Bota eller såga min oro inför bostadsmarknaden

Jag har inte koll på hela marknaden nu men kan iallafall säga följande:

Vällingby/Hässelby - En vän till mig har försökt sälja sin lägenhet här och det går inte bra. Det är inget fel på lägenheten utan på den lokala marknaden. Hela det här området har en nedåtgående utveckling. Att det finns många hyresrätter där bidrar till detta och gör det svårt att vända. Områdena med hus längre ifrån centrum och t-bana är förtås inte drabbade av den negativa utvecklingen på samma tydliga sätt.

Kista (området Kista, inte stadsdelen) - Tydligen ska även lägenheter i Kista ha haft dålig prisutveckling under pandemin. Till skillnad från Vällingby/Hässelby har Kista en långsiktigt uppåtgående utveckling. Det beror främst på de stora infrastrukturprojekten som är på gång. De är alltså beslutade och går att räkna hem direkt. Kista hör också till de områden som är kollektivtrafikmässigt gynnade. Med det menar jag att avståndet till stan i tid är mycket kortare än avståndet i kilometer. Det motsatta förhållandet gäller för t.ex. Östberga. Utöver lägenheter finns även många hus i Kista med rimlig prisnivå och låga driftskostnader.

Det verkar överlag vara så att “etablerat fina” områden fått en explosiv prisutveckling under pandemin medan andra typer av områden haft en mer varierad utveckling. En viktig parameter är att många invandrares klassresor stannat av under pandemin. De branscher där de oftast jobbar och går från fattiga till mer etablerade har drabbats extremt hårt. Just därför har också sådana områden där de ofta bosätter sig efter klassresor fått en sämre prisutveckling.

Man kan naturligtvis ha olika uppfattning om det är en bra idé att bo i områden med många invandrare. Själv är min bild att hela “invandrarproblematiken” till övervägande del är en klassfråga. Så länge de invandrare man har till grannar hör till medelklassen och är etablerade är de knappast mer problematiska än andra. Som svensk har man inte så på att förlora på att bo med invandrare som grannar. De som har något att förlora är invandrarna själva. Som svensk har man språk och kultur hemma och det kommer man rätt långt med. När man behöver få språk och kultur tillförda av omgivningen blir läget ett annat.

1 gillning