Hej forumet! Detta är mitt första inlägg så var snälla med mig!
Jag är en amatörinvesterare som är grovt överinvesterad i kryptovalutor. Vi snackar ca 99% av mina tillgängliga tillgångar förutom buffert ligger i krypto, mestadels bitcoin. Detta i sin tur med ränta på.
Nu till min fråga: Vart tycker ni som verkar ha ett lite mer ”klassiskt” synsätt på investeringar att jag ska börja spara på ett säkrare sätt. (Läs mindre volatilt men ändå exponering mot börs eller liknande)
Jag har inga problem med att min portfölj pendlar med 70% upp och ner på ett par veckor då det är pengar som inte behövs i min vardag. Är mer att jag ändå nyligen klampat över 40 strecket och kanske borde ta lite vuxenpoäng även i min portfölj.
Hade innan jag gick in i krypto mestadels utdelningsaktier men pandemin visade ju hur säkra dessa utdelningar var… nåja. Fonder eller utdelningsaktier är väl det jag funderar på mest.
Ser tacksamt emot förslag på bästa väg framåt.
Mvh Perplex
Hur ser du på att portföljen tappar 99% av sitt värde och inte återhämtar sig? Borde vara mer troligt för krypto än en global indexfond…
Tänker att det beror väldigt mycket på vad du har för mål med ditt sparande, men ja, en fondrobot kan vara ett bra alternativ. Om du inte vill släppa krypto och utdelningsaktier helt så kanske du kan ha det som en ”lekhink”. Föreslår att du börjar läsa om fyrahinkarprincipen och modellportföljerna.
Tror jag mest ville påpeka att jag kommer inte sälja av större delar av min krypto och omfördela till börsen osv. Utan det är nyspar som kommer åka in i exempelvis Lysa.
Vill inte diskutera vart jag tror krypto och vanliga börsen ska gå då det bara är spekulationer men hade väl kanske inte haft nånting i krypto om jag på riktigt trodde det är kört för den delen av finansvärlden.
Med det sagt så har du en poäng i hinkarna där. Har nog ignorerat det då det känts som man är underexponerad med så mycket utanför tillväxt etc…
Opti har råvaror i sin portfölj, men jag tycker personligen inte det rättfärdigar högre avgiften. Min egna subjektiva recension av Opti hittar du här: Opti fondroboten - Nr 19 av Johann. Finns andra alternativ också, t.ex. Avanza Auto.
Med det sagt tycker jag att både Lysa,Opti och Avanza Auto är tusen gånger bättre än 99% krypto
Oki tack för förklaringen. Får hoppa in ikväll och kolla på din andra tråd.
Misstänkte jag skulle få lite mothugg om krypto då det är så spekulativt de kan bli. Men tack vare det jag faktiskt börjar känna jag inte behöver bry mig så mycket längre. Märkligt det där när man får mer pengar så är det lättare att få mer pengar. Även i kryptovärlden.
Men pga det jag känner att jag kan börja spara lite ansvarsfullt också. Skadar väl inte att ha det tänker jag.
Här brukar vi prata om en global indexfond långsiktigt + sparkonto.
Det vad jag kan läsa av din riskprofil har du redan ett utmärkt långsiktig sparande som passar dig . 99% Krypto + 1% Sparkonto. . Du har redan sänkt risken med det. Då du tänker ändå behålla dina 99% krypto finns det ingen anlädning färstöra det fina portföljen med lite vanlig/normal bred global index. Varför krångla till det när man kan ha det enkelt och tryggt med 99% Krypto + Sparkonto . ?
Anar en viss ironi här men ja alltså. Det är svårt att spara ikapp krypton när jag i runda slängar får in 4-5000kr i månaden bara på räntan (givetvis beroende på värdet av de olika tillgångarna) och det är mer än jag har råd att lägga undan just nu.
Det blir jätte bra kör på det. Du får ha din lekhink i Lysa 10% . Alltid trevligt med lite annorlunda tänkt . Lysa kan du använda som buffert då den är så lågrisk jämfört med 90% Krypto. . Alltså Lysa bred 100% aktier istället för sparkonto .
Obs att vi på forumet är väldigt olika, även om det finns vissa väldigt djupa hjulspår här. Jag vill gärna veta mer om ditt investerande i bitcoin - hur gör du, vad är tänket för att lyckas enligt dig?
(Och som on-topic-svar: jag själv har sällat mig till falangen som kör en Lysa-liknande konstellation av fonder i passivhinken. 70% LF Global Indexnära, 10% Avanza Emerging Markets, 10% Handelsbanken Globala Småbolag, 10% PLUS Alla Bolag Sverige.)
Jag tror på framtiden för en bransch där decentralisering och sunt ekonomiskt tänkande (läs exempelvis bitcoins fasta antal enheter på 21 miljoner stycken). Med det sagt vet väl varken jag eller nån annan om de kommer gå upp rent värdemässigt. Men är så starkt övertygad än fördelarna med olika blockkedjor att jag inte vill sitta utanför den båten.
Likt de flesta här tycker man ska ha en viss procent i Lysa så tycker jag alla ska sträva efter att äga en hel bitcoin själva. Givetvis orimligt mål för många men vad kostar det om man väljer att äga 0.01 bitcoin och kanske bara exponera 1% av sin portfölj där. Enligt mig en betydligt större väg upp än ner för BTC… men men.
Med det sagt. Jag har mitt ägande utspritt på fler aktörer då krypto är riskabelt och att ha sina satoshis på en Exchange (för att få ränta) är förenat med risk om dom blir hackade eller liknande. Har även kryptocert på Avanza ISK som jag trejdat lite med för skojs skull. (Detta pga skatteregler)
Men planen framåt är att låsa in den ränta jag får på egen hårdvarunyckel. Väldigt långt fram är planen att kolla vd det blir värt.
Dvs, hålla långsiktigt är nog enda vägen framåt i krypto då det svänger som en bergodalbana varje dag.
Glömde ta med att premiumpensionen är ju givetsvis i SÅFA och nån global indexfond redan. Men detta inte pga eget val utan mer brist på kryptoexponering.
Du kör alltså ingen spar-robot utan bara de olika fonderna?
Om jag nu får krångla till det lite
Jag tycker att du också bör överväga den strategiska portföljen hos Betterwealth, som även den är en robot.
Min uppfattning är att de får för lite uppmärksamhet i forumet.
Ja jag bara köper fonderna på Avanza, har ingen fondrobot. (Detta sätt kräver då att man själv rebalanserar portföljen efterhand som fonderna utvecklas olika. Och så sparar man pyttelite avgift. Och jag föreställer/inbillar mig att man får en viss momentumeffekt av att man inte rebalanserar så ofta som en robot. Lite som automatlåda vs manuell )
Vad är mer välkomnande än en intresserad bonus off-topic-fråga… - Hur avgör du när och hur mycket bitcoin du ska köpa respektive sälja?
Hmm det där med ombalansering talar ju emot lite då min historik på den punkten är antingen inte alls eller alldeles för ofta. Kanske lika bra att låta den ”säkrare” delen av portföljen ligga i en robot som gör allt den har fått order om.
Angående köp och sälj BTC så är det lite lurigt. Jag siktar ju framåt. Har använt mig mestadels fear and greed indikator för krypto som i kombination med nya all time highs inte brukar ha fel i att det snart sjunker. Med det sagt så skalar jag inte allt för mycket. Snarare köper mer när de är billigt så som det börjar se ut nu och blir de för peppigt har de tillomed hänt jag lägger pengarna på hög (Fiat) men är ju lite bättre ränta där än på banken hehe… 8% på flexibel att ta ut och handla btc för när jag vill och upp till 14% om jag låser fiaten i 3 månader.
Utbetalningen sker 1gng i veckan så händer att jag sen köper för det som betalas ut. Så ser jag efter 3 månader om den klumpsumman jag låste är värd att köp för nu eller om den ska ligga vidare och vänta.