppa krypto och utdelningsaktier helt så kanske du kan ha det som en ”lekhink”. Föreslår att du börjar läsa om fyrahinkarprincipen och modellportföljerna.
Tror jag mest ville påpeka att jag kommer inte sälja av större delar av min krypto och omfördela till börsen osv. Utan det är nyspar som kommer åka in i exempelvis Lysa.
Vill inte diskutera vart jag tror krypto och vanliga börsen ska gå då det bara är spekulationer men hade väl kanske inte haft nånting i krypto om jag på riktigt trodde det är kört för den delen av finansvärlden.
Med det sagt så har du en poäng i hinkarna där. Har nog ignorerat det då det känts som man är underexponerad med så mycket utanför tillväxt etc…