Börsen kommer bara avkasta 5% i framtiden

Jag tycker du summerar det dom påpekar på ett bra sätt. Alla dina/deras tankar kan mycket väl landa precis på detta sätt. Det finns helt klart logiska skäl till att det bör bli så. Sen är bara frågan vad följdeffekten av detta blir i sin tur. Ibland är kortsiktiga högre kostnader en bra grund till att på sikt sänka sina kostnader.

Detta kan mycket väl hända - frågan är bara hur länge detta gäller. En av effekterna av börsen är att den grundar sig på förväntad avkastning. Elakt sagt ren spekulation. Bara om marknaden tror att dessa nya nivåer kommer vara över lång tid kommer värderingarna gå ner. Problemet som med allt är att marknaden är människor i grunden och att de ändrar sig :smiley: Trots att alla någonstans visste att det var ohållbart med så låga räntor prissattes bolag efter gällande räntenivåer - helt plötsligt förändrades detta och vips var fastigheter och tillväxt inte lika mycket värt längre. Själva affärsidén hade inte förändrats men förutsättningarna gjorde det. När alla kommit över denna kris så kommer samma scenario säkerligen upprepa sig igen fast på ett lite annorlunda sätt.

Det råkar jag vara vilket ofta är till min nackdel då som många påpekar att vi varken kan räkna eller förstår verkligheten :joy: Det ligger tyvärr alldeles för mycket i dessa påståenden generellt…

Här håller jag med dig fullt - jag tror vi frångår vad som egentligen skapar lycka genom att jaga konsumtionsdriven lycka. Bara det faktum att vi har gått från att äta “riktig” mat till producerad skit är egentligen helt absurt. Det finns nog många saker som kan ändras till det bättre - en högre avkastning på börsen är inte min främsta förhoppning ur ett bredare perspektiv. Jag misstänker dock att jakten på hög avkastning till stor del kommer stå över generell mänsklig lycka.

Tack för att du delar med dig av ditt perspektiv och ditt poddtips. Det har gett mig ett lite bredare perspektiv.

1 gillning