Jo, vi får sätta oss lite och räkna på lite olika såna scenarion.
Ahh, då är jag med på banan igen-det skulle alltså vara en genomsnittlig snittuppgång på ca 7% trots en ordentlig nedgång under lång tid som kanske inte återhämtar sig förrän det är dags att gå i pension.
Det vi skulle belåna inför pension är så mycket som möjligt, tom så mycket att våra ev pensioner inte skulle täcka räntekostnaderna (det här var tanken vi hade innan vi bestämde oss för att börja investera). Vi skulle tom kunnat låna 85% om vi hade fått (men det undrar jag om någon bank skulle tillåta). Men de pengarna skulle vi sen inte riskera eller investera på något vis. De skulle sitta på ett räntebärande konto, där sparräntan betalar boräntan “åt oss”. Dockfår man ju inte lika mycket sparränta som man betalar boränta, så mellanskillnaden blir som en premie för att ha en större summa pengar tillgängligt. Detta är pengar som skulle gå till att ex ev göra takbyte, eller andra stora dyra renoveringar. När man är pensionär är det inte alltid banken lånar ut pengar till en. Så vi tänkte låna dem medan banken fortfarande tillåter. Men vi ska bestämma vilken procent vi är beredda att ha lån på för att investera-låt säga (nu bara hittar jag på en siffra) 65%. Därefter kommer vi låna mer när vi närmar oss åldern när banken inte tycker vi är lika intressanta att låna ut till. Detta för att slippa använda våra “levaloppan-pengar” för renoveringar. Vi har inga barn som kommer ärva oss, så vi har inget intresse av att det ska ligga pengar i huset som går till någon annan.