Börsen slutar aldrig förvåna mig

Idag steg OMXSPI med 4,5% efter uppgifter om framgång i fredssamtalen mellan Ryssland och Ukraina.

Börsen står alltså HÖGRE idag än den gjorde innan invasionen påbörjades den 24/2 och detta trots allt elände med krig, flyktingkris, risk för konkurs i Ryssland, skenande inflation osv.

Hur kan detta komma sig? Är börsen börsen alltid logisk?

OBS, jag klagar såklart inte då mina fonder går bra när börsen går upp, men tycker det är väldigt märkligt med börsens rörelser ibland då det känns som att den borde ligga mycket lägre.
Vad tror ni?

Mvh, Johan

2 gillningar

En del av oron var väl redan inprisad. Börsen har ju gått stadigt neråt sen januari.

1 gillning

Om det var så enkelt gissa hur börsen rör sig kortsiktigt många av oss hade inte behövt arbeta längre. Man hade bara tajmat lite smidigt och fint. Börsen är högrisk spel om man börjar tro att man är smartare själv. :thinking:. Det kommer säkert både nedgångar och uppgångar under året. Då gäller det bara bestämma sig hur man själv vill ha det på börsen. :+1:

2 gillningar

Marknaden har ingen spåkula och bygger sina värderingar på allt från robothandel som styrs efter olika parametetrar till lycksökare som trycker in pengar då de hoppas på stora förtjänster.

Vid bubblor som spricker har marknaden övervärderat och i botten av en bubbelkrasch har marknaden ofta undervärderat för mycket.

Marknadens förmåga att värdera värdet på börsen är från skalan kraftigt undervärderat till kraftigt övervärderat. Någonstans på den vida skalan lyckas marknaden värdera.

:slight_smile: :wink:

1 gillning

Börsen är väl aldrig logisk? Eller?

För en viss definition av logisk är börsen logisk.

Är det inte ganska rimligt då det svalnade av all form av inflationsskräck på lång horisont?

Intressant. Syftar du på filosofisk logik? Är inte jätteinsatt i definitionen. Men jag lär mig gärna mer :slight_smile:

Det behöver ju inte vara mer komplicerat än att många förväntade sig en mycket värre konfliktsituation än vi faktiskt fick. Ryssarnas förmåga att föra ett fullskaligt krig har ju t.ex. visat sig vara betydligt sämre än de flesta projiceringarna under de senaste decenniet eller så. Finns säkert många som tidigare oroade sig över att ryssarna skulle kunna utmana NATO militärt och som nu med facit i hand bara skrattar hela vägen till banken.

1 gillning

Du verkar ha missat @Pellepennans tråd, han har ju gjort detta.

Vet vi detta eller är det en bluff? Jag litar i alla fall inte på random personer på nätet som vägrar (trots många förfrågningar) att vara transparenta med sina innehav.

Dessutom så är hens tid (typ 3 år) med strategin för kort för några slutsatser om prestation.

6 gillningar

Visst kan man tycka att det är märkligt att börsen återhämtat sig helt sen invasionen började, men jag antar att det beror på flera saker:

• marknaden ogillar osäkerhet, så nu när vi vet hur situationen faktiskt ser ut (det blev krig) så är ju den osäkerheten kring just den frågan eliminerad. Man kanske kan jämföra det med när ett företag lämnar en usel rapport och aktiekursen ändå stiger.
  • rent krasst så har kriget i sig kanske ingen stor påverkan på den globala ekonomin eftersom både Ryssland och Ukraina är relativt små i sammanhanget. Betydligt större påverkan har t.ex. olje- och gaspriset, inflationen, etc. Oljan har ju fallit tillbaka en hel del efter att ha stigit snabbt i början av kriget. Kanske inte så konstigt eftersom flera av OPEC-länderna bara kan “vrida på kranarna” så småningom.
  • brist på bra alternativa investeringar

Så är börsen “logisk” eller ej? Tja, jag gillar idén att med en välfungerande marknad är börsen alltid korrekt prissatt. Det spelar alltså ingen roll när du går in eller ut. Du får aldrig billiga eller dyra aktier utan den förväntade avkastningen är alltid marknadsmässig.

På så sätt slipper man fundera över när man ska öka eller minska sina innehav. Man kan också dra slutsatsen att det är helt meningslöst att sitta och vänta på en börskrasch för att gå in med mer pengar.

1 gillning

Börsen är logisk på så sätt att de flesta beslut sannolikt fattas på rationella grunder. Men den är inte förutsägbar med någon säkerhet. Börsen kan inte vara korrekt värderad eftersom alla inte har en identisk uppfattning om vad det innebär.

Jag tror att börsen i någon mening är mer logisk än vi kanske tänker oss eller förstår. Den övergripande initiala risken skulle vara att det bildas ett militärt starkt nytt Sovjetunionen som dels ockuperar Ukraina dels under lång tid kan hota andra länder inom och utom NATO. Nu börjar det bli mer och mer klart att det inte kommer att hända. Istället verkar det som att Putinryssland kan gå mot sin egen undergång. Sedan finns det förstås sekundära risker för en rysk finanskris som kan sprida sig och sådana saker. Samtidigt finns det stora osäkerheter kopplat till den utvecklingen och ytterligare slagighet på börsen är sannolik.

En ytterligare dimension är att många nedgångar utvecklas så att ALLT initialt går ner. Sedan blir det tydligt att vissa företag är direkt utsatta och andra inte alls. Då korrigeras läget så att nedgången ev. fortsätter i de direkt utsatta bolagen och kurserna i de andra repar sig. Det behöver ju inte här handla enbart om geopolitiska risker utan även om utsatthet för högre räntor osv.

Vilket då leder till att det då inte existerar någon korrekt värdering heller. Det finns bara diverse åsikter om detta och vart olika marknader och innehav tar vägen i klorna på flocken.

3 gillningar

Hej Pelle. Jag tror inte du har rätt då marknaden är en aggregat av all sälj ock köp ”att any given time”, alla aktörer. I Forex är detta väldigt tydligt i real time (höll på en del med det innan jag fick tillbaka vettet😅). Flocken brukar inte slå marknadens alla aktörer riktigt, så kanske aningen mer komplext. Tack för en intressant diskussion likförbenad!

2 gillningar

Att börsen inte kan vara korrekt värderad eftersom alla har olika uppfattning om korrekt värde tycker jag låter som en felaktig slutsats. Skulle snarare säga att den stora styrkan är just att marknadsvärderingar bestäms att ett stort antal oberoende bedömningar.

Jämför med följande experiment: fyll en burk med bönor och låt 1000 personer gissa antalet. Genomsnittet kommer ligga väldigt nära det rätta svaret trots att de individuella gissningarna kan skilja sig åt enormt.

I fallet med börsen så är det ju t.o.m. så att det egentligen inte finns ett “rätt” svar utan marknadsvärderingen blir ju de facto den korrekta värderingen både idag och om 10 år. Oavsett hur du själv tycker att en aktie är över- eller undervärderad så är det marknaden som i slutändan bestämmer värdet.

Men detta blir ju till stor del en filosofisk diskussion. Titta istället på de slutsatser man kan dra om marknaden alltid är korrekt värderad:

1. det är bättre att investera pengar idag och låta dem ligga än att försöka invänta nedgångar
  2. det är svårt att försöka köpa undervärderade aktier och sälja övervärderade aktier, jämfört med att bara köpa breda indexfonder regelbundet (och ev. sälja först när man behöver pengarna)

Båda dessa stöds av forskning såvitt jag vet.

3 gillningar

Nej.

En korrekt värdering förekommer om investerare fattar samma investeringsbeslut som de skulle ha gjort om de hade haft perfekt information.

En felaktig värdering förekommer om investerare fattar annorlunda investeringsbeslut än de skulle ha gjort om de hade haft perfekt information.

Att säga att marknaden alltid har rätt är bara hållbart under det absurda antagandet att alla investerare alltid fattar alla sina beslut baserat på all tillgänglig information, vilket naturligtvis är helt fel. I verkligheten kan folk ta alla möjliga investeringsgenvägar för att slippa hålla sig perfekt informerade om allt. Det kanske mest uppenbara exemplet på en sådan genväg givet forumets inriktning är valet att köpa en passiv indexfond i stället för att aktivt sortera bland alla tillgängliga värdepapper. Resultatet av den slappheten är i vilket fall att prissättningen med nödvändighet kommer avvika från priset som skulle ha satts om alla investerare hade fattat sina investeringsbeslut baserat på all tillgänglig information—och därmed utgöra en felvärdering snarare än en korrekt värdering.

2 gillningar

Nej, det stämmer inte.

Eftersom alla investerare inte behöver genomföra handel för att värderingen ska ske.

Värdering genomförs direkt bara en enda affär genomförs mellan två parter.

Detta stämmer därmed inte heller. Eftersom en teoretiskt perfekt passiv investerare inte kommer påverka marknadspriset över huvud taget.

Hen köper ju alla värdepapper till exakt det pris som övriga marknaden har satt. Därmed använder den passiva investeraren all sammanvägd information genom att köpa till exakt marknadspris.

1 gillning

Det är en mycket bra poäng som jag ibland får påminna mig själv om. Värdet på mina aktier är snarare det värde som jag själv kan tänka mig att sälja för, under förutsättningen att jag kan tänka mig att behålla dessa aktier tills jag dör.

Den senaste transaktionen som blir det publika värdet kan ibland under väldigt låg transaktionsvolym vara ganska irrelevant som jag ser det.