Hej! hur tänker ni andra kring sommaren som brukar historiskt sätt vara berg och dalbana? Kring aktier och fonder. Tänker på er som skall in med pengar på börsen. Inväntar ni ev dippar, kör efter sommaren eller går ni in oavsett?
Månadssparandet rullar på varje månad om året. Just keep buyin’!
Fortsätter köpa månadsvis.
Fortsätter som vanligt, automatiserat månadssparande/investerande i fonder. Finns massa annat kul att lägga tid på under sommaren! (Och resten av året.)
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Bildkred: @Spacemanuh
Jag bara fortsätter precis som vanligt med månadssparande. Fullinvesterad hela tiden. Endast buffert och kortsiktigt sparande som ligger utanför.
Just keep buying.
Har till och med höjt min sparkvot efter lönerevisionen.
Tycker väl att börsen alltid kan åka berg-o-dalbana, tror inte den svenska sommaren, eller någon annan sommar för den delen påverkar.
Undrar lite försiktigt varför man just ska vara “rädd” för just sommaren?
Man kan konstatera att sommaren har mindre likviditet = Högre volatilitet. Därför finns uttryck som “Sell in may and stay away” samt “Sälj till sillen och köp tillbaka till kräftorna”.
Men volatilitet och låg omsättning kan ju lika gärna ge skjuts på uppsidan också ![]()
Jag tycker snarare det känns mer händelsefattigt, sett över t ex veckoperiod. Men oavsett pytsar jag in vad jag kan och gärna lite till. Det kommer ju semesterersättning, bilen tankas knappt etc. ![]()
Jag passade f ö på att ombalansera och byta lite fonder nu i veckan när det känns hyfsat stabilt.
Jag tolkar din fråga som hur man ska göra om man ska in med lite mer pengar än månadssparandet. Korrekt?
Kortfattat är det matematiskt korrekta svaret, “all in” direkt med allt. Men det finns också ganska bra argument för att inte göra det. Det finns ett helt poddavsnitt på temat som jag kan rekomendera.
Investera en klumpsumma på en gång eller sprida ut den över tid? (rikatillsammans.se)