Börsen kommer bara avkasta 5% i framtiden

Ja jag tänker mycket på senaste utskick av Ray Dalio. Hans tes om att vi nu är i slutet av det han kallar den långa cykeln har varit skrämmande i sin prediktion och träffande hur det blivit i verkligheten.

Just nu har vi ju det “lilla” kriget, men om Dalio även framöver får rätt så blir det ju stor krig mellan Kina och USA. Själv har jag ju bott i Kina länge och Xi är glasklar i kinesisk media: generalerna skall förbereda sig för krig. Så kriget kommer om ni frågar mig, frågan är snarare i vilken form och vilken effekt den får. Västerlänningar som inte ser det är lika blinda som dom var för Putins anfallskrig och förstår inte att Kina kan tänka sig acceptera enorma förluster för att som dom ser det ena landet med Taiwan. Rätt eller fel, så är sannolikheten så hög som jag ser det att jag skulle vilja försöka hedga mot ett sådant utfall. Jag vore förvånad om inte kriget brutit ut om fem år - men det är jag. Each to their own…

Vad tänker ni som hedge där? Säg att kriget om Taiwan börjar om en månad - vad hände ni önskat ni preppat finansiellt (och annat) innan? Vilka sektorer, länder, områden, tillgångar gynnas vid ett sådant utfall? Har ju guld och räntor i portföljen (tog bort råvaror), men jag skulle vilja gå ännu lite mer försiktigt fram nu. Är det råvaror in igen och tillväxt länder? Dalio menar ju att länderna som kan hålla sig utanför konflikterna kommer gynnas, Sydasien enligt honom, lite som Sverige under WW2. Vad tänker ni i form av fonder, tillgångar osv?