Ja precis. Därför är det dumt att på förhand gifta sig med en fond eller annat värdepapper för att hålla fast vid någon princip om att man aldrig ska sälja.
Dags att damma av denna gamla tråd.
Just nu småsur över att lätt ombalanserbara tillgångar är slut. Ombalanseringen gick lite för fort ![]()
Ser fram emot att utdelningssäsongen startar rejält i dagarna. Ny friska pengar att investera ![]()
Hur går det för er andra? Bara sitta still eller något mer avancerat på gång?
Jag gjord mitt val i Q3-Q4 2024, fasade ur långsamt allt aktierelaterat till korträntefond till 100% vid USA valet. Låg sedan så till efter installationen av her Trump. Går nu in igen sakta, med fokus på Sverige, Europa, Emerging markets till att börja med. Ligger 20-22% ungefär i aktierelaterat nu. Mår bra och ser framför mig en intressant placeringsaktivitet under närmaste året. Köper lite varje månad. Ser samtidigt att min sons portfölj rasar genom golvet ( enl honom) HAn är inte placerad som jag. Tänker att det är en nyttig läxa att det faktsikt kan gå ner. Om denna fortfarande långsamma nedgång ( USA ner 4 av senaste 5 veckorna) byts ut mot ett mer panikrelaterat ras kommer jag ge honom lite cash att trycka in på lägre nivå.
Sitter still med marknadsviktad aktieportfölj, följer fördelningen av länderna månadsvis hos MSCI. Än så länge inget annat än att fortsätta köpa.
Däremot är jag i början av fasen att köpa guld ETC för viss minskad volatilitet i portföljen, ca 10% är målet, kan kanske bli 15% längre fram.
Månadsspar i guld och aktier framåt är tanken. Även om jag vet att guld just nu är högt värderat så kan det kanske stiga än mer med trumpens dagliga bravader.
Sparhorisonten är 20-25 år också så det tycker jag talar för att inkludera guld.