Intressant videoklipp från youtubern “veritasium” som går igenom hur ekvationer utvecklats för prissättning av börsmarknader
Pratas endel om hur optioner fungerar och hur det påverkar börsmarknaden idag, vad har ni för synpunkter om optioner? Vad är fördelar,nackdelar,risker jämfört med indexfonder/aktier osv?
Reagerar på att han menar att aktier följer en normalfördelad avkastning, men det stämmer inte, aktier har “fat tails”.
Använder optioner för att sälja volatilitet, säljer straddles på indexterminen.
Avkastningen blir cirka som börsen avkastar men det är inte en perfekt korrelation så det bygger en mer välrundad portfölj.
Om du inte har god kunskap om exakt hur dem funkar. Rör inte ens med en 100m påle! De är generellt inte ens i närheten av alternativ till indexfonder eller aktier för generelle småspararen. För proffs, ett av många sätt att uppnå vissa typer av exponering.
Vill du prata matte och olika optionsstrategier är det en annan fråga
Men jag begriper inte varför man antar normalfördelning i videon. Jag skulle gissa att det inte är relevant för poängen men så enkel är inte verkligheten…
Antar för att han vill få sin story om Black Scholes som en holy grail och bra content.
Just antagandet om normalfördelning och att dag x-1 inte påverkar dag x avkastning gör att Black Scholes är en bra fingervisning men så klart inte ett facit, det vore för lätt.
Vet inte om dessa svagheter nämns i videon slutade kolla när han sa ungefär “stock return = bell curved distribution”.
Titta vidare, de går igenom och förbättra algoritmen på många sätt senare.
Mycket bra video tycker jag som förklara det på ett bra sätt. Men som nämnt, inget man ska ge sig in på men intressant att höra vad hede fonder och andra har använt och lyckas använda för extrem avkastning i flera år innan andra fick reda på det.
Läste en kurs i Lund på ämnet för snart 10 år sedan (man börjar bli gammal), och vad jag minns så gör man dessa antagande för att kunna gära en snygg formel, inte så mkt för att den ska vara användbar.
Sen att folk använt modellen för att tjäna/förlora pengar är en annan femma.
Men har för mig att N Taleb nämner i Anti-fragile att det fanns nån som upptäckte Black & Scholes, eller något liknande, utan den komplicerade matematiken något tidigare. Men jag kan minnas fel.
Ville bara ge lite feedback på att använda optioner efter att ha gamblat en del på dylika för ca 30 år sedan. Jag gick en kurs på ämnet under ett antal dagar och använde Black and Scholes formel. Framförallt använde jag formeln mkt för att optimera löptider för att uppnå mina mål.
Mina optionsinvesteringar gick ganska bra i två år. Tredje året ökade jag insatserna, och gick med nöd och näppe ca plus minus noll trots mkt stor omsättning med tanke på min ekonomi. Jag klarade mig av ren tur ifrån stora förluster.
Det man måste inse är att optioner, till skillnad från långsiktiga investeringar i aktier, är ett nollsummespel. Allt som ngn tjänar på optionsmarknaden är det ngn annan som förlorar. På lång sikt blir därför alla spelare på optionsmarknaden förlorare utom banker som tar in sina avgifter oavsett om man går plus eller minus, och staten som tar reavinstskatt. Man kan lika gärna spela på Solvalla som på optioner, om man inte är proffs inom området och smartare än alla andra på optionsmarknaden. Det är inte jag, och sannolikt ingen annan heller som läser denna tråden.
Nej man ska självklart inte ge sig in på något man inte förstår!
Skapar trådar för att ta jag och andra ska ta lärdomar och erfarenheter inom olika ämnen