Bostadsbristen: många lediga hyreslägenheter i Skåne

Fast ett sånt snitt, om det är över alla hyresrätter i hela landet, blir så otroligt grovt att det knappt säger något alls. En trea i avfolkningsbyggd är “orimligt” dyr jämfört med BR/Villa, medan hyran för en hyresetta i gammalt hus i Stockholms innerstad inte ens ger 3% avkastning på bundet kapital jämfört med motsvarande BR, och då helt utan att räkna av några driftskostnader.

Hyresgästföreningen gjorde också någon studie bland sina medlemmar när justeringar gjordes för att attraktivt läge skulle få (lite) större betydelse för hyrorna. Den studien kom till hyresgästföreningens förtret fram till att medlemmarna tyckte läget hade alldeles för liten inverkan på hyran. Om du gick fram till godtycklig människa på stan och sa: “Grattis, du har vunnit en bostadsrätt i Stockholm. Du kan få en nybyggd topprenoverad 2:a med stor balkong i Botkyrka eller en nedgången gammal 2:a med låg standard och utan balkong i gamla stan. Vilken vill du ha?” så skulle antagligen precis alla välja 2:an i gamla stan utan att blinka, men för motsvarande hyresrätter har sannolikt lägenheten i Botkyrka betydligt högre hyra.

3 gillningar

Ja, det låter rimligt. Det är som med vilken annan näringsverksamhet som helst, de värderas efter möjlig intäkt kontra kostnader. Sen finns säkert även en komponent av “vad kan det här huset bli värt om/när hyressystemet ändras eller vi kan ombilda och sälja till en BRF”, men den är nog betydligt mindre, enligt “en fågel i handen”-principen.

1 gillning

Förvånar mig lite att denna insikt inte kommit tidigare. Eftersom jag själv är aktiv som hyresvärd och dessutom har byggt 2 villor själv är mina egna iaktagelser följande:

• Att bygga nytt är väldigt dyrt i dagens läge. Skulle inte förvåna mig om de hyrorna som fastighetsbolagen tar ut krävs för att det ska gå runt för nybyggen.
  • Enligt ovanstående punkt, borde man dock inse att det inte är lönsamt att bygga nya hyresrätter i många fall. Hyran blir för ofta för hög för att bygget ska gå runt jämfört med andra investeringar.
  • I mitt tycke borde även vissa hyror justeras uppåt då det är en otrolig obalans, när man har möjlighet att betala med att “stå i kö” istället för pengar. Detta gäller främst attraktiva billiga lägenheter i större städer.
  • På samma sätt ser jag att hyror på mindre orter eller för höga hyror kanske borde sänkas något. Detta är dock inget som någon hyresvärd kommer göra på grund av flera orsaker - dels så är det jättesvårt att få upp hyran igen eftersom man måste renovera eller liknande, men sedan kan det även bli så att ekonomin mot banken inte går ihop så man tvingas lösa in en del av lånet vilket leder till ännu lägre inkomster.

Marknadshyror har sina risker att de kan utnyttjas av oseriösa hyresvärdar, men jag tror att man behöver ha en balans mellan hur dyrt något är att bygga kontra hur hög hyra som tas ut. I dagsläget är det väldigt svårt att få ekvationen att gå ihop för nybyggen, så jag tror att det borde byggas färre hyresfastigheter tills balansen är återställd.

2 gillningar

Jag säger som de flesta andra i tråden: De som finns är för dyra för vad folk är villiga att ge. Standarden är förmodligen hög, men merparten ligger troligen i mindre attraktiva områden och då faller ju idén för många.

Sedan är det ju så att så länge räntan är så pass låg som den är och det finns bostadsrätter på de mer attraktiva lägena som går att få loss mot en rimlig handpenning och en totalt lägre kostnad, då är det inte rimligt att hyra.

Min äldste bor på Kirseberg i Malmö. Där får man idag en tvåa för ~1,1M med en avgift runt 4k. Jag tror få 20-åringar då väljer en tvåa i Kristianstad (om de inte ska plugga där) för 9k.

Jag backar lite… Finlandsgatan i Kristianstad ligger ju superfint till. Hoppas nå’n hugger den snart! :partying_face:

1 gillning

Ja..? Det är ju precis det han säger. Nu motsäger du ju din egna tidigare kommentar

Håller med.

Sen får man inte glömma att de med högre inkomster oftast väljer att köpa och att de med lägre inkomster oftast inte får ihop Kalp kalkylen att köpa.

Så då är enda valet att hyra. Det är troligen därför få billiga hyresrätter blir lediga, för det är som pensionärerna i villorna. De har inte råd att flytta.

Så det är ett dilemma när bostadsmarknaden är tuff för i princip alla på något vis.

Personligen så lägger jag långt över vad en rimlig Kalp kalkyl säger i hyreskostnad. Så har svårt att flytta, då få godkänner att man lägger 40-50% av sin inkomst på sin hyra.

Tror inte ens min nuvarande hyresvärd gör det, men de har inte frågat om inkomstnivå sen jag skrev mitt första kontrakt 2001.

1 gillning

Kirseberg är fint! Hoppas din son trivs där :slight_smile:

1 gillning

Jag håller nickande med och tänker samtidigt att flera av dessa större och dyrare lägenheter skulle passa toppenbra för flera unga att dela på. Jag vill inte dra det trötta kortet att ungdomar är bortskämda och att vi städade sjön och åt grus, men som en som delade en tvåa med en kompis under studietiden tycker jag inte det vore ett dugg märkligt med lite fler sådana lösningar. Jag tror att det också skulle förändra bilden av vad man kan förvänta sig och vad man har råd med i olika faser i livet (givet att ditt läge är helt annorlunda såklart, så det är inte det jag avser nu).

exempel, som borde vara repriserbart idag: Fyra kompisar delade en femma i Malmö när de pluggade i början av 2000-talet. Femman var svår att hyra ut, men låg centralt (mittemot polishuset, för er Malmöbor) och busnära bussen till Lund där samtliga pluggade. Hyra och busskort för alla gav en tydligt lägre kostnad för var och en framför korridorsrum i Lund.

Nu hittar jag inte ens ett hyreshus på Ystadvägen i Eslöv, men att bo i Eslöv och plugga eller jobba i Lund är ju löjligt smidigt. Så någonstans kanske det ändå finns ett behov att bli slagen med en trasig flaska och att gå upp innan man hunnit gå till sängs, trots allt. :wink:

@KallarDorren Han stormtrivs! :heart:

4 gillningar

Nej, det han säger är att det är ”fel på marknadspriset”. Jag säger att det är fel på de hyresgäster som förväntar sig att hyra under marknadspriset samt de hyresvärdar som förväntar sig att hyra ut över marknadspriset.

2 gillningar

Men går det rent praktiskt idag? Den som står på kontraktet måste väl klara hyran för att få hyra? Eller tänker du att hela gänget ska stå på kontraktet?

Här så är det vanligt med studentkollektiv. Har även haft det i mitt hus, men vet inte hur de lyckades, då det ofta är 7-15 års kötid, även för femmorna.

Men det är oftast kollektiven uppstår i miljonprojekten, nära skolorna. Så sällan de hyr nybyggda större lägenheter,

1 gillning

Ingen aning, jag har inte den insikten i regelverket. Men, jag tänker att det bästa vore om alla kan stå på hyreskontraktet, men är det inte görbart kanske två kan göra det med föräldrabackning (inte olikt medlåntagare vid köp).

Oavsett tjänar ju ingen på att ungdomar inte hittar bostad och bostäder inte hyrs ut.

3 gillningar

Men om lägenheterna står tomma är det ju inte marknadspris?

Om det är 20 års kö är det inte heller marknadspris. Svensk hyressättning har inget med marknadspris att göra alls, för det är så politikerna vill ha det. Det ger problem, i båda riktningar.

2 gillningar

Korrekt uppfattat.

Det är lite läskigt att stå många på ett hyreskontrakt. Om någon som står på kontraktet t ex bara packar och drar en dag, är de övriga skyldiga att betala hyran och kräva pengar av den som drog i efterhand. Dessutom kan de inte byta inneboende eller säga upp kontraktet i det läget, eftersom ändringar av kontraktet måste sign:as av alla som står på kontraktet. (Något som vissa som separerat under kaosartade former fått lära sig via kronofogden…)

Medhåll, men även detta tänker jag kunde lösas med förskottshyror el dyl. Vill man så kan man lösa saker, men jag fattar såklart också att många som vill plugga också gärna vill ha något eget. Så, åtminstone 80% är nog en fråga om inställning och då kan övriga 20% lösas. :smiley:

2 gillningar

Ja. Gå ihop kring en hyresrätt är bra, det vet jag fler som gjort. Med mindre privata värdar kan det gå att förhandla och diskutera, t ex så någon är “ansvarig” (ev med backning från förälder) men med kalkylen gjord på flera boende. Vet inte hur lätt det är i mer fyrkantiga större bostadsbolag. Men har man lägenheter står tomma tycker jag det borde finnas incitament. Sen är väl problemet att många studenter inte heller vill bo i många av de områden där det finns tomma lägenheter.

1 gillning

Sedan bör det väl nämnas att en fungerande hyresmarknad i regel har drygt 5% tomma lägenheter. Om den här hyresvärden har mycket mer än så lär han tids nog sänka hyran.

1 gillning

Medhåll. Jag kastade ett öga på boplats syd (förmedlingssida för många skånska kommuner) och hittade flera vettiga alternativ där det t ex var okej med tre studerande i en trea i centrala Malmö.

Primärt tror jag det behövs lösningsorientering från både värdar och hyresgäster. Sedan fattar jag också att ingen pallar betala 20k för en tvåa i ett utkantsområde.