Det är konstigt dålig lönsamhet i att flytta ut gamlingar ur sina hus. Kanske påspädd de vill flytta till lägenhet mer centralt och bättre standard än huset de lämnar.
Det är väl inget större problem om det finns ett utbud av hyreslägenheter som uppfyller det behovet?
Hitta något sådant att köpa för ~80% av värdet av huset kan säkert vara knepigare.
Kan du precisera detta påstående lite mer? Du har ju genomgående ovan pekat ut flera aspekter som du inte anser bör vara en del av konceptet bostadsbrist. Men exakt vad anser du rimligt skötsamt folk bör nöja sig med?
Ja, utan mer information så är det svårt att säga något om fördelningen. Både i termer av vad som finns tillgängligt geografiskt, men även ur ekonomisk syn sätt.
Hur är detta relevant i sammanhanget? Lyxbil och adekvat boende är ju ganska långt ifrån varandra på skalan av vad som borde vara mänsklig rättighet…
Jag tyckte trådstarten var lite provocerande, men nu håller jag med allt mer. Det finns en högre förväntan idag kring standard (tvättmaskin i lägenheten, hiss, yta etc) och läge (kryp-/pendlingsavstånd, grannar, osv) och detta kombinerat med höga krav vid nybyggnad och vår tidiga flytt hemifrån skapar en orimlig situation.
Rent matematiskt har vi ingen brist så länge det finns lediga bostäder inom rikets gränser… men sedan är ju inte matematiken heller i fas med förväntningar och krav.
p.s. Ibland får jag ändå känslan av att även bilparken är på väg att göra samma resa.
Är du inne på tvångsförflyttningar till Norrlands inland eller vad? Det är ju bara att titta på befolkningsstatistiken och utvecklingen i storstäderna. Var fjärde svensk bor i Stockholms län och det förväntas öka. När vi blir fler än vad det finns bostäder trycks folk bort, längre och längre från sina jobb. Till sist blir det helt ohållbara pendlingssituationer och människor med lägre inkomster ger upp.
En totalt intetsägande definition som gör konceptet helt meningslöst.
“Allting är relativt” som svar på alla frågor gör diskussionen återigen helt meningslös. Vad anser du vara adekvat i termer av geografi? Hur långt pendlingsavstånd ska man behöva ta som en “rimligt skötsam person”?
Bortsett från att marknaden träder in och höjer löner för de som jobbar centralt (antagligen redan gjort). Eller att vi slutar ha Stockholm Centralstation som epicenter för allting.
Vad ska man göra? Bygga 30-våningshus i varenda park i Stockholm? Vad tror du de bostäderna kommer kosta?
Är troligen två olika grupper. Vidare från artikeln:
'Enligt studien bor drygt 57 procent av Sveriges unga vuxna i egen bostad…
Det är den lägsta andelen någonsin."
Slå ihop de arbetslösa, de som önskar bostad med ovan fås ~100%.
Tänker du på att bo i dessa ställen och pendla till Stockholm varje dag? Då kan ju upp till 3-4h dörr till dörr gå åt varje dag på enbart pendling. Det tycker jag inte att man ska förvänta sig av folk.
Folk verkar ju inte ha problem med att inte bo där man jobbar i fallet Kista i alla fall.
Nu är det säkert inte frågan om 3-4h pendling, men belyser ändå lite att problemen är lite mer mångfasetterade än att jobben finns där folk vill bo / folk vill bo där jobben finns.